Gå til innhold

Vekke sovende baby for å bytte bæsjebleie?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sikkert et utrolig teit spørsmål, men får bare spørre likevel.

 

Om man hører at babyen bæsjer i søvne, skal man bytte bleien med en gang, eller skal man bare la babyen sove videre og bytte bleien når babyen våkner selv? Min våkner av bleieskift, og blir ikke særlig blid av å bli vekket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nok skiftet. Ikke noe godt å bli sår.Babyer pleier å bæsje etter måltid da. Du er ikke for kjapp med å legge ho/han ned i senga igjen etter amming eller flaske da? De skal jo rape også da.

Da min var så liten spraket det i bleia samtidig som han fikk pupp, så det ble bleieskift rett etterpå.Men han er av den typen som ikke sovnet ved brystet. Så her var det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda så kjedelig det er, så må man skifte bæsjebleier om natta.

Husker godt da eldstemor var baby (med udiagnostisert eggallergi hadde hun avføring relativt ofte), bæsja hver kveld/natt.

Husker jeg begynte å stelle henne i lyset av en liten nattbordslampe på badet istedenfor det grusomme lysstoffrøret. Da våknet hun ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å skifte i senga? Ta med et tisselaken og det andre du trenger så slipper babyen å bli utsatt for mye lys og annet som bidrar til at hun våkner mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På de 16 mnd. snuppa nå har blitt har hun bæsjet 2 ganger om natten.

Vi har tatt henne opp og skiftet bleie på henne.

selv om hun våkner er hun så trøtt at hun bare sovner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vekker ikke for å skifte. Blir det ekkelt for henne, våkner hun av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av barnepleierene på sykehuset at bæsjebleier skulle skiftes uansett om barnet sov eller ikke. Dette står også i all litteratur jeg har lest. Tissebleier derimot trenger man ikke ta om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis du fortsetter med dette, får du garantert en unge som kan få anstrengte netter.. ikke bare nå, men også senere.

 

Etter en viss stund så slutter de med det, og da får du og babyen dibn gode netter med dyp og deilig søvn!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hører dere at baby bæsjer? hehe.. hører aldri det jeg, men lukter det jo en gang i blandt.. Her vil han ha mat to ganger i løpet av natten, og jeg skifter alltid bleie etter de måltidene uansett.

Skifter også bleie etter hvert måltid i løpet av døgnet.. uavhengig om det er bæsj eller tiss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Jeg våkner ofte av at min bæsjer. Skal det gjøres, så skal det gjøres ordentlig, sier nå jeg:p (Det braker skikkelig!)

 

Så da skifter jeg bare fort på henne, men tar henne ut på kjøkkenet, så det blir jo lyst og sånt. Men hun sovner sånn høvelig fort etterpå.

 

Men hvis babyen din bæsjer kl 7 og dere skal opp 8, så er det ikke så veldig nøye syns nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så "heldig" at junior om natta bæsjer mens han spiser. Som regel skjer det mens han får første puppen. Så da kan vi skifte og så gi pupp nr. 2 som gjør han søvnig igjen.

 

Tror ikke jeg kommer til å ta han opp hvis han bæsjer mens han sover, gjør heller ikke det på dagtid. Han våkner jo når det blir ubehagelig, og det blir bare sutring hvis han ikke får sovet når han trenger det. Stumpen tåler jo litt da (iallefall junior sin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu mi bæsjer alltid på natta/morgenen. Bytter når hun er våken. Hun våkner relativt fort etter en bæsjebleie, så jeg stresser ikke så mye med det. Hun får uansett bare mm, og den bæsjen er ikke så hard mot huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så farlig å la de ligge med bæsj i bleia en liten stund, hvis man ser at de ikke blir såre av det. For min del er det bare litt vanskelig å la vær å skifte, jeg hører at hun bæsjer og blir liggende våken selv og tenke på at bæsjen tyter ut av en bleie som allerede er full av tiss og lekker ut i sengetøyet... uæææ. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er lilemor så stor at hun ikke bæsjer på natta lenger men jeg skiftet alltid bleie hvis hun bæsjet på natta da hun var mindre. Ikke noe godt å ligge med det i bleia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

prøv å bytte i sengen, det lar seg så absolutt gjøre. Og hvis det er noe som skjer ofte, så kan du jo la h*n sove i klær som er lette å kle av og på uten å forstyrre. Ikke alle pysjer som er like praktiske:O)

 

Jeg er av den oppfattning av at barn kan ha det ubehagelig uten at dem skriker av den grunn..... og jeg tror så absolutt en bæsjebleie er ubehagelig,- selv om en sover. Og det er fryktelig lett for å bli sår på den måten og, og da har en jo ubehag lenge utover tiden med bæsjebleien på.

 

Lykke til:O)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

....skjønner ikke helt greia her....enten så våkner ungen av at den har bæsja.....og av gitte grunn er det vel da naturlig å ta bleien.....fordi barnet sikkert skriker....ellers bæsjer ungen uten å vekke foreldrene eller seg selv.....og hvem skal da vite at ungen må skiftes på......?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

hører aødri at jenta mi bæsjer om natta eller lukter det, så vekker henne ikke for å skifte, men har hun bæsja når hun våkner og vil ha mat(eller fordi hun har bæsja) så skifter jo seff på henne!! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg skiftet ikke på min nr to om natten, det var mest på natt-morgenen hun bæsja, jeg bare lot som jeg ikke hørte det... ha ha ha... hun våkna aldri av det og har til dags dato aldri vært sår eller rød i stumpen. Bæsjen var morsmelksbæsj, skifter om natten nå når hun har "ordentlig" bæsj, men hun bæsjer ekstremt sjeldent på natta,da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Du må iallefall skifte bleie slik at barnet ikke blir veldig sår.

Her kan du jo prøve å løsne bleien, vaske forsiktig med våtserviett for så å ta på ny bleie, så unngår du kanskje at barnet blir våkent.

 

Å la et barn ligge med basjbleie må du iallefall ikke finne på, da kan du risikere en veldig sår stump med mye smerte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...