Gå til innhold

ang stellesaker hos babyen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva trenger man?

Jeg skal ut å handle stellematte nå (vi har så lite og klønete bad, så får ikke plass til stellebord, bare en matte på vaskemaskinen)

Også tenkte jeg å kjøpe hyller for å ha div. stellesaker, bleier på..

Men hva trenger man?

Er førstgangs som dere sikkert skjønner, og trenger derfor hjelp av dere erfarne (og uerfarne) jenter.

Noen som har ei liste over det viktigste jeg trenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig lite faktisk. Kluter til å vaske babyen med, en babyolje og evt shampo om småen har mye hår og så en salve til sår stump. Her anbefaler jeg Inotyol salve fremfor zink salver og ellers Babyline serien til andre stelleprodukter. Og bleier da. Utover dette har i hvertfal ikke vi hatt behov for flere produkter den første tiden med de to andre. Kan jo og være greit å ha babypracet, saltvannsdråper og nesesuger i hus.

Skrevet

Er absolutt ikke erfaren (førstegangs), men dette er det jeg har kjøpt inn av stellesaker:

Sebamed våtservietter, shampo og ekstra mildt badeskum, Zinksalve, Libero bleier (2-4kg), Q-tips til babyer...

Har også kjøpt inn et lass med flanell kluter og gulpekluter;)

Vet ikke hva man trenger ellers jeg...

Skrevet

hvor mange gulpekluter trenger man å kjøpe?

regner med det må vaskes noen hele tiden..

Jeg har kjøpt inn 20 stk til nå, men det holder vel neppe...

Hva er forskjell på flanellkluter og gulpekluter?

Skrevet

Bare en ting. Dere bør IKKE bruke q-tips på babyer/barn, selv ikke de som er laget for denne aldersgruppen. Q-tips er bare med på å dytte skiten lenger inn i øregangen og dette kan skape problemer. Skitt kommer ut av seg selv, og en tommelfingerregel er at det du ikke kan pirke ut med lillefingeren får bare være der til det kommer av seg selv. Har selv en "øre-gutt" som gjevnlig går til øre-nese-hals lege (har operert inn dren) og fikk nesten så ørene flagret første gang vi var der fordi vi brukte q-tips på ham, han var full i ørevoks og hadde vondt. Nå har vi ikke brukt det på over 1,5 år og han ikke noe ørevoks lenger...

Skrevet

Til å vaske babyen med bruker vi gaskluter, sånne hvite myke med farget kant på, vi har minst 50-60 stykk, sikkert flere, men nå skal det jo rekke til 3 barn da ;-) Synes disse er herlige, så myke og gode og kan både kokvaskes og tørketromles. Flanell er et litt "hardere" stoff (men mykt det også), mer tjukt og er derfor mye bedre egnet til gulping enn de tynne gasklutene. Tror vi har en 8-10 flnellskluter, ganske store, som vi skal bruke under hode til babyen i tilfelle gulp.

Skrevet

Ps, ikke alle babyer gulper noe særlig, så vi har hatt rikelig, ingen av våres to har vært gulpebabyer, litt har de jo gulpet, men veldig lite.

Skrevet

Har ikke mer enn 20 gulpekluter, jeg, nei...Kanskje 10... + Har ca 10 flanellsbleier/kluter, disse bruker jeg på stellebordet første tiden (synes de er mykere enn håndklær). Egentlig kan gulpekluter og flanellskluter brukes hipp som happ, mener jeg.

Jeg vil anbefale potetmel til såre stumper! Superbillig og har funket perfekt her i huset. Så slipper de å bli fuktige av salver.

Babyolje til badevannet, vaskekluter og noen håndklær er alt som trengs i starten. Og bleier da, så klart!

Lykke til!

Skrevet

Q- tips kjøper man vel ikke for å bruke i øra på babyen, det er vel for stell av navlestumpen...

Skrevet

Ok? Har aldri brukt q-tips til det jeg da med mine to, brukte bare bomullpads og pyrisept de to gangene vi måtte vske av der på eldstegutten. På minsten datt den så fort av at vi ikke trengte å gjøre noe med den, datt av etter 3-4 dager, men det er sikkert ulikt hva en trenger/foretrekker å bruke :-)

Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt q-tips for å bruke i øra ihvertfall. Fikk kjeft av min lege fordi jeg brukte det på meg selv til og med:)

Man kan fint bruke q-tips rundt nalestumpen, men det finnes mange veier til Rom, da:)

Skrevet

Dropp hårsjampo og badeskum, i alle fall! Med mindre babyen din har usedvanlig mye hår, trenger du ikke sjampo! Bad babyen i vann, er den tørr i huden, så har du i litt babyolje. Det kan du også bruke dersom den har bæsja og bæsjen sitter skikkelig fast i huden. Babyer skal utsettes for minst mulig av fremmede kjemikalier.

Du trenger:

babyolje (Babyline-serien på apoteket får godt skussmål av Grønn hverdag)

zinksalve til sår stump (jeg anbefaler N.A.Fs barnesalve, fås på apoteket)

babytermometer

smertestillende stikkpiller tilpasset vektklassen

sårvann og q-tips til navlerens den første tida

neglklipper i ministørrelse

bleier

Det er alt.

Skrevet

Vi trengte shampo! Er amnge babyer som har mye hår og da er det greit å ha :-)

Skrevet

Her kommer et spørsmål som ikke har noe som helst med saken å gjøre, og som ikke er frekt ment: Registrerer at mange her inne skriver at de har "vært til jordmor", eller vært "til" legen. Her står det stellesaker "hos" babyen. Tilgi meg, jeg er uhelbredelig språkentusiast, og for meg blir dette helt omvendt. Jeg har vært hos legen, og lurer på hvilke stellesaker jeg trenger til babyen. Bare nyskjerrig på om de som skriver det som nevnt ovenfor kommer fra spesielle deler av landet?

Skrevet

... synes det bare var så morsomt at du kaller deg selv en uhelbredelig språkentusiast og skriver "nyskjerrig". Det skrives NYSGJERRIG. Dette er heller ikke frekt ment, altså....

Skrevet

Hehe, bommer stadig på den. Men tilbake til spørsmålet: Noen forklaring på den ovendte bruken av til og hos?

Skrevet

Vet ikke noe angående til- hos- debatten, men lurer på angående stelleprodukter: Er de Babylineproduktene som selges på Sparkjøp de samme som på apoteket?

Skrevet

Vet ikke helt, se om de er Svanemerket, det med svanemreket er de "ekte" Babyline produktene i hvertfall. Tror det er de samme.

Skrevet

Ok, takk for svar! Rart at det er to typer med samme navn... Men da skal jeg se etter Svenamerket!:-)

Skrevet

... eller Svanemerket, om du vil... siden vi har en språkentusiast snikende rundt i tråden:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...