Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #1 Skrevet 25. mai 2007 Litt skremt her, har hatt symptomer over flere år som kan tyde på mye, blant annet kreft. Verken legen jeg hadde før elle den jeg har byttet til nå hadde tatt initiativ til å ta røntgen. Etter graviditeten ble symptomene verre. Jeg vet at man ikke kan ta røntgen når man er gravid. Er det da mulig å oppdage kreft på blodprøve eller MÅ jeg vente til svangerskapet er over og ta røntgen?
Marolla Skrevet 25. mai 2007 #2 Skrevet 25. mai 2007 Det kommer vel litt an på hvilken krefttype det er snakk om .. Kan de ikke sjekke med ultralyd da?
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #4 Skrevet 25. mai 2007 Ja..lungekreft for eksempel kan mistenkes hvis man hoster i årevis og har vondt i brystet. Og det er det jeg gjør, hoster hele tiden og er helt tett om kveldene, særlig når jeg legger meg og bytter til liggestilling. Ultralyd av lungene tar de ikke, sa legen.
LilleMy med nr3 Skrevet 25. mai 2007 #5 Skrevet 25. mai 2007 en rekke krefttyper kan screenes på blodprøve. dvs at man tar en blodprøve, cancermarkør mot den type kreft man mistenker. den verdien man får som resultat vil kunne gi en pekepinn. vanligvis skal det flere undersøkelser til før man konstanterer kreft. UL, MR og CT blir også brukt i tillegg til røntgen.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #6 Skrevet 25. mai 2007 Kan jeg da kreve lik blodprøve av legen? Han vil jo ingenting. Sier "neida, du har sikkert virus". Hvilken virus er det som sitter i kroppen i flere år om gangen? Og hvordan kan han vite det uten å ta blodprøver eller noe??
LilleMy med nr3 Skrevet 25. mai 2007 #7 Skrevet 25. mai 2007 Langvarig hoste over flere år kan også være andre sykdommer relatert til lungene. Emfysem, KOLS, kronisk bronkitt eller astma. du bør be om en henvisning til røntgen av lungene. røntgen under graviditet bør unngås og spesielt i de tre første månedene. men jeg vet også at det blir gjort, der diagnostiseringen veier opp for evt skader/bivirkninger. nå er røntgen av lungene er relativt kjapt prosess og stråleeffekt herfra er ganske liten. du vil bli beskyttet over magen og tatt alle andre forhåndsregler
LilleMy med nr3 Skrevet 25. mai 2007 #8 Skrevet 25. mai 2007 jeg er helt enig med deg, du bør bare stå på ditt. en slik langvarig hoste kan være et tidlig tegn på kreft, men ikke nødvendigvis. hvis legen mener det er virus bør han uansett ta blodprøver av deg, for å utelukke annet. en slik cancermarkør gjøres som regel ikke før evt rtg/ andre undersøkelser. jeg ville kjørt hardt på en henvisning til røntgen og valgt et privat røntgeninstitutt for å få raskest mulig time.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #9 Skrevet 25. mai 2007 Men er det ikke farlig å ta røntgen når man er gravid?
Medicus Skrevet 25. mai 2007 #10 Skrevet 25. mai 2007 Hei Lungekreft utvikler seg relativt raskt, og siden du har hatt symptomer i lang tid, er det lite trolig at du har det. Du er også i en alder som ikke er typisk for lungekreft. Men siden du har hatt plager lenge med hoste og tungpust, spesielt mot kveldene så høres det ut som du er obstruktiv (trangt og irritert i luftveiene). Dette ligner på astma, men kan også være annen obstruktiv lungesykdom. Det kan enkelt undersøkes med en pusteprøve (spirometri) som lett kan gjøres også når du er gravid. Røntgen av lungene bør unngås i graviditeten hvis det er mulig, og det er også begrenset hva man kan se på et røntgenbilde. Det er ikke alltid at man finner noe galt på blodprøver selv om man er syk, men det kan være lurt å få tatt vanlige blodprøver og infeksjonsprøver for å utelukke noe alvorlig. Jeg vil anbefale deg å ta det opp med legen på nytt siden du bekymrer deg for det. Det kan være lurt å prøve å forklare hvilke symptomer du har, når du får det, om det er noe som letter plagene, hva som gjør de verre, hvor lenge du har hatt det, om du har noen kjente allergier og om du evt har røykt lenge. Lykke til
Gjest Skrevet 25. mai 2007 #11 Skrevet 25. mai 2007 jeg var på CT mens jeg var gravid,de beskyttet magen... Men vet ikke om de tar røntgen... Men ville da tro at CT er like "farlig"... Krev en slik blodprøve de snakket om her,og røntgen du... Lykke til uansett;-)
Medicus Skrevet 25. mai 2007 #12 Skrevet 25. mai 2007 CT gir en mye høyere stråledose enn vanlig røntgen, så det gjøres kun hvis det er absolutt nødvendig. MR er en undersøkelse uten røntgenstråler slik som vanlig røntgen og CT er, men det blir kun gjort i spesielle tilfeller når det gjelder lungene.
*Biola* Skrevet 25. mai 2007 #13 Skrevet 25. mai 2007 tok de CT av deg når de visste du var gravid? Hadde du noe alvorlig da? Er jo ganske så store stråledoser det er snakk om i forhold til vanlig røntgen..
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2007 #14 Skrevet 26. mai 2007 Samme symptom som meg.Her var og er det astma.Ble ikkje bedre etter som eg ble gravid.Senk skuldrene.Allergi som videre blir til astma er heilt vanligt.Blir det ikke behandlet oppleves det slik du beskriver.Snakk med legen.Kreft er det nok ikke så slapp av.Din historie er som min.Her er det astma.
Gjest Skrevet 27. mai 2007 #15 Skrevet 27. mai 2007 Lenge siden tråden er skrevet på,men må bare rette en feil. Det var MR som ble tatt av meg under svangerskapet. Jeg var innlagt og legene var bekymret for svulst på hjernen. De fant ikke noe galt på MR, men diagnosen senere,var leiden mutasjon. Og jeg måtte gå på blodfortynnende resten av svangerskapet. Var ca 28 uker da de tok MR på meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå