Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lucas skal den lille prinsen min hete, og jeg har lyst på Andre som mellomnavn.

Men så er jeg er så usikker på etternavn.

Jeg er ikke lenger sammen med pappaen,

og han bor i Horten (jeg bor i Trondheim)

Lurer på om Lucas bare skal få mitt etternavn?

Det blir for mye med Lucas Andre og i tillegg to etternavn på 8 og 7 bokstaver hver synes jeg... men så vil jo helt sikkert pappaen ha med sitt navn også.

Vi er jo gode venner fortsatt, så det er ikke noe med det, men for Lucas sin del tenker jeg.

Noen som har en formening om dette?

Blir det for langt f.eks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjem berre til å bruke meksikanaren sitt etternamn sidan vi skal ha dobbelt fornamn. Det blir litt ekstremt med eit gutenamn på 26 eller 30 bokstavar (kjem an på kva dobbeltnamn vi vel som fornamn) eller jentenamn på 29 bokstavar. Men meksikanaren og eg er jo gift, så for oss er det heilt naturleg at borna våre får hans etternamn, i alle fall i Noreg. I det meksikanske folkeregisteret kjem ungane til å bli registrerte med mitt namn også, sidan det er slik namnelova fungerer der...

Skrevet

Er jo sjeldent de sier hele navnet sitt da..Jeg har 2 navn med 5bokstaver og 1 etternavn med 6bokstaver og 1etternavn med 7bokstaver(det forandra seg ikke etter jeg gifta meg. bytta bare to 7bokstavsnavn..) Ikke noe problem det. Men når jeg hilser på folk så sier jeg bare første og siste.. Blir samme med sønnen vår. Han får 4navn(tilsammen),og det blir nesten nesten like langt som mitt:)

Skrevet

Det er jo sant.. bruker jo som regel bare det første og det siste navnet:)

Men hva synes dere om Lucas Andre?

Har fått litt splittet respons på det.

Noen som har forslag på et annet navn som passer sammen med Lucas kansje?

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til at babyen skal få farens etternavn, særlig når dere ikke bor sammen. Ikke med mindre du heter Hansen og pappaen heter Wergeland eller et annet navn du synes det er gjevt å gi barnet ditt.

Vår førstefødte har kun ett fornavn, farens etternavn som mellomnavn og så mitt etternavn til slutt. Faren har et svært vanlig etternavn, mens mitt er sjeldent (og flott, det må jeg få lov til å si ;-))

Jeg er tilhenger av å gi navn den stavemåten som er mest naturlig på norsk. Jeg ser ingen grunn til å forvanske navn ved å bringe inn bokstaver som ikke naturlig hører hjemme på norsk, når det ikke er nødvendig. Så jeg ville kalt barnet Lukas André.

Skrevet

Lucas best alene for min del. Liker ikke André navnet. Det er ikke noen regel at barn med separerte foreldre må ha begge etternavn..har barnefaren ytret ønske om noe spesielt i denne saken da?

Skrevet

Bare Lucas er finest:)

Skrevet

Jeg er heller ikke sammen med barnets far, men ønsker at barnet skal ha farens etternavn som mellomnavn:)

(og bare et fornavn da!)

Jeg tror at sønnen min vil føle en tilhørighet til faren/farsslekt ved å ha med etternavnet hans. Har diskutert det litt frem og tilbake med meg selv, forsøkt å tenke hva jeg ville hatt hvis det var meg...

I hverdagen vil det kanskje ikke bli brukt, men han har det iallefall med seg:)

Skrevet

Siden du ikke er sammen med barnefar hadde jeg tatt mitt etternavn og ikke faren sitt.

Med tanke på barnegahe og skole så blir det enklere å linke etternavn til hverandre når dere heter det samme.

Jeg skal nok kun bruke barnafaren sitt navn og glemme mitt for jeg regner med at han kommer til å "pop the question" og da bytter jeg etternavn....

Skrevet

Ja, tror jeg har bestemt meg for å ha med pappan's navn uansett. Siden vi bor så langt unna hverandre føles det riktig som Anonym sier at Babyen vil få en tilhørlighet til han.

Og det synes jeg er kjempe viktig.

Dessuten tror jeg pappaen hadde blitt kjempe lei seg vis Lucas ikke skulle hatt navnet hans.

Takk for alle svar forresten:)

Skrevet

dobbelt navn , et etternavn synes jeg passer best

Skrevet

pappen min har 3 fornavn og 1 etternavn. Selv om han bare bruker 1 av fornavnene.

Selv synes jeg ikke det er unaturlig idag med 2 fornavn og to etternavn. det er jo opp til barnet selv hva det vil bruke når det blir større.

Vi har to navn på barna våre og farens etternavn men bruker bare 1 av fornavnene likevel.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...