Anonym bruker Skrevet 23. mai 2007 #1 Skrevet 23. mai 2007 Hei Jeg er førstegangs fødene, og lurer litt på hva som er lurt å pakke med seg i "sykehus bagen"? Er vel ganske logisk mye av det...toalett saker,undertøy ol. men er det noe spes.en bør huske å ta med? Blør en en stund nedentil etter fødsel forresten?
Lommi Skrevet 23. mai 2007 #2 Skrevet 23. mai 2007 Hei, fant dette fra ammetaka.no "FØDEBAGEN" Når du har grunn til å tro at fødselen nærmer seg, kan det være lurt å pakke med litt saker som du ønsker å ha med deg på sykehuset. Det kan være at du får det rimelig travelt når tiden er inne (eller at du rett og slett blir fryktelig stressa ), og da kan det være greit å være litt forberedt. Jeg har lest om folk som pakker alt fra sko med stiletthæler til hele kneipbrød i bagen, fordi avreisen til sykehuset kon litt brått på. Selv om dama var to uker på overtid... Men du trenger ikke mye, egentlig. Du får det du trenger på sykehuset, med unntak av en viktig ting: FOTOAPARATET!!!! Dette er ikke dagen for å reise fra det! Havner du på barselhotell etter fødselen, må både du og barnet bruke egne klær. Her er forslag til hva du kan putte i bagen Til fødselen Til barsel -Kamera!!! Husk film/minnekort og batterier. -Mobil + lader + evt liste med viktige telefonnummer -Svangerskapspapirer -Litt penger -Matpakke til far + evt mor -Vannflaske -Druesukkertabletter + energigrikke -100 hårstrikk så man garantert ikke mangler -Musikk? Noen lager egenkomponerte CD`er til bruk på fødestua. -Kanskje litt klær til ledsager Det kan ta tid... -Tykke sokker + slipperser -Briller/Linser + Linsevæske mm -Lypsyl -Tyggis -Notatbok og penn -Amme-BH (Minst 2) -Ammeinnlegg i ull + noen i papir -Lanolinsalve for såre brystvorter -Truser (du får engangs på sykehuset) -Sokker -Gensere/t-skjorter -Slipperser (Noe som er enkelt å smette av og på.) -Fleecejakke/annet varm overdel som det går an å amme i. -Hårføner. Til håret og til underlivet for å stelle stingene -Joggebukser (Nei, magen har ikke blitt flat igjen så før-gravid buksene kan nok få bli igjen hjemme) -Nattdrakt? -Egne bind om du foretrekker det -Lesestoff/håndarbeid/radio/musikk/annen "underholdning" Toalettmappa Til babyen -Shampo, balsam og dusjsåpe -Hjemreiseklær som passer til årstida -Litt sminke (til alle bildene) -Ullpledd/dyne -Deo -Helseteppe -Ansiktsrens -Bilstol/vognbag m nett -Tannbørste mm -Body -Fuktighetskrem -Lue -Andre klær (bukse, genser, sokker)
MissBenz Skrevet 23. mai 2007 #3 Skrevet 23. mai 2007 Jepp du blør..det kalles "renselen" eller noe sånn... Du bør ta med deg en pakke med tykke bind, toalettsaker og truser ja, amme bh, morgenkåpe og klær som babyen skal ha på seg når den reiser hjem =)
mynona fødte 290907 Skrevet 24. mai 2007 #4 Skrevet 24. mai 2007 Kom akkurat på noe morsomt som sto i den gamle svangerskapsboken min; en mann som pakket bagen for sin kone på vei ut døra til sykehuset - hun åpner den etter ankomst på fødeavdelingen og finner et par høyhælte sko, ett kneippbrød og en pakke truseinnlegg. :-D
"husmor"med lille Nora Skrevet 24. mai 2007 #5 Skrevet 24. mai 2007 toalettpapir skale g og ha med meg.. papiret på sykehusene er ofte veldig harde! er sikkert ikke godt å tørke seg med hardt tørkepapir etter fødsel.. eg fikk tips om det en gang..
oktoberprinsesse *mamma* Skrevet 24. mai 2007 #6 Skrevet 24. mai 2007 du trenger ikke så masse med mindre du skal føde veldig langt hjemmefra... din ledsager kan jo hente ting hvis du mangler noe... i bergen fikk man bleier (senere store bind) fikk og nettingtruser som er det beste til bleiene. til bindene brukte jeg vanlig truse. hadde med 2 sett med joggeklær og t-skjorter (lett for å blø gjennom) litt toalettsaker, klær til babyen hvis du ikke vil bruke sykehuset sine. pluss settet babyen skal reise hjem i. ledsager kan hente bilstol og div etterhvert. trenger ikke dra det med deg når du skal føde. men husk FOTOAPPERAT!! kan være greit med noe å drikke. fødselen kan vare leeenge. på haukeland fikk vi tilbud om mat. men noen steder må man vel ta det med selv. blødningen (renselsen) varer en god stund ja...men ikke så kraftig hele tiden heldigvis. jeg brukte vel nattbimd de første 2 ukene ihvertfall... men er veldig forskjellig fra person til person
oktoberprinsesse *mamma* Skrevet 24. mai 2007 #7 Skrevet 24. mai 2007 lesestoff er greit å ha etterpå. du er full av adrenalin og ungen sover...
jente og gutt Skrevet 24. mai 2007 #9 Skrevet 24. mai 2007 Mange ammeinnlegg. Når melken kom, kom det innmari mye, rant gjennom alt...
ruffen Skrevet 24. mai 2007 #10 Skrevet 24. mai 2007 Ta med sko du kan bruke i dusjen og på do. Dusjene og doene på barsel var ekle! Grøss... I Stavanger fikk vi også bind...og de var de største jeg noen gang har sett...hehe..Jeg hadde tatt med noen always good night-bind selv, men de ble for dverger å regne. Mange blør en del helt i starten, og da er sykehusbindene veldig gode å ha. Det er ikke vits i å dra med seg så mye som stod på den lista noen la inn her. Har du glemt noe, kan sikkert noen ta det med. Og...vet at de ikke anbefaler det, men jeg skal iallfall ha med en smokk neste gang også. Den reddet de stakkars såre brystene mine...) Hadde en skikkelig sugegal baby som mer enn gjerne ville bruke mammaen sin som smokk. Han fikk den ikke med en gang, men tredje dagen eller noe slikt. Gikk helt fint. Det ødela ihvertfall ikke sugeteknikken. ) Lykke til med fødselen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå