Gjest Skrevet 23. mai 2007 #1 Skrevet 23. mai 2007 Vi reiser til Budapest på lørdag, mannen, turbojenta og meg.. Impuls!! Noen som har vært der ?
Gjest Skrevet 24. mai 2007 #2 Skrevet 24. mai 2007 aldri vært der nei. men ha en fin tur =) morro med slike impulsturer. her i gården kan det bli vasking og slikt som gjøres på impuls,hehe ;o)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 24. mai 2007 #3 Skrevet 24. mai 2007 Aldri vært der selv, men har familie som har hus et stykke utenfor. De anbefaler alle å tusle rundt i gamlebyen (Budahøyden tror jeg det er) Det er et torg/marked som visstnok er flott (mat), sikkert mye spennende å se, arkitetkur, matopplevelser, og for all del: Du må drikke litt Tokaij - fantastisk godt:-) Ha en flott tur og kos dere glugg i hel:-)
Babyonboard ;-) Skrevet 24. mai 2007 #4 Skrevet 24. mai 2007 Har heller ikke vært der ;-) Kose dere masse i allefall! Sånne impulsturer er ofte veldig bra, man rekker ikke å skru opp forventningene og planlegge i hodet sitt hvordan ferien skal bli og tar tingene på sparket istedet ;-)
dritgrei hei hei! Skrevet 24. mai 2007 #5 Skrevet 24. mai 2007 åhh, det hørtes deilig ut! God tur, og kos dere masse!!!
Travelmor Skrevet 24. mai 2007 #6 Skrevet 24. mai 2007 Håpte det stod: Noen som vil være med! he,he. Litt reiselysten i dag ettersom vær og humør trenger litt opptur og solskinn.. Aldri vært der: Men som jeg sier om nesten alle reisemål vekk fra stua. Det blir sikkert veldig bra og kjempegod tur!
Gjest Skrevet 24. mai 2007 #7 Skrevet 24. mai 2007 Tusen takk for tips og "godturønskinger" Gleder meg masse =0)
Slank bakfra :) Skrevet 24. mai 2007 #8 Skrevet 24. mai 2007 .......jeg vil,vil,vil,vil være med Jeg og samboern hadde ei uke der........ "Skummel" by Tøtta mi ble laga der.......... Budapest er to byer. Turist-budapest er dyr, og turistene blir sluset til de og de plassene, og flådd. Budapest for innfødde og de turister som vet hvor de skal, er billig, koselig og fantastisk. Kan spare massevis på shopping hvis du handler i utkanten eller flådd hvis du er i nærheten av Vaci. Jeg har enda flere tips hvis du ønsker, så bare spør;) Ute å spise. Her har jeg følgende godbiter; Forløperen til Hard Rock Cafe ligger midt i restaurantgata. Her får du masse mat til en billig penge. Dem har meny på engelsk, og dem som jobber der skjønner litt engelsk;) Anbefaler å ta kombinasjonsmenyen som består av kylling, sparribbs, stek, kalkun, og en haug med tilbehør:) Koster under 200 nkr for hele greia, og den blir servert på et 3/4m langt fat! Etterpå kom kelneren og lurte bekymret på om vi var mett;) Jepp, og ikke trengte vi frokost dagen etter heller;) http://www.hjb.hu/companyinfo.php En av Budapest sin mest besøkte restauranter av lokalbefolkningen. Unik restaurant som du får aldri får se igjen andre plasser enn i Budapest;) Første inntrykket er ???, så går du ned ei bratt trapp, og inn i kjelleren. Så kommer det middelaldermennesker stormende og tar i mot deg på samme måte som det var sine nærmeste venner/familie:) All mat er fra middelalderen. Alt av inventar er fra middelalderen, og undervei i måltidet blir du underholdet av lutt og masse andre innslag. Alt skjer av de som jobber der, og hva de finner på er avhengig av dagens innfall. Husk å bestille bord. Helst fra Norge, og møt opp ti minutter før avtalt tid:) Kailln sier at neste gang vi er i Budapest skal han kun dit, gjerne hver dag i en uke:) http://www.sirlancelot.hu/site.php?lang=en Lyst på å prøve noe nytt i matveien? Prøv den nydelig kosher-maten til denne jødiske restauranten:) Eneste du ikke får her er svinekjøtt, men du kommer ikke til å savne det etter et besøk her. http://emil.alarmix.org/carmel/nyelvek/a_index.htm Og så bør dere prøve en Budapest aller, aller mest lukseriøse restauranter innen matveien. Dette er også desidert den aller beste i byen:) Her serveres det gåselever, trøfler, russisk kaviar, og annen mat som får f. eks Bagatell eller Oro i Oslo, eller Palmehaven i Trondheim til å fremstå som en avdeling av Mc Donald;) Og jeg har spist på samtlige så jeg vet;) Ligger i et flerbrukshus, med div. lounger, sigarrom, osv. Selve restauranten ligger i et nydelig kjellerlokale, og hvor det spilles rolig blues halve kvelden. Drinker før maten, drinker mens vi leste en lang meny, forskjellige viner til maten, tre luksusretter på hver, og kaffe med cognac kom seg på utrolige billige 1500 norske kroner for to! I Norge hadde dette kostet i hvert fall kr 5000,-. Pluss at massevis ikke finnes en gang på norske menyer. http://www.cottonhouse.hu/index_eng.php Shopping; Og når det gjelder shopping, så ikke dra på Vaci Ut, det er bare for turister;) Masse dyrt og dårlig;/ Gjør som de lokale, dra til Campona, helt i utkanten av Budapest. Noe av det flotteste jeg har sett;) I ene enden av senteret er det en ekte TROPISK REGNSSKOG! Komplett med alle dets innbyggere, inkludert krodiller og fugler som flyr fritt. Stor er den også. Siden av ligger ei hamburgersjappe med god mat, og litt lenger bort er alle butikkene;) I andre enden ligger Tesco, en liten lekker matvarebutikk på et par tusen m2, med sprit, vin og øl så billig at du kommer til å skrike;) Selv om du er avholdsmenneske;) Vi brukte ni timer bare på det senteret;) www.campona.hu/text/doc/text210101111101/terkep_fsz.jpg www.campona.hu/tropicarium/?PHPSESSID=adc83887783a9b9ffddd3f1e27f95bca http://www.tropicarium.hu/_lang/eng/flash_eng.htm Glad i cd og masse in-klær? Og moderne design? Da bør denne besøkes: www.dunaplaza.net/index.php?open_module=mitholtalalsz&open_submodule=telefonkonyv Siste kjøpesenteret som en bare må få med seg er dette: http://www.westend.hu Spesielt;) De to øverste etasje er for "turister". Her finner du bl a C&A, en tysk kjede som har billige men utrolige bra klær. "Overraskelsen" er at de lokale går NED;) I kjelleren finner du flere butikker og mange små spisesteder. Helt innerst, en hamburgerbar. Det er ikke norsk standard, men nesten gourmet-mat;) I andre enden i kjelleren er det en utgang, gå der og se etter. Flere ganger i uka har dem PRIVAT MARKED der;) Da vi var der kjøpte jeg sandaler i skinn til 90nkr. Cd'er av Rolling Stones til 45nkr. Og masse av sokker;) For et par nkr paret. Regner med at du er NAF-medlem? Da får du rabatt på turist-buss-omvisninger. http://www.arceurope.com/en/search_results.aspx?country=14&city=Budapest&domain=All%20Domains&cid=2544&did=-1&countryname=HUNGARY Desverre er det ikke all som snakker engelsk, men dem som bor der er superhyggelige, og selv om dem ikke kunne engelsk når vi spurte om hvor noe lå, så pekte og virkelig prøvde dem å få til å gå i rett retning;) Et tips er hvis dere tar drosje en plass som dere skal tilbake igjen fra: Gi ekstra tips, og pek på klokka, vis antall ønskede fingre ønskelig og si retur;) Så slipper dere å tenke noe mere på å skaffe dere drosje tilbake;) God tur............
Gjest Skrevet 24. mai 2007 #9 Skrevet 24. mai 2007 Fy fader! Er du en engel eller?! TUSEN TAKK=) Masse tips, skal kikke nærmere på linkene.. Vi vet jo så lite om Budapest så dette var superdupert av deg, og du kan godt bli med, vi pakker deg bare i kofferten;-)
Slank bakfra :) Skrevet 24. mai 2007 #10 Skrevet 24. mai 2007 ....selv holder jeg mest til på prematurdebatten, men jeg sniker meg innimellom en liten tur her også i ny og ne, og jeg ser at dere har hatt møter og turer og slikt. Skal jeg skal driste meg til å foreslå at dere legger neste tur til Budapest?? Og når du kommer tilbake hit etter turen regner jeg med at du alene greier å overtale de faste her til en omgående tur Har dere ikke ordnet hotell så er Ibis Budapest på Vaci et glimrende utgangspunkt. Minibank på ene siden av hotellet og drosjeholdeplass på andre siden av hotellet.........
Babyonboard ;-) Skrevet 24. mai 2007 #11 Skrevet 24. mai 2007 Flinke flinke Slank bakfra Nå fikk jammen jeg også lyst å reise til Budapest!!! Mulig fordi jeg er et matvrak OG elsker shopping........hihihihi
Slank bakfra :) Skrevet 24. mai 2007 #12 Skrevet 24. mai 2007 .........rødmer som en tomat av all rosen .....skal se at det blir foreslått dib-treff i Budapest til høsten? Billige flybilletter med norwegian er det jo også.......
Babyonboard ;-) Skrevet 24. mai 2007 #13 Skrevet 24. mai 2007 hehehe... skal ikke se bortifra det nei ;-))))))
Tiggywinkle Skrevet 24. mai 2007 #14 Skrevet 24. mai 2007 Henger med på Sir Lancelot:-) Middealderreastaurant med både god mat, drikke og underholdning. Anbefaler også både Gellert og Sezéchenyi-badet, med både bad og deilig massasje. Gåselever er et must, nydelig godt.. Restaurant Gundel er også et godt valg. Prøv også Cafe Gerbeaud...
Karomamma Skrevet 24. mai 2007 #15 Skrevet 24. mai 2007 Jeg har ikke vært der (fikk veldig lyst nå, da), men GOD TUR!!!
Babyonboard ;-) Skrevet 24. mai 2007 #16 Skrevet 24. mai 2007 Er det ikke dit vi skal til høsten da jenter?????? ;-))))
Gjest Skrevet 24. mai 2007 #17 Skrevet 24. mai 2007 Flere tips, flott=) Ja kanskje vi kan ta en BIM tur til Budapest!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå