Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

skjønner såpass at den handler om å la barnet gråte, men hva mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du går inn og sjekker barnet, men tar det ikke opp med mindre du er redd det er noe galt. Barnet gråter i timesvis, og opp til flere uker kan dette pågå. Synes det er helt forferdelig å la en baby sovne av ren utmattelse. En baby skal sovne trygt og godt etter min mening.

Skrevet

Du legger barnet i egen seng. Sier natta og går ut. Så bagynner barnet å skrike og blir sint- Da venter du i et minutt før du går inn og trøster mens barnet ligger i senga. Så går du ut igjen når barnet er rolig. Barnet skriker og da venter du i 2-3 (?) minutter før du går inn og trøster igjen. Så legger du til noen få min hver gang (det står i en evt bok du kjøper eller nettside du søker opp for å forberede deg ) og det gjentar du i 2-3-4 dager også skjønner barnet at om natta sover vi.

Skrevet

Vet ikke om jeg ville forklart det sånn men.. Er ingen ekspert på dette, men lurer på om du kan søke på "ferber" på internett, da kommer det kanskje opp noe om dette..

Skrevet

hvem i helvete har samvittighet til det??? hadde jeg aldri greid. skriker de, er det som regel en grunn til det. tar alltid opp jenta mi, ofte kommer det en rap eller hun vil bare kose litt med mamman sin før hun skal sove. er ikke noe som heter bortskjempe babyer. hvorfor skal man liksom gjennomføre denne kuren`?

Skrevet

Da må du først prøve å ha baby med alvorlige soveproblemer så skjønner du hvorfor. Endel babyer blir bare sinte fordi de blir lagt i senga og trenger en "dytt" for å skjønne at det er sovetid.

Skrevet

Men hvorfor må man gå ut av rommet da? Er det ikke bedre for barnet at du sitter ved siden av i allefall, for trygghetens skyld tenker jeg. Må jo være forvirrende for barnet at foreldrene driver og går og kommer tilbake hele tiden.

Skrevet

Det der var jammen ikke mye til forklaring på metoden! Greit nok å være skeptisk- det er nok ikke en metode som passer for alle. Men inntil man selv har vært i situasjonen der både man selv og babyen er utmattet av mangel på søvn synes jeg ingen har rett til å dømme andre som velger å ty til dette!

Altså, metoden går ut på å legge barnet i senga si, gjøre fast nattarituale som sang eller eventyr, si natta og så forlate rommet. Barnet vil som oftest protestere, men man går inn til barnet etter faste intervaller (3-5 minutter i begynnelsen). Man tar ikke barnet opp av senga, men trøster og gjentar gjerne "nå er det natt". Barnet kan protestere og gråte leeenge, men det er viktig å virkelig ha bestemt seg for å gjennomføre, for dersom man avbryter etter 50 min. og tar opp barnet mens det gråter "lærer" det at bare man gråter lenge nok, så får jeg komme opp (og dermed kan man forverre situasjonen ytterligere).

Vi har en veldig standhaftig liten gutt, og det tok en god stund før han aksepterte å ligge i senga si natta gjennom. Men vi har virkelig hatt godt utbytte av metoden! Vi har fått en gutt som har gått fra å være konstant misfornøyd og sutrete til å bli en skikkelig glaklump:) Anbefaler å lese "Sove hele natten" av Nina Misvær hvis man har problemer med lillegullets nattesøvn.

Skrevet

Aner ikke. Har heldigvis sluppet å gjøre det selv, men det er sånne ting man undersøker før man starter om man skal starte...

Skrevet

Ett viktig poeng forresten: Barnet skal være minst 6 måneder før det er forsvarlig med denne metoden, og hvis man kjenner barnet sitt godt hører man gjerne på gråten om det er noe galt utover protestene mot det nye og ukjente soveritualet.

Skrevet

Takk for svar. Jeg har heller ikke tatt metoden i bruk, men man vet jo aldri : )

Skrevet

oi...såpass ja. Begynte å bli litt redd for at jeg gjorde noe helt galt her-De siste dagene har jeg latt gutten min ligge litt selv om han gråter., men det er jo langt fra timesvis..heller minutter. Hører på gråten hans at det ikke er noe farlig..bare en "veldig sta gutt som ikke vil legge seg gråt". Får dårlig samvittighet, men jeg må bare prøve dette... Håper jeg ikke gjør noe feil. Han har jo sovnet etter veldig kort tid. Tror jo på det du skriver om at baby skal sovne trygt og godt, men det tror jeg også gjør allikevel.

Skrevet

Det er kanskje greit å vite at Ferber selv har gått tilbake på det han sa og innrømt at det ikke er det beste for barnet. Det er også verdt å merke seg at det har kommet alternative løsninger før man begynner på denne kuren. Kuren fungerer, men det finns mildere måter å få babyen til å sove på.

Skrevet

Takk for svar. Jeg skjønner at dette er et hett tema med mange delte meninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...