MathildeC Skrevet 25. mai 2007 #1 Skrevet 25. mai 2007 Jeg har null erfaring med babyer og er redd for aa gjoere alt feil og at babyen er for varm/kald, krybbedoed etc etc. Jeg har kjoept en dyne til sprinkelsengen men naa har jeg faatt inntrykk av at det ikke er bra aa bruke dyner, men at man bruker tepper eller slike "poser". Hva skal dere bruke? Hvis de bruker poser, er det alt de trenger (eller blir ikke armene kalde)?? Helt groenn paa dette her..
Gjest Skrevet 25. mai 2007 #2 Skrevet 25. mai 2007 Bruker dyne vi. Hva slags poser tenker du på? Slike "babysafe"'poser? ingenting galt i å bruke dyne hvertfall:-))
Gjest Skrevet 25. mai 2007 #3 Skrevet 25. mai 2007 vi skal bruke dyne... dyne i vogn, grindseng og korga. Det er det jeg vet alle venninner/søstre/mor har gjort også
Mamsebamsen Skrevet 25. mai 2007 #4 Skrevet 25. mai 2007 Det kommer vel litt an på temperaturen i rommet. På dagtid, i stua, trenger de bare et lett pledd over seg. Trenger ikke "koke" dem. På soverom er det ofte litt kjøligere. Da bør den vel ha omtrent det samme som du har over deg, hvis dere sover på samme rom. Små babyer holder litt dårligere på varmen enn voksne, men pysjamas og en vanlig dyne er sikkert nok. Og så våkner de ofte, så da kan du jo benytte anledningen til å sjekke temperaturen på ryggen og i nakken på barnet.
MathildeC Skrevet 25. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 25. mai 2007 Vet ikke hva de heter - men de er som en hel "sovepose" som er aapen til armer og hode. Jeg har en bok her hjemme hvor de skriver man ikke skal bruke dyne - men det staar ikke hvorfor. Saa jeg er bare nysgjerrig paa hva som er vanlig aa gjoere! Vil jo egentlig gjerne bruke dynen, men hvis det er stoerre sjanse for krybbedoed f.eks....??? Vil jo ikke vaere hysterisk heller.
Gjest Skrevet 25. mai 2007 #6 Skrevet 25. mai 2007 Babysafe er en pose som er åpen til armer og hode. Den har stropper fra posen som du legger rundt madrassen- dermed så kan ikke babyen snu seg og bli liggende på magen. Overoppheting kan være veldig farlig ja, men det der kommer du til å finne så greit utav! Er det veldig varmt på soverommet, så bytt dyna ut med et helseteppe den natta osv. Unngå at babyen ligger i trekk og bruk gjerne en tynn nattlue den aller første tiden (størst varmetap fra hodet) Ellers så kjenner du fort i nakken til den lille om den er for varm/kald. Innbiller meg at det vil være lettere å regulere temperaturen til babyen med ei dyne enn med en pose som tross alt er ganske tett.
AE❤️ Skrevet 25. mai 2007 #7 Skrevet 25. mai 2007 Vi skal bruke dyne Tror de er ganske vanlig jeg altså.. Bare ikke legg dynen så høyt opp at babyen klarer og dra den over hodet ol.. Fikk beskjed i baby-butikken om og legge den litt nedpå brystet/magen
minime<3 in belly Skrevet 25. mai 2007 #8 Skrevet 25. mai 2007 Vi kommer til å bruke dyne, men min mor ville veldig gjerne at jeg skulle kjøpe pose for det hadde hun brukt, he he Men vi prøver med dyne først også ser vi hvordan det funker. Om barnet er fæl på å dra dyna over seg så får du kjøpt klyper\hemper til å feste dyna i hjørnene. Men om du skulle bruke pose så har jo barnet på seg pysj slik at det ikke er noe fare for at barnet fryser på armene. Jeg kan skjønne din frustrasjon over alt man ikke vet. Jeg sa til samboeren min for senest en time siden at jeg føler jeg må lese mer i fagbøker, føler at det er så mye jeg ikke er forberedt på... hehe... Men gode mødre blir vi vel alikevel selv om vi ikke er ferdig utlærte når de kommer.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2007 #9 Skrevet 26. mai 2007 Bruker vanlig dyne.Ikke dundyne da den er meir kompakt og tett om den skulle komme over ansiktet.Vanlig baby-thermo dyne er varm og luftig om den skulle komme over hodet.
MomInUSA Skrevet 26. mai 2007 #10 Skrevet 26. mai 2007 Vi bruker ikke dyne - brukte ikke dyne til lillegutt foer han ble ett aar. Her i USA skal man ikke ha noe i sengen, dyner, puter, bamser, tepper - det skal vaere helt appent. Bruker ekstra pysjamas - eller pose- pysjamas utenpaa og passer paa at det ikke er for kaldt eller varmt i rommet. Vet ikke helt hvor mye det hjelper mot krybbedoed jeg, men blir jo saa skremt av all snakk om krybbedoed at jeg toerr ikke gjoere annet enn det barne-legen sier med hensyn til dette. Det er jo ogsaa rettningslinjer paa hvilken temperatur man skal ha i huset til en hver tid. Sist hadde jeg temperatur-maaler rett ved siden av sprinkel-sengen jeg. Man blir jo paranoid av mindre..... men man er jo saa redd for at noe skal skje ogsaa da. Jeg maa innroemme jeg fortsatt sjekker noen ganger midt paa natta at lillegutt paa 2 1/2 aar puster......Selv om han skulle jo vaert ute av faren for krybbedoed naa :-)
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 26. mai 2007 #11 Skrevet 26. mai 2007 Vi kommer heller ikke til aa ha noe i sengen...lillegutt skal bruke pose-pysjamas/teppe-pose. Som MomInUSA sier blir det her i USA sterkt formidlet at man ikke skal ha noe i sengen, saa for vaar del kommer vi ikke til aa gjoere det, selv om vi flytter til Norge. Vet ikke hvor noeye det er, men jeg toer liksom ikke annent. Samtidig er det jo veldig vanlig med dyne i Norge, da... Jeg ble litt kulturforvirret av alt dette her, saa jeg sendte en epost til SIDS-foreningen i Norge for en tid tilbake (husker ikke hva de heter) og spurte om nettop dette. De sa at babydyner i Norge riktignok er lettere enn i andre land og at det er noe aa tenke paa, men at de ogsaa oppfordrer til bruk av slike teppe-poser. Hun som skrev tilbake sa ogsaa at i Norge er det saa vanlig aa bruke dyne at det ikke har vaert noen studier paa dette fordi det ikke har vaert noen kontrollgruppe som ikke har brukt babydyne. Saa om det er farlig eller ikke vet jeg ikke..."alle" bruker jo dyne i Norge og det er sant at de er mye lettere og luftigere enn det man tidligere har brukt i mange andre land, men selv satser vi paa teppeposer. Har nok blitt litt kulturpaavirket av tiden i USA ja...
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 26. mai 2007 #12 Skrevet 26. mai 2007 Hun som svarte paa eposten min skrev ogsaa at dersom man bruker dyne boer den ikke ligge naer ansiktet paa babyen...kan feste den nederst i senga f.eks slik at den ligger over magen...poenget er at den ikke dekker munnen og nesen til babyen.
ღZalina med Robin og Isabelleღ Skrevet 26. mai 2007 #13 Skrevet 26. mai 2007 Med lillegutt, brukte vi dyne, men han som regel oppå og og hadde et pledd over seg. Babyer liker a ha det isolert rundt seg men ikke for mye over kroppen. Dette finner man ut selv, noen barn er veldog varme og trenger nesten igjenting.
jentebabymom Skrevet 26. mai 2007 #14 Skrevet 26. mai 2007 dyne ska jeg bruke....man er jo oppe ganske mange ganger i løpet av natten, da finner man jo ut om det er for varmt...
Alba44 Skrevet 26. mai 2007 #15 Skrevet 26. mai 2007 Jeg har kjøpt inn dyner som vi har tenkt å bruke. Må jo vurdere etterhvert og regulere temperaturen for babyen.
tolle Skrevet 26. mai 2007 #16 Skrevet 26. mai 2007 Dette finner du fort ut av ! Hadde litt angst i begynnelsen med førstemann. Alle sa noe forskjellig. Det rare er at når dere har lille nurket der, finner dere ut av det meste selv. Jeg fikk en jente midt i sommerheten for to år siden, det var drepen. Og jeg hadde en svigermor som maste om at den lille måtte ha pledd på seg hele tiden. Selv om det var over 30 grader. Med en gang svigermor var borte, var teppet borte..og den lille var godt fornøyd. Fikk høre at en skal kle på de små like godt som en ville gjort med seg selv. Er de klam i nakken er det for varmt. Har rettet meg etter det, og ingenting har slått feil. Bare slapp av. Du kommer til og ha full kontroll !!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå