Sommerfugl78 Skrevet 25. mai 2007 #1 Skrevet 25. mai 2007 Det er enda lenge til noen dåp, termin i september, men jeg har begynt å tenke på det. Hvem skal vi ha til faddere? Jeg hadde selv en tante og en onkel. Barnet vårt kommer til å få to tanter og to onkler (min søster og hennes mann, sambos bror og hans kone). Det er jo ikke sikker min søster kommer hit, de bor laaangt unna, har gård og små barn, så det kan bli vanskelig å få de som faddere. Tror ikke min samboer vil ha sin bror og hans kone til fadder, selv om vi bor nært, går det ofte måneder mellom hver gang vi ser dem. Jeg har flere venninner som kan være aktuelle som gudmor. Men deres menn/samboere er ikke lite aktuelle: To av dem bor langt borte, og vi har bare møtt de noen få ganger, så føler ikke at vi kjenner dem (han ene har ikke min sambo møtt engang). Av de som bor i nærheten har hun ene en utenlandsk mann som snakker dårlig norsk, kjenner han lite, så ønsker ikke han som fadder. Hun andre har jente-kjæreste (ikke noe imot det da!), men vet ikke helt med to gudmødre og ingen gudfar... Den tredje aktuelle venninne er singel. Min samboers kamerater er ikke nære venner, mer av typen spille data, gå på kino og en tur på byen, så der er ingen aktuelle... Skal vi "ta til takke" med sambos bror & kone fordi det ikke er andre å velge mellom...? Besteforeldre synes jeg skal få være besteforeldre, og ikke ha dommeltrolle som faddere. Og vil helst ha noen yngre.. Håper dere kan komme med noen synspunkter :-)
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #2 Skrevet 25. mai 2007 Det er vel ingenting som heter gudmor og gudfar lengre. Nå heter alle faddere...
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #3 Skrevet 25. mai 2007 Noen plasser heter det faktisk det ennå. Og det er akkurat det samme som faddere.
Morango 29.05.2007 Skrevet 25. mai 2007 #4 Skrevet 25. mai 2007 Den norske kirke omtaler alle som tittelen Fadder. Hva man som dåpsfamilie velger å kalle de involverte er opp til dem. Enig i at besteforeldre ikke skal ha dobbeltrolle!!! Du kan godt bruke venninnene dine som gudmødre. Det er ingen regel som sier at du må ta deres kavalerer.. Noen kan du velge nå og så kan du spare noen venninner til senere. Ta gjerne onkelen og tanta du skrev om. Da her hu et fint knippe faddere og jeg håper det blir en fin løsning.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2007 #5 Skrevet 26. mai 2007 Jeg ville valgt f. eks søsknene deres uansett (ikke de som er inngift) samt venninne av deg og kamerat av ham (heller ikke de som er partnerne deres, hva om det blir slutt - da har dine barn faddere som egentlig er en unaturlig del av den forlengede familien) Synes ikke det er noe i veien for at besteforeldrene får dobbelt rolle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå