Morango 29.05.2007 Skrevet 25. mai 2007 #1 Skrevet 25. mai 2007 Leste flere innlegg her der man har debattert rundt det å få innbydelse til hele stasen eller innbydelse til kaffe. Selv vil min aller nærmeste familie være på rundt 30 til en bryllupsmiddag(har ikke dato enda), og da har man jo allerede brukt masser av cash. Så spør jeg meg: Blir dere skikkelig skuffa over kaffeinvitasjoner? Synes dere ikke det er bedre og komme til kaffen enn å ikke komme i det hele tatt.. Dere er jo inkludert og tenkt på.
Happy H Skrevet 25. mai 2007 #2 Skrevet 25. mai 2007 eg syns de kjempe stas å få komme til kaffi. men eg mener at dersom gjestene må reise langt, overnatte osv så bør de bli bedt til middag!! men d e min mening.
Morango 29.05.2007 Skrevet 25. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. mai 2007 *nikker* Enig i at man må se an hvor langt gjestene må reise for å delta i bryllupet! Helt klart:)
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #4 Skrevet 25. mai 2007 Tja, hvis man ikke har selskapskjole/bunad - så må man jo ha det. Er man par, og far i huset trenger dress e.lign. - så trenger man det. Gaver ser jeg her på forumet bør ligge på et sted mellom 500 og 1000 kr pr. person. Sko og annet tilbehør, man vil jo være fin i en slik anledning - det er jo tross alt bryllup - det er en ære å bli bedt..... Hvis man ikke skal kjøre, kanskje det går penger til drosje, eller overnatting hvis det blir langt nok unna (snakker da om 5-6 mil - det er dyr drosjetur detpå natten). Blir dyre kaker det........ Blir nesten som bursdagsselskapene med alle barna i klassen.... -flere pakker. Det bør være et veldig klart skille hvor kun familien kommer til middag, og venner kommer til kaffe - ellers blir det veldig feil.
baby 07.02. Skrevet 25. mai 2007 #5 Skrevet 25. mai 2007 Jeg blir ikke skuffet over å bli bedd til kaffe. Å vi ber noen venner til middag og noen til kaffe. Å det blir jo en prioriterings sak da, om gjesten mener det blir for "dyre kaker" hvis en ser det sånn......
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2007 #6 Skrevet 26. mai 2007 Jeg å min samboer skal ha stort bryllup på hjemplassen min. De fleste er tilreisende og de fleste skal tilbringe hele helgen sammen med oss. 2 dagers fest. Vi har et vennepar som har på en måte invitert seg selv til vårt storslagne bryllup. Vi nevnte dato å sted og dermed var planleggingen i full gang med hvordan de skulle komme seg, å at den helgen passet bra for dem osv. i utgangspungtet var de ikke invitert. Så fikk vi invittasjon fra dem i posten i går- med velkommen til kaffe kl 20.00. Javel, tenkte jeg. Litt kjipt rett å slett.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2007 #7 Skrevet 26. mai 2007 Vi har blitt bedt til kaffen til alle våre venners bryllup, og ser på det som like stas som noe annet! Vi har invitert til bryllup nå, hvor vi inviterte et vennepar fra den andre kanten av landet, og de ble selvsagt bedt til middag også
sussa4 Skrevet 26. mai 2007 #8 Skrevet 26. mai 2007 Vi skal ha kun nærmeste familie til middag og venner til kaffen med ET unntak : En kamerat av sambo kommer fra en helt annen kant av landet og han er den eneste som må reise langt for å komme. Derfor er også han invitert til middag. Om noen reagerer på at enkelte brudepar ønsker å dele opp i middags og kaffegjester, så er vel det deres problem ? Det kan jo ærlig talt være mange grunner til at noen faktisk velger å dele opp.. Som feks penger, et ønske om å ha det helt enkelt osv osv. Dette er da opp til hver enkelt
Gjest Skrevet 26. mai 2007 #9 Skrevet 26. mai 2007 Det kommer vel an på hvem man blir invitert til kaffe hos, er det nære venner burde man jo også få komme til middag. Generelt syns jeg kaffegjester er noe tull, sitte å vente halve kvelden på å komme i et bryllup som stort sett er ferdig bare fordi brudeparet er hypp på noen ekstra gaver....
sussa4 Skrevet 26. mai 2007 #10 Skrevet 26. mai 2007 Det går virkelig ikke an å beskylde folk for å invitere til kaffe "bare fordi de er hypp på flere gaver" Det må være noe av det verste jeg har hørt. På seg selv kjenner man andre er det noe som heter..
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2007 #11 Skrevet 26. mai 2007 Jeg syns dette med å invitere til kaffen blir litt sært. En av grunnene til det er at jeg har servert i en del bryllup. Veldig ofte er middagen forsinket og de som er bedt til kaffen blir da gjerne sittende utpå gangen å vente og hører jo en del av festlighetene. Og hvis man skal be til kaffen er det viktig å ha et klart skille. F eks ALLE vennen til kaffen el. Blir det et vagt skille der og kan virke litt tilfeldig for gjestene hvem som blir bedt til kaffen, så tror jeg det kan føles sårt. Kan godt hende jeg ser annerledes på det når jeg selv skal planlegge (og betale) mitt eget bryllup, men enn så lenge er jeg lite glad i denne kaffe-invitasjonen.
Gjest Skrevet 26. mai 2007 #12 Skrevet 26. mai 2007 Nei, blir ikke skuffet i det hele tatt over å bli invitert "bare til kaffe"! Synes det å bli invitert til kaffe er en fin gest overfor dem som blir invitert, jeg. Alle vet jo at det er dyrt å feire stort bryllup i dag, og da må man være voksen nok til å forstå at brudeparet ikke kan invitere f.eks. hele venneflokken til middag, eller kanskje ikke alle søskenbarn. Tror ærlig talt ikke at folk som inviterer til kaffe gjør det fordi man er "hypp på noen ekstra gaver", nei! Og argumentet med at de som blir invitert til kaffe likevel må kjøpe flotte klær til anledningen tror jeg ikke holder. Jeg tror ærlig talt ikke at det er mange som ikke har klær i skapet som kan brukes i en sånn anledning - gjenbruk er en fin ting - man trenger ikke å ha noe nytt for hver fest eller hvert selskap man er invitert til. Jeg synes HIs siste argument er meget godt: Som kaffegjest er man inkludert og tenkt på. :-)
♥Snulder Skrevet 26. mai 2007 #13 Skrevet 26. mai 2007 Synes det er hyggelig å bli invitert jeg! Samme om det er til middag eller kaffe. Blir bare fjollete å tenke på at det blir "dyre" kaker.... at man er "annenrangs" gjest o.l. Man står da fritt til å takke nei?!?!
Lotta med novembergutt Skrevet 27. mai 2007 #14 Skrevet 27. mai 2007 Jeg synes det er trist å bli invitert til kaffen. Føler på en måte at jeg blir satt i rekke nr.2. Var liksom ikke så viktig... Jeg har tross alt betalt mye for både gave, klær og reise. Og veldig ofte er middagen forsinket, slik at kaffegjestene blir sittende å vente... Folk har hilst og blitt kjent, gavene er pakket opp, talene er hold - også kommer kaffegjestene! Selv kommer jeg aldri til å invitere til kaffe. Da vil jeg heller priorietere, hvis det er pengene det står på, noe det som regel er; ha litt enkelere (billigere) middag, billigere lokale +++ Og heller be alle til middagen. Er så mye koseligere. Foretrekker faktisk å ikke bli bedt i det hele tatt, fremfor å bli bedt på kaffen.
Kystrøya Skrevet 27. mai 2007 #15 Skrevet 27. mai 2007 Jeg ville ikke blitt skuffa over "kun" bli invitert til kaffe i et bryllup. Vi har kun invitert nærmeste familie til vårt bryllup. Dvs foreldre, søsken, forlovere, besteforeldre og oldeforeldre. Tilsammen blir vi da 27 stk til middag. Til kaffe har vi invitert tanter og onkler, søskenbarn og venner av oss. Skulle vi bedt alle sammen til middag hadde det blitt ca 70 stk, og det har vi ikke råd til. De som blir skuffet og synes det er teit å bare bli invitert på kaffe, de får heller la være å komme. Vil ikke ha surpomper i mitt bryllup =)
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2007 #16 Skrevet 28. mai 2007 Til Silje Kristine... Sånn som dere gjør det, så er det jo et klart skille og mange som blir bedt til kaffen, og da er det helt i orden syns jeg. Der jeg har servert har det stort sett bare vært 5-6 stk som kommer til kaffen (sikkert flere som er blitt bedt), og da blir det litt sånn "resteoppsamling". Da syns jeg de likesågodt kunne blitt bedt til middagen også.... Tror også jeg kommer til å invitere allemannalle til middagen og ingen til kaffe, koste hva det koste vil... så får vi heller kutte på noe annet. Men som sagt, hvert sitt valg!! Men jeg blir nok litt snurt hvis jeg "bare" blir bedt til kaffen og "alle andre" blir invitert til middagen.
Lotta med novembergutt Skrevet 28. mai 2007 #17 Skrevet 28. mai 2007 Jepp, den er jeg med på Silje Kristine. Når man gjør et sånt skille, som dere skal. Med flere kaffegjester enn middagsgjester. Da er det helt greit:) Men da regner jeg med at dere planlegger etter det og. At ikke kaffegjestene blir invitert veldig sent... Jeg har nemlig opplevd å bli invitert til kaffen så sent som kl 21.00. Og vi var kanskje 10 stk som ble invitert til da, mens middagsgjestne var 78. Det var flaut å komme så sent! Bruden hadde så vidt tid til å snakke med oss. Ingen var interessert i å hilse på oss. Alt var liksom gjort, og der kom vi. Jeg hadde reist langt (2 timer) brukt masse penger på gaver og kjole til meg selv, skjorte til sambo, + overtalt et stk sur sambo som egentlig ikke ville være meg. Da er det trist å komme dit så sent, med en sånn velkomst. Sikkert derfor jeg er såpass negativ som det jeg er også.
Kystrøya Skrevet 28. mai 2007 #18 Skrevet 28. mai 2007 Vi skal ha middag kl 16 og kaffe kl 20 med påfølgende fest som kommer til å vare hele natten. Vi har valgt å gjøre det slik pga lite budsjett. Derfor velger vi å kun ha nærmeste familie til middag og resten til kaffe, istede for å ikke ha bryllup i det hele og store. Gleder meg veldig, og håper mange vil komme, selv om jeg har stor forståelse for at folk ikke "bare" vil komme til kaffe og fest. Uansett skal jeg ha en kjempefin dag og kose meg sammen med familie og venner =) Trist at du har hatt dårlig opplevelse med bryllup. Selv har jeg kun vært i 3 bryllup, men det var i min barndom da tanter og onkler giftet seg, så jeg har liten og ingen erfaring. Men, nå har vi da engang valgt å holde bryllupet på den måten vi har valgt, slik at vi i det hele og store får ha et bryllup =)
Arb.ledig husmor Skrevet 28. mai 2007 #19 Skrevet 28. mai 2007 Eg har vært i 2 bryllup hittil, snart skal i det tredje. Og i dette tredje er vi kun invitert til kaffi. Bryllupet er 1 time unna der vi bor, men vi har slektningen der vi kan være hos mens vi venter... Det er venninna mi som skal gifte seg, og de skal kun ha foreldre, søsken og besteforeldre til middag, og 3-4 vennepar til kaffen. Og så har de bedt mange andre venner til selve festen.... De skal ikke ha noen taler eller sanger heller da. Og jeg regnet ikke med en gang å bli invitert, så eg syns det er helt greit å kun bli bedt til kaffen. Selv skal eg gifte meg neste sommer, og kommer nok til å ivitere noen bare til kaffe, for vi har ikkje råd til å invitere alle til middag... Så lenge vi tenke på avstanden osv, så ser eg ingen problem m å invitere kun t kaffe
mona_k og lille brage;) Skrevet 28. mai 2007 #20 Skrevet 28. mai 2007 min personlige menng er atdet er det samme som å si (dere er ikke våres næmeste, men kom gjerne til kake så vi kan få gaver.. jeg ble bedt til kaffe sånn i fjord å syntes det var sårende å bli omtrent den eneste som bare kom til kaffe..det var wsånn jeg følte da.. men nå skal det sies at dette var venner av min forlovede ikke mine venner .. kansje jeg hadde følt anderledes vis det var mine venner.. jegog min elskede vil heller satse på biligere lokale så vi får alle venner og familie fremfor dyrt og få gjester =) (ver ikke meninga å fornærme noen her =)
Happy H Skrevet 29. mai 2007 #21 Skrevet 29. mai 2007 er med på tankegangen til mange her. for oss som har veldig stor familie har vi rett og slett ikkje nok plass til å invitere alle til middag. det blir 80stykker, noe eg syns e mer enn nok. men eg vet at de som blir invitert til kaffe hadde blitt mer lei seg av å ikkje bli invitert i d hele tatt enn å bli invitert til kaffe. d e jo klart at d e ikkje alle vi har like god kontakt med av kusiner, fettre og tanter.så derfor prioriterer vi de vi har mest med å gjøre til middag og resten til kaffe for at ingen skal bli såret over å ikkje bli invitert i d hele tatt! Det samme gjelder de av vennene våre som kommer til kaffe. Hadde eg hatt lokale, penger og mulighet til å invitere alle til middag så hadde eg sikkert gjort d. men eg tror alle har forståelse for at noen blir invitert til kaffe. d e no helt anlig her eg komme fra! de som føler seg annen rangs og at d e kjipt å komme tilkaffe får heller bare holde seg hjemme. for en frekk holdning til noen som har lyst å dele dagen sin med de!
Gjest Skrevet 29. mai 2007 #22 Skrevet 29. mai 2007 Happy H, tingen er jo nettopp at de ikke har lyst til å dele dagen med gjestene. Gjestene får bare beundre dem i kirken, underholde seg selv i mange timer avstengt fra alt som skjer, og så slippe til under kaffen langt utpå kvelden. Jeg har vært kaffegjest flere ganger, og har syntes det har vært kjempefint fordi det har vært venninner i studentfasen som må holde kostnadene nede. Er det for å dele opp i et intimt selskap med de nærmeste (og veldig fancy middag), og resten av rukkelet til kaffen, vil jeg synes det var mye koseligere å tenke på at paret fikk en intim fest, enn å måtte være bedt (og dermed omtrent være forpliktet til å komme) for at jeg ikke skulle være lei meg, eller for at de skulle føle at de hadde "delt dagen sin" med meg.
#Troika# Skrevet 29. mai 2007 #23 Skrevet 29. mai 2007 Nei, jeg blir IKKE skuffet over å bli bedd til kaffe. Har hatt det veldig koslig hver gang jeg har blitt bedd slik. Og har heller ALDRI opplved å vente på at middagen skal bli ferdig. Det virker som om alle de som synes kaffegjester er kjipt, ikke skal gifte seg selv, umiddelbart. Først da ser en jo at det blir dyrt å lage middag til 100 stk. Vi skal ha vår familie og våre nærmeste venner til middag, etterpå kommer mange flere vennepar som vi så absolutt ønsker å dele dagen med. Det er forresten mange koslige ting en kan tilbringe dagen med mellom kirke og kaffe, bl.a ut å spise middag med de andre kaffegjestene. Det har jeg gjort, og har hatt en veldig fin dag. Og; en bestemmer jo selv hvor mye en vil legge i når det gjelder klær. Har brukt samme kjole flere ganger, bare skiftet litt tilbehør. Hvem bryr seg, så lenge en selv føler seg vel??!
Happy H Skrevet 29. mai 2007 #24 Skrevet 29. mai 2007 ikkemammanå.. vi har tydeligvis et vidt forskjellig syn på dette. men d e klart folk må få mene ulikt. vi har valgt å droppe kirken når vi har vert invitert til kaffe. å har vu brukt dagen til d vi har hatt lyst og reist til kaffe på kvelden. eg personlig syns no d e ok enkelte ganger å slippe de lange timene m bordet, spesielt om d e venner som ikkje e så nære. men d e meg som sagt vi har kaffegjester av 2 grunner, økonomi og plass.. så for oss blir d d riktige valget.. ka andre gjør bryr eg meg ikkje om. og de som syns d e kjipt å bli invitert til kaffe kan takke nei til å komme, vanskeligere e d egentlig ikkje i mine øyne
LynxLynx Skrevet 30. mai 2007 #25 Skrevet 30. mai 2007 Jeg synes det er helt greitt, jeg. Har blitt invitert "bare" til kaffen flere gnager og har aldri blitt skuffa for det. Selv hadde vi ca 60 til middag, og 150 til kaffen og festen, og det var stor suksess. Det er jo dyrt å holde bryllup, tror de fleste har forståelse for at man ikke kan invitere alle man har lyst til på middag, men må ta en prioritering
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå