Gå til innhold

"Foreldrefremmedgjøringssyndromet"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar opp tråden der de nevner PAS, noen som kjenner seg igjen? Mødre/fedre som tar i bruk PAS overfor barna, bør vite at dette blir sett på som minhandling av barn:

Parental Alienation Syndrome" (oversatt til norsk: "foreldrefremmedgjøringssyndromet"). Et barn med dette "syndromet" har blitt mer eller mindre hjernevasket av en av foreldrene, som systematisk rakker ned på den andre parten i barnets påhør, samt at barnet selv fyller på med egne fantasier om den andre foreldrepartens elendighet. Dette fører til avsondring av barnet fra den nedvurderte foreldreparten. Dette fenomenet har vel vi fagfolk sett i blant. Det Gardner imidlertid hevder, er at han ser manifestasjoner av dette i de fleste barn som har blitt involvert i skilsmissekonflikt. I 90% av tilfellene, påstår han, er det mor som bruker slike metoder mot far, ettersom han ofte har bedre råd til en god advokat, og at mor, for å forsvare sin mulighet til å utøve sine morsinstinkter, tyr til uredelige metoder. Han anser det som svært vanlig at beskyldninger om seksuelle overgrep kommer inn som en del av PAS (Gardner, 1994).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner seg igjen jaaaaaaaaaaaa.

Veldig interessant tema. Fins det noen nettsider med mere info?

Skrevet

Det var noen som skrev under at man kunne gå på google og søke på uttrykkene. Det var det jeg gjorde, men fikk ikke så mye spesifikt opp. Mye fagstoff med ukjente uttrykk (iallefall for meg)

Men det ligger høringsforslag ute om å endre barneloven slik at det blir ulovlig å gjøre dette, da dette skal sammenstilles med mishandling.

Og det er jeg helt enig i! Jeg mener dette er psykisk mishandling..

Skrevet

Tror vi har det også på gang her.. :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...