PrinsesseSjefen Skrevet 24. mai 2007 #1 Skrevet 24. mai 2007 Minsten har i vinter fått lett eksem. Vi fikk to kremer (gruppe 1 og 2). Kan jo smøre inntil 2 uker, så 2 uker pause. Vi smurte bak knærne og på hendene i ca 8 dager (først gr2, så gr1 de siste dagene da det nesten var borte). Da var det fint. Men så kom det tilbake bare en uke etter på de samme plassene (har bare hatt der, og bittelitte på halsen). Må vi vente en uke til når vi ikke smurte i 14 dager? det blir jo styggere for hver dag som går... Vi smører henne med fuktighetskrem der morgen og kveld. Erfaringer? Eller noen som vet?
rosa og en blå Skrevet 24. mai 2007 #2 Skrevet 24. mai 2007 Skal være forsiktig med å gi svar på slike spm.. Men hør me legen.. Jenta mi he atopisk eksem.. (over heile kroppen) so eg vet litt da.. du skal fortsette å smøre etter eksemet forsvinner.. Feks: en gang kvar dag i ei uke. 5 ganger i 2 uker etter 3 ganger i 4 uke.. -då skal eksemen vere ganske så borte. problemet blir å huske hvor eksemet var, og smøre på dei rette plassane.. hihi.. før du gjer dette, må du høre me legen.. selv om kortisonen er reseptfritt.. smør på fuktighetskrem ei stund etter kortisonen, vil anbefale Cosmica UTEN parfyme.. (den kan svi) men fungera kjempe bra til jenta mi... har prøvd en del anna.. du kan jo høre med legen og få Elocon... den er sterkere og mer effektiv.
rosa og en blå Skrevet 24. mai 2007 #3 Skrevet 24. mai 2007 MÅ legge til att er det i fjeset.. so MÅ du være forsiktig.. kortison kan lage pigment flekker.. spesielt viss det kommer i kontakt med solstrålane.. snakker av erfaring.. Har brukt de mye selv som tennåring...og fikk stygge flekker på armane..
PrinsesseSjefen Skrevet 24. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 24. mai 2007 takk! Locoid heter den sterkeste vi fikk (og mildison eller noe slikt). Var på 3 årskontrollen vi fikk resepten, så det var ikke hos fastlegen, men legen på helsestasjonen. Vi fikk anbefalt Aderma på apoteket (av ei som jobbet der som hadde hatt eksem som barn, men hun sa vi måtte prøve oss frem til det som passet oss best), men jeg bruker selv Cosmica uten parfyme. Hvis den er like god prøver vi den, for den andre var dyr. Er jo så forskjellige anbefalinger en får, så jeg skjønner at vi må prøve oss forsiktig frem til det som passer best. Jeg smører nok henne litt igjen i morgen. Det forsvant jo mye fortere enn jeg trodde første gang, men kom tilbake litt for fort. Den legen sa vi skulle slutte når det ble borte, eller en dag etter. Men jeg synes det er rart at det kommer akkurat på samme plass.... synes huden ble litt lysere på den hånda som var verst, eller er det bare innbilning- kan vel ikke skje etter en uke...(kan det bare være at den handa var mindre solbrun fra eksemet på forhånd?) Får se litt an om det blir mer eller verre utover sommeren og mot høsten, så bestiller vi time hos fastlegen etterhvert
rosa og en blå Skrevet 25. mai 2007 #5 Skrevet 25. mai 2007 elocon er sterkere en locoid.. (mener eg å huske) ja, det kan bli litt hudforandringer pga kremmane.. (jenta mi vart litt gul)men huda vil bli normal igjen.. (bere skummelt om sommarane med sterke solstråla rett på) Jenta mi likte ikke Aderma.. men må prøve seg fram ja. Er ikke gøy med eksem.. Det er bakterier så derfor sprer det seg såå himmla fort.. so far til hudlegen fortast mulig, fordi det er lettare å holde den i sjakk viss du er tidli ute og får rett behandling.. man blir egentlig aldri kvitt eksem når man først har fått det. men kan klare å holde den borte ved å være nøye på smøring. pass på att hun ikke svetter mer enn nødvendig.. (kaldt rom) har hun svetta, (leika seg svett) så kommer ofte eksemen fram. spes på føtter og kne.. bad\dusj skjeldent. og smør med babyolje.. det hjelper å holde huda smidig.. Det er det eg kan av erfaring.. men som sakt.. VEDLI forskjellig frå barn til barn..
PrinsesseSjefen Skrevet 25. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 25. mai 2007 takk igjen for svar. men må rette på en ting. Eksem er ikke bakterier, men eksem kan bli betent hvis en klør hull på huden og bakterier, sopp eller virus kommer inn. Vi har fått masse tips. Men skjønner jo at hun er ganske lite plaget i forhold til mange andre
MALENA26 Skrevet 26. mai 2007 #7 Skrevet 26. mai 2007 den ene kremen er sterk enn andre . jeg tror nr. 1 er sterkest enn nr 2. du må lese det på pakningen , den sterkeste skal du bruke kort tid hvis eksem er hyssig, mens den milde skal du bruke hvis det er litt. Jeg bruker vanligvis den milde kortison fordi min har ikke så mye eksem men det kommer og går. så du må være klar over det at eksemen går ikke helt vekk av seg selv ,men må behandles regelmessig ,slik jeg fikk beskjed av barnelegen min så håper at det hjelper med dette svaret til deg... P.s: Husk og bruke fuktighetskremen hver gang du tar på disse eksem kremene ellers blir huden alt for tørr. LYKKE TIL
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå