scubagirl med scubababy Skrevet 25. mai 2007 #1 Skrevet 25. mai 2007 Jeg har fått beskjed om at jeg må ta en blodprøve i uke 32... Har noe antistoffer, men husker ikke hva legen sa vedr. dette. Dette var en beskjed jeg fikk etter første blodprøvetaking rett etter at jeg fant ut at jeg var blitt gravid.. Noen flere som har fått beskjed om å ta noen spesielle blodprøver i løpet av svangerskapet? Skal til legen før jeg er i uke 32, så jeg skal spørre igjen, men kanskje noen flere her inne også lurer..
Gjest Skrevet 25. mai 2007 #2 Skrevet 25. mai 2007 Det er nok for å sjekke at du IKKE har antistoffer i blodet. Du er vel Rh-, og da kan man utvikle antistoffer mot en Rh+ bebis... Ikke i første svangerskap da... Men med nr to og tre...osv... Jeg e rogså Rh-, og har tatt blodprøve i uke 32, og skal også ta i uke 36. Dette er ren rutine De som er Rh- får også en sprøyte etter fødsel, hvis bebis er Rh+, for å forhindre at man danner disse antistoffene, som kan være farlig for en evnt ny bebis senere.
Loglady Skrevet 25. mai 2007 #3 Skrevet 25. mai 2007 Kanskje du er rhesus minus? Jeg har rhesus minus blod (det er sånt de finner ut på førstekontroll). Skal derfor ta prøve i uke 32 for å se om kroppen danner antistoffer mot barnets blod (kan skje hvis barnet er rhesus pluss). Dette gjøres rutinemessig når man har denne blodtypen. Det er med andre ord ikke sikkert at kroppen har dannet antistoffer, men de vil sjekke det.
scubagirl med scubababy Skrevet 25. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. mai 2007 Takker for fine svar, men tror ikke i mitt tilfelle det har noe med RH å gjøre... Har aldri hørt at jeg har Rhesus-blod... På skjema står det noe om Anti Fy og Anti C... Har dette med min blodtype å gjøre...?? Beklager at jeg er blank på dette, men når jeg nå nærmer meg denne blodprøven begynner man liksom å tenke på hva det er for etc..
Gjest Skrevet 25. mai 2007 #5 Skrevet 25. mai 2007 Alle er enten Rh+ eller Rh-. Tror ca 15 % av befolkningen er Rh-. Men, ring JM el lege og spør dersom du er usikker...
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 25. mai 2007 #6 Skrevet 25. mai 2007 D skal stå på helsekortet ditt...der kan du se hvilken blodtype du er (A, B, 0 eller AB) og d skal også være krysset av om du er Rh+ eller Rh- Er d krysset på Rh- kan du nok regne m at d er derfor du skal ta prøven Men hvis du er usikker er d jo bare å ringe der du skal ta kontrollprøven
scubagirl med scubababy Skrevet 25. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 25. mai 2007 Jaja... får høre med legen på kontrollen 4. juni da.. Det jeg egentlig reagerte på var når jeg fortalte mine venninner etc. at jeg MÅTTE ta en blodprøve i uke 32 var det kommentarer tilbake om at det hadde ikke de gjort etc.. Derfor jeg tenkte at dette var noe som ikke gjelder alle...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå