Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #1 Skrevet 25. mai 2007 hmm.. akkurat fått blodprøvesvar i posten. B-Hb 11,5 og S-Ferritin 12. Noen som vet om dette er altfor lite? det er stengt hos legen så jeg får ikke hørt med han før over helga. noen som har fått anbefalt jerntilskudd ved slike verdier?
Gjest Skrevet 25. mai 2007 #2 Skrevet 25. mai 2007 Syns vel S-Ferritinen din var lav... Min lå på 66 i uke 12 og var akkurat passe... Hb`n er jo grei den også.. Den vil uansett synke litt i løpet av svangerskapet. Hos meg har den gått fra 12,1 til 9,9. Tror den S-Ferritinen din er litt lav uti fra hva jeg husker fra mine egne blodprøver. Skal se om jeg finner arket, for jeg husker ikke referanseområdene i hodet.. Litt lenge siden jeg har vøri på jobb :s
Gjest Skrevet 25. mai 2007 #3 Skrevet 25. mai 2007 71 lå ferritinen på i uke 12. Og da fikk jeg som sagt beskjed om at den var grei. Du må jo ha jernmangel du hvis du har så lav Ferritin?!?
Gjest Skrevet 25. mai 2007 #4 Skrevet 25. mai 2007 Synes å hugse at legen min sa at eg skulle byrje med jern viss ferritinnivået var under 20, men hugsar ikkje heilt altså... Fekk ikkje vite ferritin-nivået mitt på blodprøva, men fekk beskjed om å ta jerntilskot av legen (Hb låg på 11,1)
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #5 Skrevet 25. mai 2007 ok takk for svar. da tror jeg at jeg kjøper meg noen jerntabletter som jeg kan ta til jeg får tak i legen på mandag.
Gjest Skrevet 25. mai 2007 #6 Skrevet 25. mai 2007 Vil anbefale deg og vente til du har vært hos legen. Iallefall hvis du ikke har noe besvær av det. Kan være greit å høre på hva legen har og si.. Er svært omdiskutert om man skal gi jern til gravide eller ikke, for de har ikke kunnet påvise noen gunstig effekt visstnok. Hør med legen din først du!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #7 Skrevet 25. mai 2007 ja, men skal hvertfall kjøpe noe vitamin/mineral tabletter. det skader hvertfall ikke.
nicco Skrevet 25. mai 2007 #8 Skrevet 25. mai 2007 Leger og jordmødre er litt uenige om verdien av å måle ferritin under svangerskapet. Jeg har fått en del litteratur på dette, og det synes som det er enighet til en viss grad om at å gi jern under svangerskap har lite for seg. Jeg har selv ferritin på 4, og hb på 10. Tar ikke jern. Dette har noe med det økte blodvolumet å gjøre. Skal det ha noe for seg, må en ha ferritinprøver fra før svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #9 Skrevet 25. mai 2007 Ferritin på 12 i 3. semester er helt greit, og ihvertfall når Hb-verdien din er såpass bra. Det er helt naturlig at ferritin-verdiene blir lave utover i svangerskapet. Det er derfor man måler en slags "utgangsverdi" i starten av svangerskapet, gjerne på 1. kontroll. Dette for å oppdage en evt. jernmangel. Derfor er det helt unødvendig å måle ferritin på ellers friske gravide langt ute i svangerskapet. Anbefaler deg ikke å begynne på jern, dette vil antageligvis bare gi deg hard mage..... noe du ikke trenger mer av nå..... Hilsen meg som jobber på laboratorium og analyserer altfor mange unødvendige ferritiner på gravide....
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #10 Skrevet 25. mai 2007 ok tusen takk for svar! verdien i 1. trimester var forresten på 36. tror ikke det har blitt målt siden da jeg. plutselig nede i 12 nå. har bare kjøpt sånn møllers kombinert tran/vitamin/mineral tabletter i dag - så får jeg ihvertfall i meg 10 mg gjennom det hver dag. hører med legen på mandag for sikkerhets skyld. tusen takk igjen for svar!!! :-))
Mamsebamsen Skrevet 25. mai 2007 #11 Skrevet 25. mai 2007 Legen min sa at hvis hb-verdien kom under 10, kunne jeg begynne å ta jerntabletter. Pga økt blodvolum blir blodet "utvannet", men hvis jeg følte meg i fin form trengte jeg ikke ta tilskudd. Sist hun målte var det 9,8 og jeg har alltid hatt lite jern, så da begynte jeg å ta tabletter. Men det som virkelig anbefales, er naturlig jern. Grovt brød med leverpostei er stappfullt av jern, og akkopagnert med et glass appelsinjuice tas det MYE lettere opp i kroppen enn tabletter! Og ikke er det hardt for magen, heller. Ikke drikk kaffe eller te noen timer før eller etter måltid, det hemmer jernopptaket.
Medicus Skrevet 25. mai 2007 #12 Skrevet 25. mai 2007 Ferritin er en noe omdiskutert prøve i svangerskapet. Du ligger nå i nedre grense både på Ferritin og Hb. Dette er normale forandringer i et svangerskap. Men hvis du får økte plager i form av slapphet og svimmelhet så kan det være lurt å ta et jernpreparat, også med tanke på at hvis man mister en del blod under fødsel så har man "lite å gå på". Mange reagerer med forstoppelse på jernpreparater, men det er ikke alle som gjør det. Niferex 100 mg er et preparat som ofte gir mindre bivirkninger enn andre. Hvis man tar C-vitaminer (drikker juice) samtidig som man tar tabletten så øker man opptaket, mens te, kaffi og melk vil hemme opptaket.
Ellen81 Skrevet 25. mai 2007 #13 Skrevet 25. mai 2007 S-Ferritin nivået ditt er lavt. Men, jeg ville ikke tatt jern tabletter vis jeg var deg. Prøv heller å spis mat med naturlig mye jern i. Feks broccoli og andre grønnsaker som er grønne. husk også å få i deg c vitamin, som du må ha for å klare å ta opp jernet i maten. Og koffein gjør at du ikke tar opp jern like godt. Og hjelper det ikke så får jeg sende deg litt feritin, for jeg har alt for mye... (verdiene viser 197 nå en mnd før termin) Har hemakrematose, så jeg har for høye lagre av jern. Luxus problem når man er gravid vist nok.. hehe Lykke til! Og det ordner seg, ingen ting å beymre seg for
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå