Gjest marie-s Skrevet 24. mai 2007 #1 Skrevet 24. mai 2007 Guess what? Jeg skal nå på 5 jobbintervju innen tirsdag! Krysse fingrene og håper jeg får tilbud fra et par av de så kanskje jeg lander drømmejobben:-D Så hvordan har dette vært mulig? Jo, heldigvis så har vi en flott ordning i Norge som gjør det mulig for enslige forsørgere å ta seg en utdanning og samtidig klare seg veldig bra økonomisk. Joda jeg har studielån å betale tilbake på, men med en god lønn skulle det gå veldig bra. Hadde jeg vært i forhold så tviler jeg dessverre på at jeg hadde fått samme muligheten. Greit nok jeg ble ikke frivillig enslig, men nå ville jeg ikke ha hatt barnefaren om han ble kastet etter meg. Joda jeg ser at det er fordeler med det å være to om ansvaret, man har da større frihet, men alt i alt så er jeg også veldig fornøyd med slik jag nå har det. Beklager å måtte si det, men jeg har også sett alenmødre som utnytter systemet til det fulle. Dersom de ikke klarer å bli uføretrygdet etter barn nummer to så går de hen å blir gravid igjen....pytt pytt det er jo ikke så farlig, staten betaler jo for at en drosje skal komme og levere det mellomste barnet i barnehage samt hente han når barnehagen er slutt siden mor er så dårlig (greit det der er et ekstremt eksempel). Nå skal det siser at etter 4-5 år med prøver så har legene ennå ikke funnet noe galt med henne. Andre jeg har kjent klager på dårlig økonomi, men sitte på cafe 4-5 timer daglig med ungen går helt greit....gjesp sier jeg jeg da er en lekplass mye bedre + at den er gratis. Og her kan jeg ramse opp i fleng, så vet jeg at det finnes mange der ute som utnytter systemet og som gir andre et dårlig rykte derfor har jeg sluttet å si at jeg er alenemor, nå sier jeg at jeg er aleneforsørger. Klart mange av de som kjemper f.eks. økonomisk da blir misunnelig, det har jeg nå en gang full fortåelse for. Jeg synes det er flott at de faktisk holder ut trass i motgang, og på den tiden er nok heller ikke så lett å se fordelene med det å være to. Jeg har selv vært der, men på den tiden var jeg singel. Jeg hadde ei venninne som var alenemor og hun kjøpte så mye klær og var så mye ute på byen at jeg var helt sjokkert, selv hadde jeg knapt råd til mat selv om jeg hele tiden jobbet 8 timer overtid hver uke. Jeg har faktisk mye bedre råd nå enn jeg noen gang har hatt, så nå får jeg håpe det holder seg når jeg skal ut å begynne å betale skatt (litt syk, men jeg gleder meg faktisk til det også siden jeg selv har vært så helldig) Så både det å være aleneforsørger og det å være i par har sine fordeler og ulemper. Jeg synes nå en gang at det skulle vært en eller annen slags støtte for de i par også som ønsker å viderutdanne seg selv om de har barn slik at de ikke må gå fra hverandre for å få råd til det. Men uansett så får dere ha lykke til videre i krangelen og beklager men skittkasting fungerer nok bare som bensin på bålet og det gjelder for begge sider. Man kan ikke nok ikke dra alle over en kam for selv ser jeg nok ikke på meg selv som en typisk snylter samt at jeg er takknemlig for den muligheten jeg har fått.
Gjest Skrevet 24. mai 2007 #2 Skrevet 24. mai 2007 hm. skjønte ingenting av den her? er det noen krangel på gang som jeg har gått glipp av?? er uansett enig i det du skriver, godt skrevet! Lykke til med jobb intervjuene. Jeg håper for min del jeg kommer inn på HIO til høsten, tvi tvi!
espi Skrevet 24. mai 2007 #3 Skrevet 24. mai 2007 Bare et lite innspill: Jeg skjønner ikke helt hva som er forskjellen på eneforsørgere som snylter og andre som gjør det jeg.. Er vel ganske lik prosent av drittsekker i alle samfunnslag, skulle jeg tro? Jaja ! Masse lykke til med jobbintervju i alle fall :-)
Gjest marie-s Skrevet 24. mai 2007 #4 Skrevet 24. mai 2007 Tusen takk:-D Jada har sittet og lest et par tråder her inne nå om aleneforsørger vs. par og må innrømme at jeg syntes det kom frem utrolig mange dårlig argument.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå