Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke kjøpt bil enda. Vi har tenkt å kjøpe snart, men tenker meg at det er en fare for at barnet komemr før bilen. I så tilfelle må vi sikkert ta taxi eller bli hentet av familie fra sykehuset. Men da vil jeg ikke at minsten skal sitte på fanget, akkurat. Har vi krav på at en taxi skal ha babysete tilgjengelig? Vil ikke kjøpe babysete før vi kjøper bilen heller, siden alle blader o.l. anbefaler at vi prøver setet i bilen før vi kjøper det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er slett ikke alle taxier som har barnesete til nyfødte. Det finnes noen få som har det, og de må du gjerne vente lenge på. I tillegg er det svært mange sjåfører som ikke kan montere utstyret. Det var vår erfaring etter å ha bodd i Oslo med baby i et halvt år. Vi ga til slutt opp, og kjøpte barnesete selv om vi ikke hadde bil. Det var uansett mye tryggere enn å kjøre med feilmontert utstyr i taxi.

Skrevet

Heisann !

 

Nei skal du sitte på med bil så må babyen sikres. Det er jo ulovlig å kjøre med barn/babyer på fanget... heldigvis :-)

 

Hvis du er veldig usikker på sete, så kan jeg komme med en anbefalling av maxi cosi cabriofix bilsete.

Er veldig mange som er fornøyd med dette.

Du kan også velge om du vil ha med eller uten base, så siden dere ikke har fått bilen enda, så kunne du jo startet med f.eks bare setet.

Da festes det med bilens trepunkts-seler.

Så ser du om ønske/behovet for base er der når dere får bilen...

 

Da kan dere jo øve litt på å feste setet i en familiebil før babyen kommer, slik at dere selv monterer setet når dere kjører hjem fra sykehuset, enten det nå er familie eller taxi som kjører dere.

 

Hvis du søker i forumet etter tråder ang. maxi cosi setet så finner du sikkert mange tips.

Den vant bl. annet en test på FBI-nrk tror jeg det var.

 

Se også på denne siden, fra maxi cosi selv, den forklarer ganske bra...

 

http://www.maxicosi.com/maxicosi/productindex.aspx?id=14&language=no-no

 

Jeg svarte vel ikke direkte på spørsmålet ditt, men ville bare komme med et "tanke-tips".. håper detgår bra.. :-)

 

Skrevet

Det går kjempefint! Takker for gode tips! Ja, jeg skal snakke med mannen om å kjøpe babysete på forhånd. Svigers betaler, og de begynner å bli utålmodige etter å få kjøpt det til oss siden vi har fått så mye av andre :-D Grunnen til at jeg tenkte det var greit å vente, var at det sies ikke alle seter passer i alle biler... Vet ikke hvor omfattende dette er, og om mange er fornøyde med cosi cabriofix er det kanskje "bankers"? Får undersøke markedet litt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...