caquita Skrevet 23. mai 2007 #1 Skrevet 23. mai 2007 Hei, jeg har en spansk kjaereste og en gutt pá 14 mnd. Vi bodde her i spania i noen mnd mens jeg hadde permisjon, og ná har vi vaert pá ferie ei uke her.. -og jeg er litt sjokkert.. Vi var pá lekeplass, som alltid er suksess hjemme, men her má vi passe pá sá han ikke spiser hundlort, og lóper ut i veien, sá hele affaeren blir frustrasjoner og hyl. De andre barna leker, men lite med hverandre, de slár og sier "malo". Foreldrene lóper etter barna for á passe pá at de ikke blir skittne og sier ogsá "malo" og "tonta" nár de gjór noe de ikke skal. En mor lo hóyt og sa "der ser du" nár gutten slo seg i hodet og fikk vondt. Jeg ga opp turer pá lekeplassen, men det er ok ná nár han er sá liten, men senere vil han jo gjerne pá lekeplassen. Jeg er nysgjerrig pá dere andre nordmenn her nede, hvordan gjór dere, fár ikke barna deres bli skittne? Sier dere "dust" til 4 áringen? Jeg tenker tenker hvordan skal en liten gutt takle at de andre barna slár ham? Hva tenker de andre módre om meg nár jeg kommer med en liten gutt som er skitten i ansiktet, vát pá knaerne, og leker ute selv om det regner? Lysten til á flytte hit har blitt betrakelig redusert, ihvertfall ikke fór han er litt stórre og jeg er litt mer moden i morsrollen. Men Spania er stort det er kanskje ikke pá samme máte andre steder, dette er Salamanca og en litt "dárligere" side av byen. En annen ting jeg reagerer pá men som jeg ikke har et like stort problem med er at folk ikke respekterer at barn ogsá har grenser, helt fremmede tar ham i armene, de roper hóyt, klapper foran ansiktet for á skremme og forlanger kyss. Dette er litt grenseoverskridende for meg, men helt klart noe jeg kan venne meg til eller "overse" fordi det tross alt er en annen kultur. Og til slutt, hva med sótsaker? Danoniño blir anbefalt av helsesóstra?? -det er jo fullt av sukker. Kjeks, sjokolade og kake til hverdags (merienda) ? Jeg er altsá av den mening at sánt hórer til lórdager. Vel, det var det for denne gang, háper dere klarer á vende meg til á fá tilbake lysten til á bo her igjen. Hápet er at Ibiza hvor vi gjerne vil bo er litt andreledes.
Gjest Skrevet 24. mai 2007 #2 Skrevet 24. mai 2007 Der var du ja - lenge siden sist. Tror angáende lekeplassen at du bare har hatt max uflaks. Hvor jeg gár med mine 2 gutter, leker alle barna sammen - sáklart noen ganger blir det krangling men det er normalt. Alle kompisene til mine gutter (alle spanske) fár leke og skitne seg til -helt normalt. Men sáklart det finnes oxo foreldre som kler opp jenta si som en lite princesita med blondeklaer og stakkaren fár kjeft hvis hun setter seg ned i sanda - men sánn tror jeg det vil vaere alle steder. Det fine her i Spania er jo at det er en lekeplass pá ethvert hjórne - nesten. Sá bytt heller lekeplass, ikke ta det fra gutten din selv om han er liten. Det er viktig at han fár kontakt med andre barn. Finn deg en annen plass hvor det for deg virker som om módrene er mer pá din linje. Og ikke hold deg utafor, snakk med de og bli en av "gjengen". Det fár du mye igjen for senere. Er enig med deg i det at de for lett sier malo, tonta, te caliento el culo, og slike ting, men slik er spanjoler - det er deres kultur. Her nede klappser de oxo eller riser barna (noen ikke alle) da det oxo er en del av den spanske kulturen, og spanjoler generelt snakker jo hóylydt, og for oss nordboere sá kan det bli slitsomt. Men alt dette er noe du bare má godta hvis du velger á bosette deg i en annen kultur. Tror heller du má fokusere pá det positive med Spania og spanjoler, hvis ikke kommer du ikke til á holde ut lenge her. Det at fremmede mennesker kysser og klemmer barna bare MÄ du venne deg til. Spanjoler elsker barn, og de viser det. Vi kan jo heller se det sánn at det er vi nordboere som har den 1meters-intim-grensen, og det er jo ikke sá positivt det heller da. Nár det gjelder mat sá er du jo ikke nódt til á gjóre det helsesóster sier. Du vet jo selv best hvilke verdier du har og du vil gi videre til dine barn. Som du har sett er det jo mye reklame for sákalt "usunt" snacks pá teve her nede, men det er jo ikke dermed sagt at du er nódt til á gi det? Men kjeks, sjokolade og bollos er ikke normalt blandt spanjoler heller hver dag selv om du kanskje har fátt inntrykk av det. De fleste har et normalt mediterraneo-kosthold, og skeier ut i helgene. Og det synes jeg man skal gjóre - barna bór jo oxo skjónne at det er forskjell pá hverdag og helg. Synes kanskje det virker som om du har et litt negativt inntrykk av landet og innbyggerne generelt og det innvirker pá deg og det du gir uttrykk for. Tror ikke det vil bli bedre pá Ibiza hvis du ikke próver á se det positivet i kulturen, menneskene og landet du har valgt á bo i.
caquita Skrevet 26. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. mai 2007 Hei Memo!! Takk for langt og godt svar! Det kan godt være jeg er litt negativ. Men det er også fordi jeg skriver et innlegg om hvor sjokkert jeg er over lekeplassen, hvordan folk snakker til barna og hvor mye sukker de har i dem. Jeg kan også skrive innlegg om den fantastiske svigerfamilien, den deilige maten og hjelpsomme fremmede på t-banen. Jeg har møtt så mange fantastiske, opplyste og morsomme spanjoler. Men jeg har kanskje blitt litt negativ til Salamanca, (ikke Spania) det er jeg veldig lei for og det kan jeg fortelle mye om men det blir for personlig å skrive om det her. Og forstå med rett, det er ikke fordi jeg ikke vil han skal leke med andre spanske barn, det er heller det at jeg VIL at de skal leke sammen, og jeg skrev inlegget rett og slett for å høre om normalen er slik som jeg har oppfattet det men det er det jo heldigvis ikke. Det jeg mener er mer at hvis han er vant til Skandinaviske forhold hvor man snakker med respekt til barna, og de får i størst mulig grad gjøre som de vil kan det nok bli litt skremmende/overveldende å komme på besøk der i ferier. Men det tåler man jo. Jeg tror også at det har sammenheng med at området vi bodde i er et litt sosialt belastet område, og kan overhodet ikke sammelignes med Østerbro i København hvor vi bor nå. Her det føres en litt annen pedagogikk, lekeplassene er som små oaser hvor foreldrene setter seg og leser blad mens barna leker trygt med hverandre og når de blir sultne spiser de økologiske gulerøtter og rugbrød. Jeg er nok også litt ektrem i den retningen, jeg synes det er viktig å lytte til barna, jeg synes det er viktig at de ikke spiser for mye godteri (helger er selvfølgelig ok) og skitne barn som har noen blåmerker og skrammer er bare bra. -Jeg føler meg ihvertfall ekstrem når jeg er i Spania Hvor gamle var det egentlig at dine barn er? Men takk for svar, barneoppdragelse og forskjeller på Spania/Norge er største interesse for tiden så din info er gull verd.
Gjest Skrevet 28. mai 2007 #4 Skrevet 28. mai 2007 Jóss fra Salamanca til Kóbenhavn. Jeg tenkte faktisk at du fremdeles var i Salamanca men ikke hadde tid til á vaere pá nettet jeg - siden jeg ikke hadde sett noe fra deg pá lenge ) Neida, jeg forstár jo at du vil at gutten din skal fá leke med spanske barn, men spanjoler har som sagt et annet syn pá barneoppdragelse, hvor bl.a trussler (te caliento el culo) er en del av greia.... angáende det med skitne barn og skrammer sá er jeg enig med deg. Her er de overhysteriske og overbeskyttende mange. Heldigvis har den pandilla´n som mine barn leker med módre som mener det samme som meg. At den lille pá 8 mnd godt kan próve á klatre alene opp el tobogan uten at man skal springe skrikende til og si nei nei nei vaer forsiktig. Og at de godt kan hoppe i sóledammen uten at det blir dramatikk ut av det. Det fine med á ha noen "faste" á vaere sammen med, er at alle bekymrer seg for alles unger, og hvis du skulle se vekk 3 sekunder sá er det alltids ei av de andre mammaene som fólger med din(e) og springer etter hvis den lille próver á stikke av eller lignende. I dette ligger det veldig mye trygghet, og er noe som er veldig viktig synes jeg. Hvis noen har glemt pañales eller toallitas sá er det alltid noen som velvillig gir bort, likedan kremer hvis ungen har culo cosido, eller vann for á drikke. Det er et samhold som er veldig godt og viktig, ikke bare for ungene men oxo for deg for á kunne integrere deg i det spanske samfunnet. Som jeg skrev til deg, sá tror jeg at du har hatt max uflaks... og det er jo synd, for de fleste foreldre og barn i parkene er jo koslige, selv om de pá mye har ei anna holdning og laerdom enn oss. Men jeg tror aldri du vil fá se et spansk barn spise ókologise gulerótter eller rugbród. Det blir vel mer bollos de chocolate og gominas og slike ting - he he he..... hvis de ná spiser noe i det hele tatt i parken. Jeg bor rett ved lekeparken, sá jeg gir mat fór og etter, og tar bare med drikke ut. Mine barn er forresten 24 máneder og 12 mnd. Og de trives som bare det sammen med hverandre og med de andre ungene i pandillan (alle er mer eller mindre like gamle). Háper du trives i Kóbenhavn, og hvis dere evt. drar til Ibiza at dere fár det bra der - for Salamanca er jo veldig spesielt da.... det er jo liksom sá urtypisk spansk som det kan bli - pá godt og vondt. Masse klemmer
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 4. juni 2007 #5 Skrevet 4. juni 2007 Hei der! Jeg bor nede ved kysten i fuengirola naer malaga. Jeg har en liten jente paa snart 8 maaneder. Hun leker ikke paa lekeplassen enda, men jeg gaar der og snakker med de andre moedrene der. Det er vel mest britiske og andre skandinaver jeg jolder meg til. men jeg merker jo at jeg er blitt litt negativ til det norske ut aa leika i alt slags vaer mentalitet, med snaatt og taarer og gjoerme. Men saa har jo jeg en liten princesita ogsaa da, he he lekeplassene her er store og nye og rene og blir som regel laast opp om natten. Det er mange som har en tilhoerende ute cafe med toiletter og musikk spilles over hoytaleren. JEg er imponert. og aelig talt er den sandkassen saa viktig naar man har hele stranden aa leke paa? proev aa gaa paa lekeplasser i bedre omraader
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå