Anonym bruker Skrevet 26. mai 2007 #1 Skrevet 26. mai 2007 Det er ca. 130-140 000 familier hvor barn bor kun med den ene forelderen. Det vil si at ca. 25 % av alle barn bor kun med den ene av foreldrene. Alle tall er ca. tall. 620 000 mottar barnetrygd. 115 000 mottar barnebidrag. 12 000 mottar stønad til barnetilsyn ved siden av lønnsinntekt. 25 000 mottar overgangsstønad. Som man ser, de aller fleste enslige forsørgere mottar faktisk ikke noe støtte men jobber.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #2 Skrevet 27. mai 2007 vel hadde vært mer interresant å sett hvor mange av de enslige forsørgerne med barn under 3 år som ikke mottok overgangsstønad da ;-) Det skulle bare mangle at de fleste av oss slik som meg var i jobb når barnet er i tenårene. Og bare for å ha det sagt. Jeg mottok OS jeg også da jeg var "kvalifisert" for det. Og jeg tror ikke jeg synser så veldig når jeg antar at majoriteten av de enslige med barn under 3 år faktisk er på OS.
MammanTilTobias Skrevet 27. mai 2007 #3 Skrevet 27. mai 2007 Men kjære deg, anonym nr2.. Spiller det noen rolle for deg, meg og hvemsomhelst hvor mange aleneforeldre med barn under 3 år som går på OS? Nei. Det er en privatsak, på lik linje med annen privatøkonomi.. Bare fordi noen aleneforeldre får stønader fra staten for å HA MULIGHET TIL Å LEVE/BO/GI BARNA MAT, så gir ikke det resten av samfunnet automatisk rett til å tråkke dem ned i søla... Vil faktisk ikke kalle det misunnelse heller... For å ha 9636 kroner utbetalt i mnd (brutto, ikke glem at noen skatter også...) kontra det å feks ha to inntekter á 17000 brutto, det går faktisk ikke an å misunne... Gjør du det er du dum i hodet.. Og å si at "det er så deilig å gå hjemme og bare få penger" - javel.. deg om det.. Jeg synes IKKE det er deilig å gå hjemme og kjenne at hjernen renner ut av øra mine fordi alt den blir brukt til er usaklige diskusjonsinnlegg på DiB, pønske ut nye måter å alternere middagsglassene på, eller "hvordan variere LilleKattepus-sangen mest mulig"... Jeg gleder meg til jeg skal studere igjen.. få brukt andre sider av meg enn kun skiftebleie/gi mat-egenskapene mine.. Så ett år hjemme på OS holder for meg gitt...
Sabina og gjengen Skrevet 27. mai 2007 #4 Skrevet 27. mai 2007 Nei, nå har dette rett og slett blitt for dumt.. Overgangsstønad er noe man får i en overgangsperiode, om det er 25 000 som har det akkurat da du skrev ditt innlegg kan du banne deg på at det tallet endrer seg til neste uke! Hvor mange foreldrepar er det som lever på trygd da? Hvor mange foreldrepar er det som går på sosialen for å få endene til å møtes? Jeg har måttet få hjelp fra sosialkontoret til strømregninger der jeg bodde før fordi inntekten jeg har holdt til alle utgiftene... Er det ikke flott at vi har muligheten til å ha et tak over hodet, kunne gi barna våre mat, seng og muligheter her i verden da? Lurer på hva som hadde skjedd om vi ikek hadde hatt overgangsstønaden jeg... hadde vel endt opp med å bo i familiehjem eller vært tvunget til å bo med barnefar hele gjengen, jaja, det hadde vel vært mye bedre for barna våre... Nei, nå er jeg igrunn møkklei hele debatten om aleneforsørgeres økonomi, frihet osv.. Og forresten, det er en del som bruker begrunnelsen: Alenemødre får penger for å sitte hjemme på "ræva" (les: overgangsstønaden), mens andre jobber.. Vel, sitter ikke alle andre i barselpersmisjonogså hjemme med barna sine da? De får jo og støtte for å være hjemme. Tenk dere om litt før dere svarer i hytt å pine da.. det her blir jo nesten flaut:p
Singelmamma og banden Skrevet 27. mai 2007 #5 Skrevet 27. mai 2007 Godt sagt Silje! Jeg har permpenger jeg, netto er det ikke stort mer enn full os siden jeg valgte 80% dekning for å forlenge tiden jeg er hjemme med barnet. Pluss litt i OS. Å komme å si at å være alenemødre på os det første året hjemme er som å sitte på rumpa blir jo feil ja. Jeg sitter stille når jeg ammer, og av og til litt innimellom også. Slik som de fleste som er i perm, enten de er alene el ikke. Jeg savner allerede jobben min, etter snart 6 uker perm, nettopp pga at jeg er alene og tidligere fikk alt sosialt liv via jobben - jeg kommer IKKE til å være hjemme lengre enn litt over et år - det er jo nettopp det som er cluet med å gå hjemme og være alene, man får ingen annen voksen å snakke med om ettermiddagen. Jeg vet jeg er en bedre mor når også jeg får brukt meg på noe fornuftig (klart ungene er fornuftig også, men litt avveksling er fint :-) ).
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #6 Skrevet 27. mai 2007 Nå var ikke min mening i det hele tatt å si noe negativt om os eller alenemødre, men faktisk å sette dette litt i perspektiv. Jeg er jo alene selv. Det er faktisk få enslige som mottar os i forhold til antallet enslige som jobber. Og ja tallene endrer seg, jeg skrev ca. Men de er faktisk ganske stabile over tid.
Sabina og gjengen Skrevet 27. mai 2007 #7 Skrevet 27. mai 2007 Helt enig, jeg og skulle gjerne hatt en jobb å gå til når Leo er et år, men her blir det å ta vgs isteden, noe jeg selvsagt skulle gjort for flere år siden, men valgte da å jobbe isteden, desverre hadde jeg ingen jobb før jeg ble gravid og har derfor os. Målet mitt var engang å bli lærer, men det tror jeg faktisk ikke jeg har råd til.. men jeg håper iallefal å få tatt vgs for bare det åpner jo en del muligheter:) Det å ha andre voksne å prate med er ganske viktig innimelom og desverre blir det fryktelig lite av det når en er alene. Der misunner jeg nok litt det at noen kommer hjem på ettermiddagen og prater rundt middagsbordet, men men en gang blir det kanskje min tur til det og;) Blir nok litt tøft å starte på vgs nå, med tanke på aldersforskjellen (modenheten) til de i klassen, men det går vel det og:) Skal bli deilig å komme seg ut noen timer hver dag og gjøre helt andre ting enn å være mamma, blir nok bra for mini å være sammen med andre barn også.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #8 Skrevet 27. mai 2007 jeg har barn under 3 år og er alene uten os.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mai 2007 #9 Skrevet 27. mai 2007 ville bare putte inn litt fakta jeg også. 270.000 barn dvs. 25 % av alle barn i Norge bor ikke sammen med begge foreldrene. Over 35% av 16 åringene bor sammen med kun en forelder (SSB 2004 tall) 5 % av barna i Norge bor sammen med en forelder og steforelder. (SSB 2004 tall ) Aleneforeldrefamilier bruker 29% av forbruket på boligutgifter, gjennomsnittet for alle husholdninger er 26% (SSB forbruksundersøkelse 2001-2003 tall) Over halvparten av aleneforeldrefamiliene med med barn under 6 år eier ikke egen bolig. I familier med gifte/ samboende med barn under 6 er det kun 16% som leier. ( SSB`s Folke og boligtelling 2001 tall) Gjennomsnittelig inntekt etter skatt i aleneforeldrefamilier var i 2001 249 200 kroner. I Vinderen bydel i Oslo har det høyest gjennomsnitt med 312 100 kroner, Utsira i Rogaland det laveste med 165 300 kroner. ( SSB`s Folke og boligtelling 2001 tall)
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #10 Skrevet 27. mai 2007 Jeg har et barn under 3. Jeg jobber fullt og får litt os (rundt kr 900 blir det vel, er ikke kommt så langt at de er blitt utbetalt ennå). Så er ikke den som får mest nei.. Det meste av pengene jeg får er opptjent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå