Krølla Skrevet 25. mai 2007 #1 Skrevet 25. mai 2007 Jeg har en datter på 6 1/2 mnd som begynte å spise grøt når hun var 5 mnd og elsket det, men nå har hun plutselig begynt å knipe sammen munnen når skjea kommer. Uansett hvilken mat det er, og jeg vet hun liker mat for når jeg får lurt inn en skje så svelger hun og smiler. Hjelp!!!!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #2 Skrevet 25. mai 2007 Kan vel bare si fortsett å øve, ikke tvinge, la henne få leke med skjea, spis sammen med henne, prøv fruktmos, ta bare litt på leppa så hun får smake, vis henne at det er godt ved å demonstrere, vær positiv....Kanskje du har prøvd dette????ikke gi opp, det løser deg.
Krølla Skrevet 26. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. mai 2007 Hei takk for svar. Det er lett å bli ganske frustrert. Vi prøver og prøver og håper at det løser seg, det spiller virkelig ingen rolle hva som er på skjeen. Det eneste som fungerer er å vise henne sutten for da åpner hun munnen og så lure skjeen inn men det føles så feil og er redd hun skal få vegring for sutten og. Sukk
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2007 #4 Skrevet 26. mai 2007 Hei igjen. Hs sa da jeg ringte at jeg ikke skulle lure han. Min brukte 2 mnd på å åpne munnen, så snakker med erfaring, hehe. Skjønner det er veeeeldig stress og slitsomt. Men som jeg sa, prøv å spise sammen, lage god stemning, vise at det smaker godt. Ikke vis at du blir oppgitt og lei, men avslutt når dere har øvd og hun viser at hun ikke vil mer. Ros masse hvis hun bare smatter litt eller slikker seg rundt munnen eller annen "spiseatferd". Hs tilbød oss også veiledningstime, hun kunne komme hjem til oss og se på mens vi spiste. Kanskje det er mulig der du bor? Ta gjerne noen pauser på et par dager innimellom hvis du føler det blir for vanskelig. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2007 #5 Skrevet 26. mai 2007 Sånn var gutten vår også, han er like gammel som din..Han spiste nesten ikke mat på ei uke(bare fruktpure). Plutselig dukket det opp to tenner, så jeg regner med det var det som plaget ham. Når de kom opp, kom matlysten tilbake igjen for fult her iallefall!!!! Lykke til da!!!!!
Krølla Skrevet 26. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 26. mai 2007 Godt å høre at det er flere som har hatt problemer, kanskje det er tenner som gjør det!!!! Jeg er litt roligere nå og skal avente situasjonen litt og kanskje høre med HS om det ikke bedrer seg. :-)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2007 #7 Skrevet 26. mai 2007 Hei Jeg leker maten forsiktig i ham, ingen tvang med bare litt sånn avledningsmanøver lissom....det skader IKKE!
Mooncake Skrevet 26. mai 2007 #8 Skrevet 26. mai 2007 Jeg har akkurat det samme. Er du sikker på at hun er sulten? Nå mater jeg bare vesla (5,5) når hun er sulten og vil ha mat. Da gaper hun og spiser masse. Spiser hun ikke når maten står på bordet, så tar jeg av smekka og vi går fra bordet. Jeg lager ny mat (eller tar fram den gamle om det ikke har gått lang tid) når hun viser at hun er sulten. Noen ganger har også pappa avledet litt mens vi spiser - funker fantastisk når pappa er hjemme Hun skal absolutt hjelpe til med å mate, holde sjeden selv noen ganger. Da tar jeg fram en "lekesje" som hun kan stappe ut og inn av munnen mens jeg gir mat. Hun er snart 6mnd
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2007 #9 Skrevet 26. mai 2007 Et tips er også å vente med amming til etter maten, men det har du kanskje allerede prøvd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå