Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 24. mai 2007 #1 Skrevet 24. mai 2007 Har spist et par tvilsomme varer, ville bare sjekke... Noen som vet??
veslamøy Skrevet 24. mai 2007 #2 Skrevet 24. mai 2007 Er ikke helt sikker på dette, men om du blir smittet av toxoplasmose vil du bli dårlig, mener at jordmor sa man fikk høy feber og diare.. Dermed kan man få en anelse om smitten pga det. Noe jeg er helt sikker på er at man kan bare bli smittet av toxoplasmose en gang. Har man fått smitten vil kroppen ha laget antistoffer slik at du ikke får det igjen.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 24. mai 2007 #3 Skrevet 24. mai 2007 Er ikke immun, og har også hørt at man får symptomer i ca 10% av tilfellene...derfor lurer på om jeg bør sjekke dette ved neste legebesøk, og evt. hvor tidlig det vises på prøve..
Reidis Skrevet 25. mai 2007 #4 Skrevet 25. mai 2007 Jeg mener jeg har lest et sted (på bim) at toxosmitte kan påvises i blodprøve tre uker etter at du har fått det.
Minigull07/11 Skrevet 25. mai 2007 #5 Skrevet 25. mai 2007 Hvis du er redd er det bare å ta seg en tur til legen og ta en blodprøve til! Hvis de behandler deg med en gang du har påvist smitte vil det ikke skade ungen! Symptomene er forkjølelse-liknende... Du får det av: ikke gjennomstekt kjøtt, ikke vasket, råe grønnsaker og at du er nær katte bæsj/oppkast... Ble redd selv for 1 md siden! Men det var heldigvis ingenting..
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 25. mai 2007 #6 Skrevet 25. mai 2007 Litt ille her å avgjøre om jeg har forkjølelse, fordi jeg sliter med astma og har hoste og tett nese hele tiden:( Fikk ikke time hos legen før neste fredag da, skal forlange blodprøven og full pakke. Kunne de tatt det på sjukehuset med en gang når jeg skal til UL, så slipper jeg å vente til neste fredag?? Jeg kan betale altså, bare vet ikke om det er mulighet for det.
prøvekluten+3små Skrevet 25. mai 2007 #7 Skrevet 25. mai 2007 ..nå er jo ikke toxo gjennom mat noe som er veldig utbredt her til lands da,så du kan sikkert ta det ganske med ro;o) men du blir rimelig dårlig i magen av det,så tror du ville merket det om der var noe på gang
Patetica fåkksi Skrevet 25. mai 2007 #8 Skrevet 25. mai 2007 Jeg veit ikke hvor tidlig man kan teste for smitte, men jeg veit at saa tidlig som, 1 mnd paa vei i svangerskapet kan man hvertfall sjekke om man har hatt det för (med andre ord; er immun og det er ikke farlig, man kan spise som man vil), jeg ble gravid i desember, og i januar fikk jeg vite at jeg er immun hvertfall.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 25. mai 2007 #9 Skrevet 25. mai 2007 Tingen er at jeg kastet opp dagen etter, blir man da varig dårlig i magen i flere dager?? Jeg har bare kasta opp en dag etter det jeg...HUff, skummelt e det. Skal sjekke neste uke jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå