Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg?


Gjest Bjørnen Collargol

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnen Collargol

Vi driver med IVF prosessen, men har begynt å tenke mere og mere på adopsjon. Vet ikke hvor mye mere venting og slit jeg orker før vi tar skrittet og hopper på adopsjonsprosessen, vet jo at det fort går i alle fall 2 år før en evt sitter der med et lite nurk...

 

Så et par spørsmål!

Er det noen karantentid fra en evt har "sluttet" med IVF til man kan begynne på adopsjonsprosessen?

 

OG hvilket adopsjonsfirma er det beste? Noen som kan komme med noen erfaringer her?

 

Takker og bukker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnen Collargol

En annen ting også... Når det er snakk om økonomien, er det da satt et kriterie for hvor mye man må tjene?

 

OG hvor mye vil en adopsjon komme på alt i alt ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såvidt meg bekjent ingen karantenetid etter IVF. Man må bare ikke være gravid. Man kan heller ikke utføre IVF mens man er i adopsjonsprosessen.

 

Når det gjelder hvilken adopsjonsforening som er best så anbefaler jeg å lese på nettsidene dems, og be om å få tilsendt informasjonspakke fra alle tre. Disse er gratis og uten forpliktelse. De forskjellige foreningene foridler barn fra forskjellige land (Kina formidler alle tre fra), og hvert land har sine regler som man må oppfylle i forhold til hvor lenge man må være gift, alder osv.

 

Økonomien skal være stabil. Ingen fastsatt minstekrav, men man må jo legge ved siste likningsattest. Jeg er student (ferdig nå om en mnd) og vi signerte sosialrapporten for en måned siden. Ikke noe problem det i alle fall.

 

Hvor mye det koster å adoptere varierer litt fra år til år. Man betaler i avdrag gjennom prosessen, med siste avdrag etter tildeling. Nå tror jeg det ligger rundt 80 000,- jeg. Så kommer jo hentereisen i tillegg. Den prisen varierer jo fra land til land utfra hvor mye det koster å bo i de forskjellige landene og hvor lenge man må være der. Men alt dette finner du ut om du leser på nettsidene eller i informasjonspakkene.

 

Nettadressene er:

 

www.adopsjonsforum.no

www.verdensbarn.no

www.inoradopt.no

 

Lykke til :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnen Collargol

Takker for svar!

 

Da får vi bruke litt tid på å bestemme oss for hvem vi skal velge, men kanskje bestemme oss for hvilket land vi vil adoptere fra først hvis den tid kommer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adopsjonsforum er veldig flinke - de har også en egen spørrespalte hvor du kan legge inn anonyme sprøsmål om ALT ang. adopsjon:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere burde bare starte på denne prossessen, det gjør ikke noe om dere holder på paralellt, alt tar så mye tid! Dere trenger ikke fortelle noen at dere kjører paralellløp heller.

Og om dere er et par som er gift, tar det ikke så lang tid som det tar for enslige. Jeg for min del var veldig fornøyd med adopsjonsforum. Når dere går inn på de ulike foreningene vil det som regel stå oppført hvilke land som for tiden har god kapasitet. Da kan dere jo velge å gå for det landet som har best kapasitet. Få meldt dere inn i en forening så fort som mulig, tror det koster rundt 500 NOK, og ta kontakt med kommunen for å få avtalt hjemmebesøk. For som jeg sier alt tar så mye tid, det er ferier og køer. men hvor lange køer det er, kommer helt an på hvor stort press det er i din hjemkommune. Jeg for min del kjørte paralellløp......

Og som ei anna sier, skal økonomien være tryg og stabil.

Masse lykke til for dere, håper dere får ønskebarnet en dag!!! : )

Jeg for min del, ruger på to forhåpentligvis gullegg etter ED i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...