gammel røy Skrevet 25. mai 2007 #1 Skrevet 25. mai 2007 Der jeg kommer fra (dette gjelder spesielt familien min) er det vanlig at man 1) kommer på besøk uten å si ifra på forhånd 2) forventer at du tilpasser ditt skjema slik at de kan overnatte når de f.eks skal til syden via oslo (og dermed ikke trenger å bruke penger på hotell), og 3) forventer at du selvfølgelig tar imot venner av venner etc. ( som også trenger overnatting når de skal til syden). Etter at gullet ble født (hun er snart mnd) har dermed foreldrene mine bodd her 3 ganger (de syntes bl.a at det var passende å bo hos oss da hun bare var noen dager gamle- det syntes ikke vi), svigermor har bodd her i 1 mnd (!), alle våre søsken har overnattet på tur + barn av søsken har bodd her. JEG ER LEI. Nå kommer foreldrene mine IGJEN. Så nå er det bare å sette ting i stand her (klager på mannen min dersom noe trengs å fikses) og belage seg på å være vertskap (de setter seg på ræva og vil bli servert i en uke). I tillegg maser de om "hvorfor vi ikke bare kjøper slik og sånt". Dvs. ting vi ikke har råd til- kommer bare med dumme kommentarer om at "mannen din må da kunne sørge for at dere har bedre råd" (vi har samme lønn, han og jeg). Jeg kjenner at jeg er irritert og sint allerede, FØR de kommer!!! Måtte bare få det ut!!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 25. mai 2007 #2 Skrevet 25. mai 2007 Da er det vel på tide at dere sier ifra hvordan dere føler det og at dere ikke orker besøk ennå en gang, men er slitne og trenger litt ro og fred. Dere har tross alt en liten en som må tas hensyn til. Jeg hadde helt klart tatt mer hensyn til henne enn til de andre! Ingen som vet dette om ikke dere er ærlige. Og blir de fornærmet, så får de bli fornærmet. De forstår det nok når de får tenkt seg om:-) Det er deres hjem og deres liv. Hva andre måtte finne praktisk er igrunn ikke relevant:-) Lykke til!
gammel røy Skrevet 25. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. mai 2007 Jada, vi har tatt den kampen flere ganger. Da foreldrene mine kom overraskende på besøk da vi ennå hadde bryllupsferie smalt det!! De snakket ikke med oss på et år- skikkelig fornærmet fordi jeg ikke var glad for at de kom. Men man kan jo ikke drive å krangle hele tiden, de ville jo aldri ha sagt nei til besøk (men så bor de i bortvekkistan så der kommer ikke folk så ofte). Må innrømme at jeg har latt det gli ut igjen etter at gullet ble født- de vil jo alle bare se henne..(or so they say- drar til syden etterpå). Så nå må jeg vel begynne å bli "vanskelig" igjen. Har sagt klart ifra at vi må ha god tids varsel- så denne gangen sa de ifra for 1 mnd siden. Ny rekord!!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 25. mai 2007 #4 Skrevet 25. mai 2007 Høres slitsomt ut! Og trist at ikke engang ens egne foreldre har mer forståelse......Kanskje like greit at de bor i bortvekkistan;-))
Ronja65 Skrevet 25. mai 2007 #5 Skrevet 25. mai 2007 Høres lit slitsomt ut ja. Dere har jo vært flinke til å si ifra. Så jeg vet ikke hva jeg skal råde dere til. Kan du ikke gi et hint om at du gleder deg til mammas kjøttkaker eller noe i den duren og spørre om de kan lage det til dere når de kommer? Når min familie kommer til oss, så har de med seg en masse mat (nå kommer de jo fra sverige da) Men allikevel, maten der er jo dyr for dem. Samtidig som min farsa som nærmer seg de 80 år, elsker å lage en masse god mat. Ungene elsker når dem kommer hit. For da lager morfar kjøttsoppa fra bunnen. En kjempekjele, som tar slutt på to dager... + en masse annet godt fra hans jakt og fisketurer. Vet jeg er heldig. Men det finns jo en mellomting da.
Tiggywinkle Skrevet 25. mai 2007 #6 Skrevet 25. mai 2007 Dette høres slitsomt ut. Både med uventet besøk og uverdige kommentarer. Tror nok jeg ville ha satt ned foten, det er lov å si at det ikke passer innimellom. Med småbarn er det lov å være litt egoistisk syns jeg, man blir jo sliten.... Svigermor går bra i en uke, men en måned...da hadde jeg blitt tullete. Man trenger litt tid alene også. Lykke til med besøk og ikke la dere herse med:-)
Plutseliten :) Skrevet 26. mai 2007 #7 Skrevet 26. mai 2007 Høres utrolig slitsomt ut, og kjenner meg igjen i frustrasjonen.Min svigerfamilie bor også langt unna. Og når de kommer skal de bo hos oss uansett anledning.Det er helt greit når de kommer i posjoner og ikke annet skjer...Da vi skulle ha barnedåp i vinter, sa vi fra at vi ikke orket ha alle 9 boende hos oss, i tillegg til oss selv blir vi 15.. Vi skulle lage istand alt til barnedåpen og jeg sa fra at jeg ikke orket å ha huset fullt hele tiden,med full bevertning samtidig. Og når de bruker å være her sitter pal i stua og blir sure om ikke jeg setter meg ned?!?! Hvem skal lage mat,rydde osv? De kom til dåpen heldigvis ,tok inn på et koselig lite gjestehus i gangavstand fra oss,men var dritsure,ville ikke komme innom oss den helgen i det hele tatt,og har ikke ringt oss siden uff...de ble skikkelig fornærmet, jeg er selvfølgelig den store dumme slemme svigedatteren som har tatt sønnen fra mamma.....har prøvd å snakke med dem men hjelper ikke. Så ja, ikke alltid like lett...eller lurt å si fra og sette grenser for seg selv og hva man orker...
gammel røy Skrevet 26. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 26. mai 2007 Så bra!! Endelig noen som kjønner hvordan det kan være!!! Man lærer seg å sette pris på å ha huset for seg selv etterhvert. Nei nå må jeg rydde ut av gjesterommet- senga er full av ubrettede reine klær som har samlet seg i en svær haug (ingen super-husmor her i gården).
gammel røy Skrevet 26. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 26. mai 2007 Når det er barnebarn involvert kommer de nok snart over fornærmelsen- i mellomtiden kommer de ikke innom. Det var det positive i at vi ikke snakket med foreldrene mine på et år. Selvfølgelig er det deg de skylder på, sånn er det bare!
Plutseliten :) Skrevet 26. mai 2007 #10 Skrevet 26. mai 2007 Får håpe de kommer over det...de har ikke sett minstemann siden han var 3 mnd.De vil ikke komme på besøk til oss,og i påsken måtte vi enten komme dit og helst da bare de to eldste og første barna til min samboer og han. Langt å reise med 4 barn (jeg har en 15 åring fra før)Minstegutten og jeg blir aldri spurt etter og blir behandlet som luft...Leit...Men jeg orker ikke la det plage meg lenger, er voksen nå og tar våre valg og om de ikke aksepterer det blir det desverre deres tap. Og de er selvfølglig velkommen om de endrer mening )
Travelmor Skrevet 26. mai 2007 #11 Skrevet 26. mai 2007 Det er ikke bare, bare med besøk nei. Foreldre går greit synes jeg. De ta hensyn og blir ikke så lenge, kommer aldri uanmeldt. Gjester som kommer uanmeldt bør ta til takke med det de får:-) Men jeg syns det høres utrolig slitsomt ut med så mange gjester på kort tid. Dere må bare stenge dørene litt. Eller si noe sånt som at så og så mange dager er OK. Gjestene kan jo også delta i det daglige med å lage mat, rydde opp etter maten, og ikke minst ha med litt mat. Det er vel vanlig når man blir en stund? Vi er så mange at vi kan ikke reise å besøke folk, i alle fall ikke alle. Men når vi var færre i familien hadde vil alltid handla med oss mat til venner og andre som vi brukte å besøke for en helg eller noen dager. Må innrømme at når jeg var ung tenkte jeg aldri over at jeg kunne være til bry, når jeg farta og reiste rundt. Prøver å tenke på det når jeg er sliten etter at ungdommen i familien har vært på besøk, "spist godt" og reist igjen uten å ofre en tanke på arbeidet som ligger bak.
Reveenka Skrevet 27. mai 2007 #12 Skrevet 27. mai 2007 Kjenner jeg blir helt sliten av å lese om hvordan noen av dere har det med familie som kommer på "kongelig besøk". Jeg og mannen min er kjempesosiale og syns det er veldig koselig med besøk; både anmeldte og uanmeldte, men pleier ikke å varte opp når gjestene dukker opp(og ingen kommer uanmeldt på lengre besøk - heldigvis!). Vi sørger for mat såklart, men har så mye å stå i med, og prioriterer de fire småjentene før evt. gjester får tilbud om servering.... (den eldste er 7 år, så det sier seg selv at ting ofte tar tid med ungene). Heldigvis har vi familie(og venner) som alltid både tilbyr seg, og lar se be om hjelp... Men trikset mitt er å late som om gjestene hører til i huset, slik at jeg alltid ber dem om ting i forbifarten hvis jeg trenger en hånd, eller sier til dem at de bare må gå i skap/kjøleskap og hjelpe seg selv - " for nå tar leggingen tre kvarter, så jeg rekker ikke sette på kaffe før det - men dere må bare hjelpe dere selv...) c",) Hva hvis dere senker lista for å være på tilbudssiden - be folk finne frem selv, hvis de vil ha seg noe - og be dem være med og hjelpe til! Ikke la dem sitte på ræ..! Og kanskje gjelder dette de yngste - som travelmor sier var oppførte også jeg meg sånn da jeg var ung - fordi jeg ikke tnekte over det, og ikke visste bedre. Men noen ganger trenger folk å få det inn med teskje... Lykke til til dere med krevende gjester c",)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå