Gå til innhold

Celleforandring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som har vært borti celleforandring i skjeden? Har fått brev fra gynekolog og skal inn igjen på tirsdag... 4 uker før termin. kan han gjøre så mye når det er så nærme at småen skal komme???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde celleforandring da jeg var på første kontroll hos legen, ca 6 uker på vei. Dette er helt normalt når man er gravid, men det skal alltid følges opp. Men legen min sa at jeg ikke skal på ny GU og ta celleprøve før ETTER fødsel. Så da regner jeg med at det blir på den 6-ukers kontrollen. Merkelig at du skal ta GU mens du er gravid, synes jeg. Ville kanskje tatt en tlf og spurt gynekologen...

Skrevet

Jeg også synes det var litt merkelig. Var første gangen før jeg visste jeg var gravid, så var jeg på kontroll i beg. av april. Da var jeg innom før timen og spurte om jeg skulle komme selv om jeg var gravid. da sa han at han bare skulle kikke litt og se om jeg skulle føde på normal måte (??) noe jeg sikkert skulle.... Så fikk jeg brev her en dag at jeg fortsatt hadde lette cellefoandringer og måtte komme inn for å ta vevsprøve. Prøvd å få tak i gyn. men han har hatt ferie i 2 uker....

Skrevet

Er du sikker på at det var i skjeden, og ikke livmorhalsen du har celleforandringer ?!? Livmorhalsen kan i såfall koniseres, dvs. de fjerner den ytterste delen av livmorhalsen ( der celleforandringene pleier å sitte ) med laser. Tar 5 - 10 min.i gyn.leie. Dette gjøres aldri mens en er gravid.

Skrevet

Jo det var sikkert i livmorhalsen ja... Tenkte litt feil.. Men har dette noe å si om jeg kan føde normalt eller ikke??? Syntes det hørtes litt rart ut..

Skrevet

jeg synes ikke det var merkelig. jeg er snart 7 mnd på vei og har celleforandringer.

jeg er på kontroll hver 8uke og har vært det siden beg på januar.

fikk brev i dag faktisk på at den siste prøven min fremdeles viser forandringer så jeg må inn igjen til ny test i slutten av juni.

etter fødsel må jeg inn for å ta prøver av livmorhalsen. altså skjærer de av et par "små" stykker får å ta en mer endelig prøve, en som er litt mer sikker kan du si. en som vil vise hvor langt denne celleforandringen er kommet slik at de vil se hvordan de skal behandle det!

håper at det ikke ble så rotete for deg og at du forstår hva jeg har skrevet.

klem klem

Skrevet

du kan fint føde. har ingen verdens ting og si:)

Skrevet

Jeg trodde heller ikke det hadde noe å si om jeg kunne føde på vanlig måte... Men tenkte ikke over hva han sa før jeg hadde gått der fra. I brevet sto det forresten at jeg skulle ta en vevsprøve... Hva er det???

Tusen takk for svar alle sammen....:)

Skrevet

den vevsprøven skal jeg også ta. men ikke før etter at gullet er ute! de kan ikke ta slike prøver av deg så lenge du har babyen i magen. det vil vist si akkurat det samme som jeg sa først:at de tar biter av livmortappen din for å se hvor alvårlig det er.

Det er sjeldent det er noe særlig men som ofest må vi inn for å brenne vekk en liten del. Min mor gjorde det for en lten stund siden og sier at det er helt smertefritt.

Når jeg nå går hver 8uke så tar jeg det som om mine forandinger er ganske så alvårlige. vanligvis tar man slike prøver hver 6mnd hvis forandringer vises,

gleder meg ikke akurat til å ligge å sprike forran mange forskjellige leger da men..

klem klem

Skrevet

Da skal jeg nok sikkert ikke ta vevsprøve nå jeg heller.. Men han har ultralyd så kanskje jeg får et lite glimt av småen min:)

Men slik jeg har forstått det så er ikke dette noe farlig for oss sant?? Så lenge de fjerner/brenner vekk den lille delen. Stemmer det??

Skrevet

Det er ikke kreft vet du! Bare forstadier (ikke la meg skremme deg,for det er virkelig ikke noen fare)r.ikke noe å tenke på eller bekymre seg for:) Babyen tar heller ingen skade av det.

Det du antagelig (ganske sikkert) skal igjennom er bare en rutine. sånn lang tynn tang som de stikker inn med en bomullsting på. helt smertefritt og helt ufarlig. de skal bare sjekke om celleforandringen utvikler seg. altså blir sterkere eller trekker seg tilbake av seg selv, slik den i mange tifeller gjør:)

klem klem:)

Skrevet

Tusen takk for gode svar megogbabyen!!!! Kan legge meg med litt ro i sjelen jeg nå:)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...