Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #1 Skrevet 25. mai 2007 I år skal vi feire med svigerfamilien i vår leilighet, noe jeg ikke akkurat ser frem til. Grunnen til det er at enkelte i svigerfamilien er litt vel harde på flaska, og stemningen pleier å bli...tja..fuktig. Det er ikke snakk om flatfyll, men nok til at de voksne forandrer oppførsel og væremåte. På julaften kommer det også til å være en del barn i alderen 2-14 år, og det er derfor jeg reagerer. Jeg mener at julaften er barnas dag, og at de voksne kan avstå fra alkoholen så lenge barna er til stede (Ikke nødvendigvis totalavhold, men at de kan lære seg begrensningens kunst). Jeg husker selv at jeg syntes det var vemmelig når pappa ble veldig "morsom" da vi var små, selv om han ikke var full. Mannen min er ikke helt enig med meg, og synes dessuten det er vanskelig å si ifra til familien. Jeg vil ikke at mine barn skal oppleve at voksne forandrer seg og at de blir utrygge, særlig ikke på en slik dag. Jeg vil heller lære dem at det går an å kose seg med 1 glass, og at man ikke må drikke hele flaska, hvis dere skjønner... Hva synes dere? Er jeg prippen? Kan jeg si ifra, og i så fall hvordan?
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #2 Skrevet 25. mai 2007 Signerer. Vi har ikke bestemt hvordan vi skal gjøre det ennå, men dersom vi har både hans foreldre og mine avholdsforeldre på besøk, legger kanskje mine en demper på mengden de andre inntar... verre blir det med julefester hjemme hos svigers, i deres eget hjem, der de har hatt fester med alkohol til i alle år (og der samboeren min var til stede da han var liten, han husker lite fra da han var barn, så han kan ikke si noe om at han synes det var vemmelig eller helt ok). De blir ikke sinte (og de blir heller ikke høylydt vulgære som min ekssamboers familie ble), svigermor blir veldig fnisete og svigerfar blir sånn at han legger armen rundt deg og fortelle hvor fantastisk du er som svigerdatter. Altså går det i gleden. Likevel synes jeg det er ubehagelig, jeg synes ikke berusede mennesker hører hjemme i et barns hverdag, heller ikke i høytidene. Samboeren min er ikke helt enig med meg; han mener det er avgjørende hvordan man oppfører seg når man er beruset. Selv kan han bli ganske beruset uten at han endrer adferd nevneverdig, det eneste som skjer er at han (som faren sin) blir veldig opptatt av å fortelle meg hvilket vidunderlig menneske jeg er og hvor glad han er for at vi er kjærester. Selv merker jeg små mengder alkohol godt og blir lett synlig beruset - heller ikke jeg reagerer med negativ oppførsel, men likevel vil jeg gjerne forbeholde rus for voksensammenkomster, nettopp fordi det som du sier skaper utrygghet hos barn at de voksne forandrer seg.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #3 Skrevet 25. mai 2007 Vi hadde min og min svigerfamilie julen som var. Mannen min og jeg var litt stresset for det med alkoholen, og bestemte oss for at vi bare skulle kjøpe inn lettøl. Det funket bra.
2jenter1gutt Skrevet 25. mai 2007 #4 Skrevet 25. mai 2007 Skjønner godt at du er litt bekymret. Ikke lett sånne ting. Har vært borti det der litt selv også, bare at da er det min mor og hennes samboer som er hardest på flaska. Men fordelen deres denne gang, er at dere skal ha det hjemme hos dere, og da er det dere som serverer, og dere kan ha en viss kontroll over inntaket til alle parter. (du bør jo da ikke fylle på så fort glasset er tomt osv.) Vi hadde mamma og hennes samboer hos oss siste julen, og vi benyttet oss av denne metoden, og ingen fikk for mye innabords, og kvelden ble ganske så koselig, og ungene merket knapt at det ble servert alkohol i det hele tatt. Men syns det er viktig at du tenker på problemet i god tid, og prøver å bearbeide samboeren din litt, så ikke alt dette kommer tett oppunder jula. Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #5 Skrevet 25. mai 2007 Hos oss er det en akevitt og en øl til middagen for de som vil, resten etter sengetid for ungene. Julaften er for barna i første rekke, ikke for at voksne skal flatfylle seg:)
Anne-B. Skrevet 26. mai 2007 #6 Skrevet 26. mai 2007 Jeg mener at om en må ha alkohol for at det skal bli noe særlig til feiring, så kan man heller kutte ut gavene, og heller ta en fest. Øl, vin eller en akevitt til maten syns jeg er ok, og kanskje en cognac eller likør litt senere og også ok, men syns ikke det skal være slik at de voksne blir brisne. At barn ser at voksne drikker alkohol tror jeg ikke er skadelig, for slike vaner arver man også hjemmefra. Kan dere ikke bare si at dere ordner med alkoholholdig drikke? Ikke noe medbrakt, men spør hva folk liker. Da er det også dere som kan styre det.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2007 #7 Skrevet 26. mai 2007 Her er det øl og akevitt til maten, og det er det. Jeg og sambo drikker ikke med barn til stede (en sperre vi har) Hadde ikke orket å feire med noen som blir på en snurr heller. Da hadde jeg holdt meg hjemme. Er ganske bestemt på dette med alkohol og barn.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2007 #8 Skrevet 26. mai 2007 Liker heller ikke når det blir mye alkohol... som barn syns jeg det ble lite hyggelig når de hele tiden skålte i akkevitten, og ble mere og mere høyrøstet, og utpå kvelden fikk høre hvor glade de var i meg, og kose ekstra og kysse - og prøve treffe munnen min... Blæææ - blir kvalm. Så nå som jeg bestemmer må de kjære onklene , tantene og bestefedre og alle andre holde seg på et moderat inntak ) Mine barn skal slippe å oppleve det samme som meg. Jeg hater fulle gamlingser...grøss
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #9 Skrevet 27. mai 2007 Helt enig! Barn har all rett i verden til å slippe å være sammen med berusede mennensker! Jeg er barn av folk som er som beskrevet her, og jula var ALLTID fuktig. Jeg synes ingen bør utsette sine barn for det, og jeg kommer aldri til å gjøre det mot mine kommende barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå