Gå til innhold

Hvorfor forlove seg egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at det ikke betyr noe jeg. Kanskje litt romantisk å søtt, men ikke noe mer..

Har flere venner som har vært forlovet flere ganger og andre som har gjordt dette som samtidig sier at de aldri skal gifte seg eller fortsatt er forlovet etter 10-15 år..

Kan noen forklare meg hva dere legger i dette? Jeg forstår ihvertfall ikke det.. Vil ikke ha noen ring på fingeren før det er en som virkelig betyr noe.. altså giftering..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Eg og sambo ble forlovet fordi vi visste at vi sku gifte oss innen 2 år (som ble til 3, pga en baby). Og sambo visste at vi måtte gifte oss om han ville forlove seg, ellers kunne eg bare vært samboer.

Men hos oss er det kun eg som har forlovelsesring, vi får nye ringer når vi gifter oss :)

Skrevet

Før i tiden var det å forlove seg også en forpliktelse, man lovte å gifte seg med en person, og brøt man forlovelsen...ja, det var ikke bra. Tror til og med at det finnes en paragraf i en lov om det å bryte forlovelse...men den brukes ikke i våre dager. Det var altså et frieri, hvor mannen ba om sin utkåredes hånd i ekteskap, og for å bevise at han kunne forsørge henne, skulle hun få en ring, og denne ringen skulle tilsvare en måneds lønn for mannen. Så det mange får i dag (ring m/diamant) er egentlig ikke en forlovelsesring, men en frier ring. Og det er kun jenta som har en slik ring. En forlovelsesring er det samme som en giftering i utsende, denne kjenner jeg ikke historien til, men den kjenner kanskje noen andre?

Når man ble forlovet skulle bryllupet planlegges, og det heter seg at det kun skal gå et år fra forlovelse til bryllupp. Av praktiske årsaker er det mange som venter litt lenger i våre dager, men det er altså 1 år det egentlig var.

Skrevet

Vi forlovet oss i oktober, og skal gifte oss nå i september.

Min kjære gikk ned på kne og spurte om jeg ville gifte meg med han, jeg sa ja, så var vi forlovet.

For meg er det det som er forlovelse... Altså å love på forhånd.. å si at man skal gifte seg med hverandre. Man spør ikke om den andre vil forlove seg med deg, men om man vil gifte seg...

Skrevet

Jeg mener at folk har en forpliktelse til hverandre når de er forlovet som er mer "alvorlig" (om man kan kalle det det) enn om de bare er kjærester . Samtidig synes jeg det er opp til hver enkelt om de skal ta "neste steg" og gå hen å gifte seg. Men nå er jo ikke jeg særlig høytidlig på heller da..

Skrevet

Man forlover seg for å gifte seg. Så banalt enkelt syns jeg at det er. Sorry dersom noen syns jeg er firkantet. Men som rødhette påpeker: Man spør jo om vedkommende vil gifte seg med deg. Og da blir man forlovet (dersom svaret er ja vel og merke). Har man ikke planlagt å gifte seg så syns jeg ikke man skal forlove seg heller.

Forlovet er jo bare en vri av trolovet. Altså lovet bort, på en måte.

Skrevet

for meg og min forlovede var dette Neste steg i forholdet. Vært sammen i 6,5 år. Vært den store kjærligheten for hverandre og var enige om at vi kom til å tilbringe livet vårt sammen. Vi forlovet oss blandt annet for å vise alle vår kjærlighet og for å bygge bro til familiene til hverandre. Nå er det svigerfamilien det snakkes om, og bryllup vil finne sted når det passer i livet vårt. Nå ble det først baby(termin idag-ni måneder etter forlovelsen) og senere vil det bli hus. Når bryllupet står vil tiden vise, men at det kommer til å skje i nær fremtid-er høyst sannsynlig. Det representerer ringene våre:)

Skrevet

Jeg ser på forlovelse som at da lover man å gifte seg, man setter dato begynner å planlegge osv... Er jo en del forbredelser!

Min forlovede fridde til meg når jeg kom hjem fra sykehuset(oktober), ringene lå i vugga til lillemann :)

Vi skal gifte oss i august neste år for er en dato vi har snakka om siden vi blei sammen( er datoen for når vi blei sammen), så vi har en lang forlovelse, men våre hensikt er å gifte oss!

Er mange som ser på forlovelse som like forpliktende å gifte seg, men men..

Blir jo mange flere rettigheter som gift i tilfelle dødsfall el lignende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...