Plutseliten :) Skrevet 26. mai 2007 #1 Skrevet 26. mai 2007 Har et problem... Vi bor i rekkehus,naboen har katt som tror den bor her når de ikke slipper den inn. Jeg liker å lufte, men da smetter den inn. Dvs at vi ikke kan ha dørene åpne i vårt eget hus fordi...: Vi har to undulater, en hyperallergisk tenåring OG en liten baby som sover. Igår kveld satt jeg opp verandadøra og kjøkkendøra et par minutter og rett etter fant min samboer tilfeldigvis kattejæ...inne på rommet til lillegutt i annen etasje. Han sover fortsatt i seng inne hos oss, så han var ikke på rommet sitt da. Men..en dag flytter vi han over, og min store skrekk er hva som kan skje.Hva gjør vi når naboen ikke ser problemet? Uff...sikkert bare bagatellproblemer, men er litt småfrustrert
Travelmor Skrevet 26. mai 2007 #2 Skrevet 26. mai 2007 Skjønner godt at du ikke vil ha katten til naboen inn. Veldig dumt både med baby og allergi. Du har sikkert snakka med naboene om det. Jeg ville tatt det opp igjen. Vet ikke om du kan kreve den fjernet. Bare dersom det er borettslag og restriksjoner på kattehold. Vi har en sånn katt selv, men bor heldigvis i enebolig. Vår katt har hengt i en tynn tråd en stund nå. Men det er vanskelig å få den omplassert og jeg har ikke så veldig lyst til å ta livet av den. Dersom mine naboer ville det, hadde jeg nok måttet gå noen runder med meg selv for å bevare det gode naboskapet. Jeg vet at naboene ikke er så glad i den. Jeg prøver å holde katten mest mulig inne på dagtid. Ikke alltid like heldig med det. Heldigvis går den ikke så mye inn til andre, men henger gjerne i hagene dems. Spesielt når de er ute og spiser!!! Jeg har vel utsatt problemet og er avventende. Men når jeg leser det du skriver her så skal jeg snakke med naboene mine om det. Det kan godt være at de ikke tør å si hvor stort problemet egentlig er. Det er trist å avlive den også.. Skulle ønske den bare holdt seg rundt huset og i hagen vår..... Vi får snakke med naboene begge to! Dyrehold krever at vi tar hensyn til våre naboer. Du får undersøke hva som kan gjøres dersom dine naboer ikke samarbeider.
Plutseliten :) Skrevet 26. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. mai 2007 Hei! Kanskje det er DU som er naboen hehe...neida,er nok ikke så forståelsesfulle de. Er ikke borettslag og restriksjoner,så der kommer vi ikke noen vei. De har en hannkatt og han tiltrekker seg maaaange katter,det er greit nok for de går ikke inn,de holder seg tydligvis utenfor hans revir. Katter er greie nok de for holder mus osv borte,men når vi ikke kan ha dørene oppe i vårt eget hus synes jeg det er litt dumt. Hadde vi ikke hatt fugler,hyperallergisk unge og en baby hadde det vært mye lettere. Men, som de sa : vi kan ikke noe for at dere har det? Uff...håper katta fikk en lærepenge i går kveld da den ble tatt i nakkeskinnet båret ned og hevet på hue ut ) Den har kanskje bare 8 liv igjen ) Er jo fordi jeg blir så redd for å tenke på hva som kan skje om den legger seg på babyen.
gammel røy Skrevet 26. mai 2007 #4 Skrevet 26. mai 2007 Når man har utekatt har man ikke så mye kontroll over den, dessverre. Vi har også katt, men han er redd for fremmede og ville aldri tort å gå inn hos noen. Vi hadde problemer med at nabokatta la seg i vogna til gullet når den stod ute. Da brukte vi en spray/middel man får på dyrebutikken som katter ikke liker (lukter sitron). Sprayek t den på utsiden av vogna. De har to typer en for innebruk (for å forhindre at de klorer sofaen) og utebruk (blomsterbed etc). Du kan jo spørre naboen om du kan prøve deres rundt vinduet osv (hint, hint) for å se om det hjelper.
Slank bakfra :) Skrevet 26. mai 2007 #5 Skrevet 26. mai 2007 Følgende alternativer anbefales: 1. Kjøp deg ei trappegrind fra Ikea og sett i verandadøra. Katta kommer ikke inn og babyen kryper ikke ut. 2. Gi beskjed til naboen at katta skal kastreres og fores HJEMME ofte, og at det dyret ikke er ditt ansvar. Hjelper ikke det, så fortell høflig at neste gang du tar krypet på fersken i senga til babyen din, så blir kreket levert inn til dyrebeskyttelsenl, Falken, politiet eller hva som finnes i din hjemkommune. 3. Allergisk tenåring kan sikkert sendes på sommerferie en eller annen plass? Mens han er borte så passer du på den tilhørende i familien din som har sintest og styggeste bikkja....... Utrolig hva klaprende bikkjetenner skremmer vekk....... 2 og 3 kan virke drastisk, men anbefales........... Min barnekjære schäfer gjennom nesten 4 år prøvde å bite tøtta mi, og den havna fortere ut av huset enn kailln rakk å si fy. Problemet er at dyr er dyr. Uansett hvor snille de, uansett hvor barnevennlige de er, så er de dyr, og skal behandles deretter....... Du vet aldri når ei katte vil klore, bite eller legge seg i babyvorgna pga varmen og kanskje legge seg på ansiktet til babyen...... Har hendt før det desverre. Andre alternativer finnes....... En bekjent av meg var ille plaget med alt av løsdyr i nabolaget. Han gjorde det enkelt. Satte opp gjerde. Planta hekk. Og la strømledning slik bønderne bruker langs hele gjerdet. Brukte bare ene raden, og festa den under gjerdet. Skrudde ned strømstyrken. Og plutselig slapp ungene hans og vasse i hel- og halvdaue smittefarlige mus, rotter og fugler..... Og strømstyrken er så lav at folk ikke blir plaga.
♥Snulder Skrevet 26. mai 2007 #6 Skrevet 26. mai 2007 Jeg aner at Slank bakfra:) ikke er voldsomt glad i katter ? ;=) Tror nok jeg ville lagt meg på en litt mer " human " linje i forhold til enkelte av forslagene... Vi har utekatter selv, men i og med at de begge er hunkatter, så holder de seg rundt eget hus..... stor sett. Hadde naboen kommet og sagt at de gikk inn til dem, tror jeg vi ville tilbydt oss å lage/bekoste myggnetting dør til dem. Frisk luft inn - katten utestengt!
♥Snulder Skrevet 26. mai 2007 #7 Skrevet 26. mai 2007 Og en annen ting... har hatt katt i de 18 årene jeg har hatt barn. Har aldri opplevd at noen av kattene har lagt seg over baby'ene. Vi kan finne dem sovende på barnerommet, men de har aldri gått opp i sprinkelsenga:=). Tror faktisk at det er barnevogn ute når tempen er guffen for katter... at dette kan være ett problem. Jeg lar derfor aldri vogna stå ute uten netting over og uten tilsyn.
Slank bakfra :) Skrevet 26. mai 2007 #8 Skrevet 26. mai 2007 Jeg aner at Slank bakfra:) ikke er voldsomt glad i katter ? ;=) Tror nok jeg ville lagt meg på en litt mer " human " linje i forhold til enkelte av forslagene... ----------- Er ikke lekegrind i verandadør, eller å snakke med naboene om kastrering slik at utferdstrangen blir redusert humant nok?? Ser ikke noe galt å ha hund i en --inngjerdet-- hage heller. Vet at dette kan dermed lære katter å ta andre veier.... Og ellers, så misliker jeg ved katter at dem på pokkers død og liv skal LEKE med maten før dem dreper dem, og for at dem skal la HALVSPIST mat ligge igjen...... Slik halvspist tiltrekker seg ROTTER, grevling og andre dyr jeg ikke vil ha som kjæledyr! Nemlig. Hva Pxx Vxxxxx gjorde med gjerde pga årevis opphoping av det som etter hvert ble en koloni med løse huskatter var forståelig. Spesielt siden styrke var så lav at det IKKE ble skader. Ellers så er det rart med det; 99% hundeeiere skjønner at det ikke er populært at deres dyr går løs. evntuelt til sjenanse, ødelegger ting og blomster og driter full sandkassene til ungene, mens flertallet av katteeiere ikke skjønner det samme.......... Burde vel kanskje vært påbudt med innekatter eller båndtvang også for katter i tettbebygde strøk??
Plutseliten :) Skrevet 26. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 26. mai 2007 Hmmmm....var ikke min mening at det skulle bli en diskusjon om hvem som liker katter og ikke Beklager!! Det var gode forslag jeg fikk,og betryggende å høre at det ikke er så vanlig at kattene legger seg i sengene. For nødropet mitt var ...ble sååå redd da katta var inne på rommet til minstemann i går kveld med tanke på kvelning. Og med siste ambulansetur til akutten med størstejenta pga allergi og astma anfall,hvor vi holdt på å miste henne friskt i minne. Det var pga hyperallergi mot katt,hadde vært i bursdag et sted de hadde hatt katter inne...Så jeg bare lufter litt frust og spørre om råd. Vi har 3 dører ut/inn.Både inngangsdør,terassedør ut i hagen og kjøkkendør ut på platting...så det blir mye å tette igjen Så...idag i finværet har dørene vært igjen med mindre vi sitter rett utenfor )) Naboene tror jeg skjønte det nå...de sa de skulle bli flinkere til å passe på å slippe katta inn når den stod utenfor hos dem.Og vi er ikke noen kranglefanter, men blir bare litt redd, og da blir man som kjent litt ilter.. Og det var ikke første gang i går,men de andre gangene har vi fått med oss at den kom inn,igår snek den seg opp i 2 etasje.
gammel røy Skrevet 26. mai 2007 #10 Skrevet 26. mai 2007 Dersom problemet er at de ikke er der for å slippe inn katten burte de installere en katte-lem og lære katten å bruke den. Selv en godt voksen katt burde kunne lære det!!
Reveenka Skrevet 27. mai 2007 #11 Skrevet 27. mai 2007 Vi har hatt litt av det smme problemet her; bare at vi ikke visste hvem som eide katta. Vi skysset dyret ganske hardhendt unna/ut når det dukket opp, og etterhvert ble den borte. Men dersom dere ikke får ordnet dette, ville jeg nok latt allergiproblemet være det som avgjorde det - det er ikke akseptablet at ders barn skal utsettes for farlige astmaanfall fordi naboens katt legger seg i sengene inne hos dere. tror jeg hadde valgt å ta med dyret til en snill dyrlege hvis dette skjedde igjen...... (og jeg har katt selv, altså - og hvis mine naboer hadde sånne problemer med min katt hadde jeg tatt med dyret selv, jeg). Som noen over her sa: Folk går foran dyr!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 27. mai 2007 #12 Skrevet 27. mai 2007 Det problemet har vi også hatt oppigjennom årenes løp, med nabokatter som ikke har helt skjønt hvor de bor......Fryktelig irriterende og det er ikke få ting som har blitt knust som følge av katter som flyr rundt i en fremmed leilighet! For ikke å snakke om når de flyr opp i sengene!!!!!!!!!!! Det er så utrolig vemmelig.......Jeg hater ikke katter, men jeg er heller ikke spesielt glad i dem, da jeg heller er hundemenneske og der gjelder jo helt andre regler. Men både jeg og eldstedatter er veldig allergiske overfor katter,og da er det lite kjekt med kattehår i senger og sofaer! Sandkasse full av kattemøkk har jeg opplevd, likesom sko full av kattedritt etter å ha gått i min egen hage.......Men det snåleste er holdningen til mange katteeiere synes jeg....... Det er liksom helt naturlig å holde katter som husdyr, men de vil ikke holde dem inne fordi det er imot kattens natur! Men hvorfor skaffe seg katt da? Greit når man bor på gård eller steder hvor man er plaget av rotter og mus, men ikke når man bor i rekkeshus, blokk etc. synes jeg............ Ta en prat med naboen, forsøk å få til en dialog og en løsning, men vil han ikke høre, så får du ta dine egne metoder i bruk og kontakte dyrebeskyttelsen el lign om du fanger den:-) Jeg synes det vitner om lite omsorg for katten sin om den bare flyr ut og inn alle andre steder.........
♥Snulder Skrevet 27. mai 2007 #13 Skrevet 27. mai 2007 Oi sann.... sannelig blir jeg ikke sitert og får innlegg igjen med store bokstaver... Poenget mitt er vil ikke kommet aldeles klart frem tror jeg. Rekende katter er irriterende for alle som ikke eier dem. Til og med vi som har egne katter.... Men jeg vet at noen sannsynligvis er glad i dem, og vil selvsagt prøve å si ifra og forvente at eierene i det minste prøver å gjøre noe med problemet. Før man snakker om å få dem avlivet osv. Legger de seg i andres senger og spesielt til små barn, så er det klart at eieren må gjøre en jobb for å få katten vekk fra andres hus. Det er pyton å gå og være redd for at den skal kvele babyen. Så kjære Stolt mamma til 2! Du skal da ikke behøve å beklage at du ber om råd!!! :=) At alle ikke er enige er bare sånn det er! Jeg for min del håper da sannelig at vi kan si det vi mener her inne uten siteringer og store bokstaver. Ingenting blir sagt i vond mening. Det er mulig jeg må se meg selv i ett annet lys og passe meg for å dele det jeg tenker om alt.
Maud Skrevet 27. mai 2007 #14 Skrevet 27. mai 2007 Uff, da Snulder. Ikke seg deg i et annet lys og pass deg for å dele tankene dine. Dette er et forum fritatt for personangrep og ufine kommentarer. Synd at det kom sure meldinger til deg på akkurat den dagen du virkelig ikke trengte det. Klem fra meg.
Babyonboard ;-) Skrevet 28. mai 2007 #15 Skrevet 28. mai 2007 Jeg er heller ikke glad i katter og ihvertfall ikke hvis jeg blir plaget av de ;-) Tror en sånn katte-diskusjon kan det sikkert bli krig av, rett og slett fordi de som har katter er veldig glade i de, og de som ikke liker katter ofte blir plaget av de... Selv liker jeg hunder best, men ikke når naboen lar bikkja si stå ute og bjeffe kl halv sju om mårran ;-)) Nettingdører er jo et godt tips, men skjønner også at det kanskje ikke burde være nødvendig... Hmmm... Vanskelig sak det der... Jeg hadde sikkert kunnet finne på å komme med noen kommentarer ang den nabokatta som ikke egnet seg på trykk, men pga en venninne som er så obs på dyremishandling at det i mine øyne nesten grenser til å være hysterisk, har jeg lært å være VELDIG forsiktig med hva jeg sier, selv om det er ment som fleip ;-)) Og kjære dere alle, her har vi lov å si vår mening!! Så fortsett med det ;-)
Plutseliten :) Skrevet 28. mai 2007 Forfatter #16 Skrevet 28. mai 2007 Fortsatt et stort antall flotte, forståelsesfulle jenter! Takk for det Naboen sa at vi kunne spyle vann på den, eller så kunne vi bare si strengt NEI...hehe...fordi det skjønner den visst ) Så,da har vi da lært det om katter Andre naboer jeg snakket med har samme problem med den,og en gang den kom seg inn hos noen,følte den seg truet da den skulle jages ut,og bet datteren på 3 år De har også sagt fra, godt å være flere. Er ikke redd for å si meningen min,eller lufte ting som opptar oss i hverdagen. Men liker ikke så godt ufred og usakligheter, og vil nødig være opphav til at noen får "pepper" Men ser jo det, at her inne er heldigvis flesteparten åpne for saklige diskusjoner med rom for at andre har andre meninger. Så igjen ...takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå