Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er på besøk fra 2. trim. Jeg er gravid i uke 20 og i løpet av de siste ukene har jeg fått noen flotte eksemplarer av åreknuter på lår og legger. Dette er jeg ikke spes. fonøyd med og mitt spm er:

Blir det værre??? Kan jeg forvente meg NAF veibok på bena innen ungen er ute? Er dette bare den spede begynnelse??

Krysser fingrene for at det ikke blir værre.. Har kjøpt støttestrømper og prøver å variere stillinger + gå litt innimellom, men dette er vel bare fis i tåka..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uffda...

Åreknuter er noe drit. Har de selv. Mange små her og der plassert fra ankel til ca kne på begge ben. På det ene benet har jeg fått en ganske stor samling knuter ved innsiden på ankelen. De kan nå brukes som atlas ja...

Min erfaring (er 2. gangs), er at det ikke blir så mye bedre desverre. Men støttestrømper hjelper bra, de hjelper bedre enn en fis, men utretter ikke mirakler.

Jeg prøver å tenke at det er en liten pris og betale, for noe så dyrbart som en liten baby jeg da, og det hjelper meg....

Skrevet

HEISANN

JA DA ER VI FLERE SOM HAR FÅTT DISSE"FLOTTE " ÅREKNUTENE.JEG HAR FÅTT I LYSKEN, OG DEN ER STOOOOR.

LEGEN MIN BLE FORBAUSET NÅR HUN FIKK SE DEN I GÅR, HAR OGSÅ NOEN SMÅ PÅ LÅR OG LEGGER.DE BLIR BARE VERRE OG VERRE TIL LENGRE JEG KOMMER I SVANGERSKAPET,ER I UKE 33.

LEGEN MIN SA AT DE KUNNE OPPERER DEM ETTER AT JEG VAR FERDIG MED BARN,OG DETTE BLIR MIN SISTE.VENTER NR 3.SÅ I MENS FÅR VI BARE HÅPE AT DET STOPPER NÅ.

MEN DET ER PYTON.

Skrevet

Hei! pga mye åreknuter i familien har jeg forsøkt å forebygge dette siden min uke 8 og har enda ikke fått noen (uke 36). men det er jo ikke sikkert at jeg har anlegg for å få det heller da. dette er hvertfall hva jeg har gjort:

tar på støttestrømper (som når til midt opp på lårene) før jeg står opp, og tar dem av etter at jeg har lagt meg. går hver dag raske turer på 20-30 min for å øke blodsirkulasjonen. tre ganger daglig legger jeg meg på ryggen med beina høyt og gjør forskjellige øvelser med beina for å øke blodsirkulasjonen. bøyer først høyre kne opp og ned 15 ganger, deretter bøyer jeg i ankelleddet /foten15 ganger og til slutt roterer jeg ankelleddet rundt fem ganger til hver side. så tar jeg venstre bein. i tillegg bruker jeg sokker uten stram strikk, unngår å dusje i altfor varmt vann, og ligger så ofte som mulig. ikke stå hvis du kan sitte, ikke sitt hvis du kan ligge. lurt å legge seg med beina høyt noen ganger daglig. jeg vet at det finnes ekstra stramme støttestrømper for de som allerede har fått åreknuter, spør på apoteket. det er mulig de har slike på feks mediscus plesner. lykke til!!! lurt å foreygge så man om mulig kan unngå operasjon senere.

Skrevet

Jeg har også fått flere, både på utsiden av leggen, innsiden av låret og i lysken. Det ser ikke pent ut, men kan heldigvis opereres med tid og stunder. Jeg har "arvet" det fra pappa, han er operert for åreknuter to ganger. Støttestrømper hjelper forhåpentligvis noe. Jeg er førstegangs, og jordmor sa at hvis jeg blir gravid igjen, så kommer nok dessverre åreknutene tidligere enn i dette svangerskapet, så da er det bare å begynne med støttestrømper med en gang graviditetstesten er positiv.

Skrevet

hei jenter!!

jeg er på besøk fra dib. (fikk baby i mars.)

måtte bare si at det er kjempeflott at dere bruker støttestrømper!! det gjorde jeg også, men tok de av rett etter fødselen. jeg råder dere til å bruke støttestrømpene en stund til etter fødselen, til det meste av vannet er ute av kroppen.

fikk heldigvis ikke så mye åreknuter, men ville heller hatt det enn blodpropp! DET er kjedelig DET! nå må jeg bruke støttestrømper i 6 måneder til...

Skrevet

Hei hå!

Fikk du noen tips i forhold til å forebygge ytterligere knuter i lysken? Hvis den er stor må det jo være veldig ubehagelig å gå osv.!?

Er du fremdeles i full jobb?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...