Susi og prinsessa Skrevet 23. mai 2007 #1 Skrevet 23. mai 2007 Hjelp!! Svigermor har vært å kjøpt skumgummimadrass m/overmadrass til sprinkelsenga. Jeg ville egentlig ha en springfjærmadrass av god kvaltet siden senga skal brukes et par år, har ikke hjerte til å si det. Har hørt at skumgummi helst ikke skal brukes til babyer, stemmer dette og i så tilfelle hvorfor? Har det noe å si om barna ligger på skumgummi de første årene? Sikkert tåpelige spørsmål, men jeg har rett og slett ikke peiling, vil bare at prinsessa mi skal sove godt, hehe:)
Duracellgirl*prøver* Skrevet 23. mai 2007 #2 Skrevet 23. mai 2007 Vi har brukt en skummgummi madrass til prinsen på 2 år fra han var født. Jeg har aldri hørt at det ikke skal brukes til babyer. Og jeg tror det er helt greit å bruke en sånn vanlig madrass. Mitt tips til deg: Om du ønsker selv å investere i en bedre madrass, så kan du bruke den du fikk av svigermor i reisesenga!!! Jeg vet ikke om du har reiseseng,men de fleste av de typene de har en supertynn og hard madrass i seg... og vi har alltid brukt den vanlige skumgummimadrassen i den også, mye bedre for babyen når den sover borte:) legger den bare oppå den tynne madrassen som følger med reisesenga.
SOMMER :) Skrevet 23. mai 2007 #3 Skrevet 23. mai 2007 Jeg har hørt det samme OG var i samme situasjon sist gang. Svigers hadde kjøpt skumgummi som svigermor hadde sydd trekk på. Dette var til vogga som ble brukt ca 6 mnd. Vi brukte den vi da. Men jeg likte det egentlig ikke... :-( Nå lurer jeg på om jeg i all hemmelighet skal kjøpe en ny madrass før babyen kommer. Håper noen her vet hvorfor skumgummi ikke er bra for babyer!?
susa :) Skrevet 23. mai 2007 #4 Skrevet 23. mai 2007 hei. Når vi så på madrass for noen dager siden så sa ekspeditøren til oss at det viktigste var at madrassen ikke var av skumgummi fordi det var giftig. Dette visste jeg ikke fra før, og nå er jeg litt nervøs fordi jeg har samme problem som deg ang svigermor, bare at det det gjelder madrass til en kurv som alle barna og barnebarna hennes har ligget i, og som hun gjør istand babyen vår nå. Håper jeg hørte feil egentlig. Er det noen andre som vet mer om dette????
Susi og prinsessa Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. mai 2007 Takk for svar!! Det var jo lurt, tror jeg bare bruker den madrassen foreløpig, synes det er så mye hysteri om hva en skal og ikke skal, blir bare forvirra, det var vel de færreste av oss som lå på springfjærmadrasser.. Fikk en forklaring fra ei vennine om at man babyen synker ned i skumgummimadrassen og blir veldig varm og at det øker faren for krybbedød, men kan ikke skjønne at de synker ned i madrassen når de er så lette.
Susi og prinsessa Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 23. mai 2007 Har også hørt om de farlige stoffene, men har hørt at det gjelder bare gamle madrasser.. En annen ting vennina mi sa om skumgummi var at de var veldig tette, pustet lite i forhold til springfjær.. Håper også at noen vet noe mer enn dette. Får en følelse av at det sies ting for at en skal kjøpe nytt og at en skal kjøpe det dyreste..
Ikkelektuell Skrevet 23. mai 2007 #7 Skrevet 23. mai 2007 Kan være en idé å sjekke opp slike ville påstander før du bidrar til å skape mer hysteri! Det tar deg ca to sekunder å gå på nett og lese at: "Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. Det viktigste er at madrassen er ren og fast, og at man forholder seg til de andre kjente forbyggende tiltakene for å bidra til redusert risiko for krybbedød. Det er når flere risikofaktorer får virke sammen at risikoen blir farefull." Kilde: http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #8 Skrevet 23. mai 2007 Syns det høres litt merkelig ut at skumgummimadrasser skal være farlig for babyer/små barn. De selger jo tross alt skumgummimadrasser til babysenger, så hadde det vært farlig hadde de jo ikke fått selge dem, tenker nå jeg da... Har kjøpt springfjærmadrass selv. Når jeg åpnet trekket på den visste det seg at det var skumgummi rundt fjærene!
Susi og prinsessa Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 23. mai 2007 Prøver jo ikke å skape hysteri, lurte bare på om det var noen som visste noe om det, skreiv jo at jeg ikke har peiling selv..
Ikkelektuell Skrevet 23. mai 2007 #10 Skrevet 23. mai 2007 Svaret mitt var til maryanne. ;-) Skjønner godt at folk lurer jeg, og synes det er så unødvendig å spre slike myter. Hvis en ekspeditør i en butikk hadde fortalt meg at skumgummimadrasser var farlige pga giftstoffer så hadde jeg tatt litt initiativ og undersøkt om det var hold i denne påstanden, evt bare brukt litt sunn fornuft og konkludert med at det er det ikke (jfr det faktum at skumgummimadrasser selges i butikker overalt). Butikkpersonale har forøvrig gjerne en agenda med det de sier, og den samsvarer ikke alltid med det som er best for kunden(s lommebok).
Susi og prinsessa Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 23. mai 2007 Ok, men det var fint å få den informasjonen du hadde funnet fram, ikke alltid like greit å vite hvor på internett man skal lete:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå