Iris Skrevet 24. mai 2007 #1 Skrevet 24. mai 2007 Hei! Bare lurer på om det er jeg som reagerer på dette? Har selv to gutter, og godt er det, for når jeg ser pikeavdelingen i en vanlig klesbutikk blir jeg nesten skremt! Så UTROLIG mye rosa, dillete, upraktiske, mini-utgaver av dameklær! Og så utrolig større utvalg enn av gutteklær... Her legges det visst stor innsats for å skape nye generasjoner av konsumenter som har shopping som hovedinteresse! Jeg er kanskje ikke den mest representative mammaen, for jeg er null opptatt av klær, sko, sminke, hår o.l. selv. Prøver å holde meg innenfor normalen, slik at jeg ser anstendig ut, men det er fordi jeg føler jeg MÅ. Er vel litt mer som den typiske mann egentlig, jeg legger f.eks. ikke merke til at venninner skifter frisyre før de påpeker de selv. Kjøper jeg sko er det fordi de gamle er utslitt (og da er de faktisk utslitt/ødelagt!) og det viktigste er at de er behagelige og av god kvalitet. Men så har jeg jo andre interesser! Og jeg får råd til det meste jeg vil, til tross for lav inntekt, fordi jeg ikke sløser bort masse på unødvendige kleskjøp, kosmetikk og "stæsj". Greit nok at noen voksne føler at meningen med livet er mote og å bruke de "riktige" merkene, men å overføre dette til ungene? Hva er vitsen? Vise fram sine små som bevis på hvor oppdatert man selv er? Ungene gir jo blanke! I fjor, på ferie, var vi på en flott lekeplass hvor det riktig var mulig å boltre seg i alle mulige lekeapparater. Der var det en ungeflokk, muligens en skoleklasse, på ca 7 år. En av guttene utfordret ei venninne til å prøve klatre i en slags taubane, men hun avslo fordi "jeg kan ikke klatre, jeg har jo hvite bukser på meg!". Huff, så trist!
PrinsesseSjefen Skrevet 24. mai 2007 #2 Skrevet 24. mai 2007 Så enig så enig.... Jeg er nok veldig som deg, ikke opptatt av klær (mannen min er mer glad i å gå og handle klær enn meg. Jeg gjør det når jeg må...) Godt å vite at jeg ikke er alene om å ikke legge merke til frisyrer til venner/bekjente... Jeg har tre jenter, og enig med deg at det er masse rosa, lyst og dill-dall. Eldste på 8 har ikke hatt den "rosa-perioden" i det hele tatt egentlig, så da blir utvalget mindre. Hun er glad i blått.... Mellomste på 6 har hatt rosaperiode, men nå er hun lilla.... hehe Enig at utvalget er stort for jenter i forhold til gutter, men vil en ha annet enn rosa og glitter er det neste like dårlig. Et eksempel som viser dette godt er at da minsten (3 år) skulle ha nye joggesko strevde vi litt. Hun ville ha røde sko, men de var nesten bare rosa eller hvite. Fant riktignok et par, men de var altfor dyre syntes jeg, så jeg passet på at hun ikke så de. Klarte å overtale henne til et par mørkerosa da hun så de blinket da... Jeg savner de kjønnsnøytrale, grei, enkle klærne som tåler å vaskes på 60 grader (og blir rene!) Jeg gir "F" i om ungene har flekker på klærne, må jo det da. Hadde vært bedre med barneklær i stedet for voksne barneklær.... Jeg håper virkelig min "likegyldighet" ovenfor moter smitter over til mine barn. Dyre, upraktiske klær får de spare opp til eller ønske seg til jul eller bursdag! Heldigvis er de ikke redd for å bli skitne, 17. mai hadde vi grønske, neseblod, kake, ketchup og selvsagt is på bunadsskjorter. Hurra for vaskemaskin!
sunday Skrevet 28. mai 2007 #3 Skrevet 28. mai 2007 Kjenner meg igjen ja, har problemer med å finne greie klær som tåler tøff lek som det gjerne blir av til (også med jenter) Det meste er i Rosa og lyse farger som du må putte i vaskemaskina etter 1 dags bruk så vi er flere. Heldigvis er olabukser temmelig nøytrale og tåler litt så det går det i her, sammen med fleccedresser
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå