Luans mamma Skrevet 25. mai 2007 #1 Skrevet 25. mai 2007 pga et avflatet sf-mål. Eller d.v.s. : Jeg går til legen min og jordmor annen hver gang. Legen min måler sf til å være helt gjennomsnittlig, mens jordmor måler det helt på grensen til å gå utenfor det grønne feltet. Så idag var jeg hos jordmor, og målte sf-målet mitt til 30 cm (er 36 + 2 idag). Så hun ville sende meg inn på sykehuset til en ultralydsjekk. Der ble jeg først koblet til et CTG-apparat i en halvtime. Så måtte jeg vente i hele 2 timer på legen!!! Da legen endelig kom, stressa han noe helt sinnsykt. Fikk se lillegutt på skjermen for 3.gang i et par minutter og han var helt fin han... Han veide nå ca. 2,5 kg og fikk -9 % i vekstavvik. Så han mente at gutten var helt "normal", men blir ikke en kjempeplugg (og DET er jeg jo glad for!) Man blir jo altid litt bekymra når noen sender deg til sykehuset for en ekstrasjekk, så det var jo godt å høre at alt så fint ut... Men hvordan klarer to fagpersoner å måle såååå forskjellig sf-mål??? Det irriterer meg så grenseløst!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #2 Skrevet 25. mai 2007 nå skjonner jeg ingenting! hvis du var på ul i dag 36+2 og babyen bar 2,5kg og vekst avik på -9% jeg var i dag 35+2 med en baby på 2950 og vekst avvik på -14% (er helt sikker på det var -14%ja) sånn en forskjell....... hmmm
Gjest Skrevet 25. mai 2007 #3 Skrevet 25. mai 2007 Anonym- du mener vel +14%- altså en stor baby. For 3 kg når du er 35+2 er ikke lite.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #4 Skrevet 25. mai 2007 nei -14% legen sa det, dessuten står det jo på det skjemaet som de skriver ut etter ul, med de to grafene på MAD og BDP eller hva det nå var og der var MAD grafen helt nederst på det grønne feltet og under stod det vekstavik - 14% hmm jeg må jo ha missforstått legen- at han mente den kom til å bli 2950g når den blir født? det stemmer vel bedre ? jeg har sittet her og regnet og regnet for hvis det var -14% avik og den var 2950 ville jo gj.snitt baby vært rundt 4,2 kg og det er det vel ikke?? jeg er sikkert bare veldig dum som ikke forstår dette... :-/
Luans mamma Skrevet 25. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 25. mai 2007 Jeg kan heller ikke skjønne at du har et vekstavvik på - 14 %, og samtidig er babyen ca. 3 kg i uke 35.... Har svart deg inne på Skarvlesiden også, forresten. Synes dette med tall og sånt er veldig frustrerende og vanskelig å forstå. Så lenge jeg føler at alt er bra, kjenner liv hver eneste dag og ser at magen min vokser, så får jeg være fornøyd.... =)
77modell Skrevet 25. mai 2007 #6 Skrevet 25. mai 2007 På tirsdag var jeg 36uker på vei. Da var jenta 3300g å +19%.
Luans mamma Skrevet 25. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 25. mai 2007 Ja, så hun anonym må jo være + 14 % hvis babyen NÅ veier ca. 3 kg, ikke sant?? Hvis hun er - 14 %, må det bety at babyen blir ca. 3 kg ved fødsel... Men alt innenfor +/- 22 % er jo innenfor normalen da... Det sa i alle fall legen på sykehuset.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #8 Skrevet 25. mai 2007 yes jeg har bestemt meg på at jeg må ha hørt feil og at den blir rundt 3kg ved fødsel, har trippelsjekka ul arket og der står det -14% så da er jeg enig med meg selv var litt redd for å få en mange kilos ;-P glede meg sånn til den kommer..... <3 lillebabyen min <3
*mamman til tw og bi* Skrevet 25. mai 2007 #9 Skrevet 25. mai 2007 får opp at normal vekt på min baby i uke 38 er 3000gr. så det er definetivt ikke vekstavvik nei...gutten min var 3120 gr da han ble født...men folk er jo vant til 4kg babyer nå til dags da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå