Snupsemor Skrevet 25. mai 2007 #1 Skrevet 25. mai 2007 Min sønn er blitt bit av samme barn i barnehagen 2 ganger i løpet av en uke. Dette barnet som biter har holdt på med dette i over et halvt år. Jeg har sagt til ped.leder i barnehagen at jeg ikke syns dette er holdbart, og at det hjelper ikke å få høre at "det er sånt som skjer". Det skal nemlig ikke skje. Og noe galt må det være siden dette barnet forsatt biter etter så lang tid. Min sønn hadde riktignok dyttet "bite-barnet", men det var pga at han ikke ville leke med dette "bite-barnet". Blir litt frustrert og vet ikke helt hvordan jeg skal reagere ovenfor barnehagen, evt. foreldrene til dette barnet. Skal jeg snakke med de??
Expat Skrevet 25. mai 2007 #2 Skrevet 25. mai 2007 Det sies at de eneste som har det værre en foreldrene til barnet som blir bitt er foreldrene til det som biter... Fortvilende at et barn skader andre! Har det barnet dårlig språk? Iallefall, venninna mi hadde godt hell med sin lille i konfliksituasjoner der gutten hennes lærte å løpe sin vei istedenfor at å dytte.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #3 Skrevet 25. mai 2007 Som mamma til et barn som har bitt andre barn noen ganger, kan jeg trygt skrive under på det expat skriver. Det er helt fryktelig! De gangene det har skjedd har han fått kraftig beskjed om at det er helt NEI NEI. Han ble tatt unna, og det barnet som ble bitt fikk mye oppmerksomhet fra meg. Det som jeg gjorde for å unngå at dette skulle skje igjen, var å prøve å være i forkant av situasjonen der jeg så at her kunne det brygge opp til noe, samt gi masse positiv oppmerksomhet når han lekte fint sammen med andre, og oppfordre til å gi kos og leke fint sammen. Dette hjalp, han har ikke gjort dette på en stund nå, men jeg ser at han raskt tyr til skubbing dersom noen tar fra han leker eller lignende. Nå har han ikke språk enda, og det er sikkert frustrerende, men vi gjør alt vi kan for å unngå slik oppførsel. Han ble utsatt for en del kloring/skubbing av en annen gutt før han begynte å bite selv, og jeg må med hånden på hjertet si at det er verre for meg at han biter andre enn at han ble klort selv. Selv om det også er helt pyton selvsagt. Du spør om du skal snakke med foreldrene, det må du jo bare gjøre hvis du vil. Vi er jo alle forskjellige som foreldre, og selv om jeg personlig har forsøkt å gjøre alt jeg kan for å unngå slike episoder, er det jo ikke sikkert at disse har gjort det. Men prøv nå heller først å få en bedre dialog med ped.leder. Etterlys andre svar enn "det er sånt som skjer". Avslutter med å si at det er helt forferdelig når du ser barnet ditt gjøre slikt mot andre, og jeg blir fryktelig lei meg.
ApriIbaby Skrevet 26. mai 2007 #4 Skrevet 26. mai 2007 Min sønn på 2 har også blitt bitt i bhg 2-3 ganger på kort tid. Av samme jenta. Jeg ser ikke så alvorlig på det. De er små barn som har mye igjen å lære her i verden. Som oftest bite ikke et barn "uprovosert". Det er gjerne et desperat forsvar for å beholde en leke det har e.l.. Jeg vet at i hvertfall min sønn har dyttet eller forsøkt å stjele en leke fra den aktuelle jenta i de tilfellene min sønn har blitt bitt. Ikke at det forsvarer bitingen, men det er heller ikke greit å ta ting fra andre eller dytte.Nå dette skjer lærer begge barna av det ( etter hvert). Barnet som biter blir irrettesatt og ser at det andre barnet har det vondt. Barnet som ble bitt lærer at man ikke dytter/stjeler samtidig som det lærer at biting ikke er lov., og at det er vondt. Selvsagt tar bhg dette opp emd de aktuelle foerldrene. Og som flere over her skriver er det nok de som har det værst av alle. Hvilket formål skulle det tjene å snakke med foreldrene til barnet? De vet det helt sikkert. De forsøker helt sikkert det allerbeste de kan å avlære barnet dette. Hva mer kan de gjøre? Annet enn å bli ydmyket og beskjemmet over barnet sitt ved at du tar det opp? Jeg kommer i hvertfall aldri til å ta dette opp med den atuelle moren. Jeg konsenterer meg om å lære sønnen min at man ikke skal ta ting fra andre eller dytte. Også forteller jeg han at ingen har lov til å bite.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #5 Skrevet 27. mai 2007 Min datter er også blitt bitt i bhg. de siste ukene ! Jeg har sagt til datteren min at hvis barnet biter , må hun gå vekk og si at det ikke er lov å bite ! Men vi takler ting så forskjellig som foreldre, men bitingen kan jo bli fremprovosert av din sønns oppførsel ? Datteren min klenger litt på det lille barnet , og det er barnets måte å si fra om at nok er nok ! Og hvordan kan foreldrene til barnet stoppe bitingen når de ikke r tilstede ?
Fraulein Skrevet 27. mai 2007 #6 Skrevet 27. mai 2007 Noen barn går igjennom denne fasen(ja det kan ta laaang tid å komme over den OG er ikke unormalt(nødvendigvis noe galt med det bitende barnet)). Utenom å verbalt si til barnet at dette er uakseptal oppførsel+ta det vekk fra situasjonen+gi masse oppmersomhet til "offeret" og ingen oppmerksomhet til"overgriperen", følge med barna for å være i forkant av situasjonen etc. er det ikke så veldig mye å gjøre annet enn å vente til det går over..... Med dette mener jeg ikke at en bare skal godta at det er sånn, men gjør en de tingene jeg alt har beskrevet. Som oftest er det på småbarnavdelinger dette skjer og barna har ikke godt nok utviklet språk, langt nok kommet i sosialisering og biting skjer som en impuls handling i forhold til for eksempel lek eller frustrasjon....tror uansett ikke veien å gå er å ta kontakt med foreldrene til "biteren". Selv reagerer jeg veldig på at du i det hele tatt har fått vite hvem "biteren" er(om du har fått vite det av personalet i barnehagen), det er et stygt overgrep mot personveret av barna i barnehagen.... Hilsen mor til to gutter(en som har vært biter(ja det gikk heldigvis over...) og en som har blitt bitt i barnehagen)+pedagogisk leder på småbarnavdeling i en årrekke..... Lykke til for dere og barnet deres....men også til foreldre som kanskje selv har en "biter"
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #7 Skrevet 27. mai 2007 Jeg er den anonyme som skrev litt lenger her oppe mellom expat og aprilbaby og som har en biter, eller forhåpentligvis en eks-biter. Vil bare si tusen takk for innlegget din Fraulein P. Det gjør godt å lese for en mor som er bekymret for sitt barn som biter. Nå er det flere uker siden sist han har gjort dette, og håper jo at det kom som et frustrasjonsgrep pga ørebetennelse og ingen språk enda. Men ser at når han leker med andre barn så går det veldig fint, men hvis noen skubber, tar fra han leker eller lignende så er han snar til å svare med skubbing, dytting. Men jeg gjør som Fraulein P sier, er i forkant av situasjonen hele tiden. Litt slitsomt selvsagt, men sånn får det være fremover. Gleder meg stort til han begynner å prate. Merker at han blir frustrert over ikke å bli forstått.
ApriIbaby Skrevet 27. mai 2007 #8 Skrevet 27. mai 2007 Hei igjen. Måtte bare svare på dette med personvern. Dette at min sønn har blitt bitt i bhg to -tre ganger på rappen nå har gjort så stort inntrykk på han at han stadig snakker om det. Det er mao ikke personalet i bhg som har fortalt hvem som biter. Det har 2 åringen vår sørget for selv.
Fraulein Skrevet 28. mai 2007 #9 Skrevet 28. mai 2007 Det "roet" en ped.leder veldig, for fremfor alt er det barna vi skal beskytte. så klart at er barn men nok språk selv vil fortelle hvem "synderen" er.... Håper situasjonen ordner seg for dere!!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2007 #10 Skrevet 28. mai 2007 Min datter har også selv fortalt hvem som biter !
Snupsemor Skrevet 30. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 30. mai 2007 Tusen takk for svar fra dere alle sammen. Har hatt samtale med ped.leder i dag. Og igjen beklager de at sånt skjer. De mener de har kontroll på situasjonen da det er blitt bedre i den siste tiden. Det jeg reagerer på er at dette barnet som biter har vært på alle barna i avdelingen og nå er det altså min sønn sin tur. Min sønn er nok ikke helt uskyldig, som jeg skrev sist gang, så hadde han dyttet, men en skulle vel kanskje tro at dette bite-barnet hadde lært noe i løpet av et halvt år. Så må jeg bare understreke at ingen av de ansatte har sagt hvem som har bitt. Min sønn er 2 1/2 år og klarer utmerket å fortelle meg hvem som har bit han. Og faren til bite-barnet har selv innrømmet det på et foreldremøte at de har et problem. Jeg syns bare at det har pågått så lenge nå, og mener vel kanskje at det bhg/foreldrene gjør ikke er riktig/tilstrekkelig. Men vi får håpe at det ikke skjer igjen og TUSEN TAKK TIL ALLE DERE SOM HAR SVART. Det har jeg satt stor pris på. (er vel som ped.lederen sier, sånt skjer i alle barnehager)
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 30. mai 2007 #12 Skrevet 30. mai 2007 Hehe, på tirsdag ble min 2-åring bitt under øyet sitt i bhg. Det som provoserte meg mest, var at de ikke sa noe til meg da jeg hentet ham. Jeg så det selv da jeg kom hjem, og sønnen min fortalte selv hvem som bet! Jeg ble fortvilet og ringte barnehagen og sa at dette er uholbart (at de ikke gir beskjed) Jeg ringte legevakta for å høre om han måtte ha stivkrampe-sprøyte eller ei. Han slapp siden det kun var bitt hull på et gammelt sår... Lederen i barnehagen ringte opp igjen til meg. Når jeg fortalte det med at de må ha stivkrampe-sprøyte om det blir bitt "hull", svarte hun meg: Ååh er det så alvorlig med menneskebitt? Det er jo greit for oss å vite!!! Da må jeg seriøst si at jeg lurer... De fleste vet vel at et menneskebitt er farligere enn dyre-bitt. Og som leder i en barnehage burde vel dette sitte???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå