Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 24. mai 2007 #1 Skrevet 24. mai 2007 Lurer på om noen av dere har fått svangerskapsdiabetis? Pappa min er diabetiker, søsteren min fikk det under graviditeten og jeg tror jeg har fått deg også. Tre ganger har jeg hatt føling, begynte å kaldsvette, ble svimmel og uvell. Alle de tre ganger skjedde de dagene jeg ikke klarte å beholde mye av maten jeg spiste. Når jeg får føling tar jeg noen sjokladebiter og blir faktisk bra i løpet av kort tid. Legen min går deg ikke å snakket til, hun skulle følge meg opp ekstra angående diabetis men så langt har hun glemt å ta blodprøver to ganger og sier vi tar det neste gang. Ikke gidder jeg å ringe henne noe mer heller siden hun har ødelagt gleden som gravid så langt.
ana baroma Skrevet 24. mai 2007 #2 Skrevet 24. mai 2007 Kjære deg, dersom du har svangerskapsdiabetes må du få oppfølging! Snakk med JM, og bytt lege, sånn at du får en sukkerbelastningstest. Det er viktig for både deg og ungen din!
Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 24. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 24. mai 2007 Har snakket med jordmor og skal få den testen når jeg blir 28 uker. Da jeg var hos jordmor for to uker siden hadde jeg ikke de følinger. Det har skjedd tre ganger de siste ti dager. Vurderte å ringe legen, men hun er så forferdelig å snakke med at jeg rett og slett ikke tørr. Synes hun har ødelagt mye av gleden allerede. Tror jeg ringer jordmor i morgen og hører med henne Jordmor er en såååå grei og forståelsesfull dame at jeg ikke kan rose henne nok.
Nillus Skrevet 24. mai 2007 #4 Skrevet 24. mai 2007 Jeg hadde svangerskapsdiabetes forrige svangerskap, og venter på å få det denne gangen også, men ikke så langt på vei enda. Selv om ikke de har tatt blodprøve av deg hos legen sjekker vel både lege og jordmor urinen din. Ble ikke oppdaget på blodprøver hos legen på meg. Hvis det er sukker i urinen blir du videresendt KK for sukkerbelastning. Da tar du og sjekker blodsukkeret to timer etter du har drukket sukkervannet. Slik ble det oppdaget hos meg i uke 33, og jeg måtte regulere blodsukkeret med kosten. Jeg hadde aldri føling når jeg hadde svangerskapsdiabetes, tror det er helst ved diabetes 1 (sv.skapsdiabetes er diabetes 2). Men generelt sett pleier jeg å merke på kroppen veldig godt når det er lenge siden jeg har spist og har lavt blodsukker. Da blir jeg slik du beskriver, men det er uansett om jeg er gravid eller ikke, og jeg har ikke diabetes til vanlig.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2007 #5 Skrevet 24. mai 2007 Jeg har ikke diabetes, men kan få blodsukkertap innimellom, da blir jeg skjelven og begynner å svette som du sier. Det som hjelper hos meg da er å spise en brødskive og drikke melk. Det kan jo være at kroppen din som reagerer da du ikke klarer å holde på maten og at den trenger næring. Husk at barnet tar jo næringen fra deg og hvis du ikke får i deg nok mat så vil jo kroppen reagere. Men uansett bør du få sjekket opp dette så fort som mulig slik at du kan få riktig oppfølging. Lykke til...
mamsen å lillegutt Skrevet 24. mai 2007 #6 Skrevet 24. mai 2007 hei jeg har hatt svangerskapsdiabetes i begge mine svangerskap... annbefaler at du tar kontakt med legen eller et sykehus,der di har noen spesialister på diabetes... hvis blodsukkeret ditt dtiger og synker kan det være farlig for både deg og babyen... av erfaring vet jeg hva jeg snakker om......
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #7 Skrevet 25. mai 2007 Går ikke an å få føling hvis man ikke bruker insulin. Hvis du mistenker at du har svangerskapsdiabetes, bør du gå til legen. Man blir gjerne tørst, tisser mye, blir generelt slapp, kvalm og oppkast osv ved diabetes.
scubagirl med scubababy Skrevet 25. mai 2007 #8 Skrevet 25. mai 2007 Må bare henge meg på og være enig med sistnevnte anonyme.. Føling kan du IKKE får som konsekvens av diabetes dersom du ikke tar insulin... Diabetes betyr at blodsukkeret er for høyt. Dvs. du må regulere med sukkerfattig kost, eller insulin for å få blodsukkeret ned. Dersom du tar for mye insulin vil du få føling som det kalles. Det noen her beskriver som føling og at det hjelper med ei brødskive eller litt sjokolade er bare at kroppen har brukt opp det "sukkeret" som kroppen hadde fra før av.. Jeg har vært kostregulert diabetiker i 7 år. For en måneds tid siden ville ikke blodsukkeret mitt synke tilstrekkelig bare ved hjelp av riktig kosthold, så jeg ble satt på insulinsprøyter. Når jeg nå tar insulin før måltidene greier jeg regulere et stabilt blodsukker gjennom hele dagen. Har opplevd føling etpar ganger (tror jeg), og det har blitt bedre ved en sjokolade eller litt brus. Veldig mange blir uvel når de er sultne. Og når vi nå er gravide føles det kanskje enda værre ut enn vanlig. Men så lenge lege/jm/helsesøster ikke finner sukker i urinen, eller forhøyet blodsukker på blodprøvene har dere IKKE svangerskapsdiabetes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå