Gå til innhold

Hvorfor skal mor styre hele showet (ang konfirmasjon)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer ikke til å åpne lommeboka med gode miner, om mor skal ha hele styringen. Vi har et vennepar, der mannen hadde to barn fra før av. Mor lagde et voldsomt selskap til den første, uten å være åpen for innspill fra far. Men det var selvsagt en selvfølge at han skulle betale halvparten. Da sa far og stemor at de gjerne kunne lage til selskapet neste gang, og da i samarbeid med datter og ev med innspill fra mor. Dette var mor ikke interessert i, for da ble det ikke helt sånn som hun og datteren hadde tenkt. (Mente hun).

Er det virkelig ok at mor tar hele styringen, og sender (mer enn) halve regningen til far.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er absolutt ikke ok. Blir ikke aktuelt her heller.

Hos oss hadde far masse bidragsgjeld ( fra tiden før vi ble sammen), og han var erklert bidragsudyktig... Etter at jeg kom inn i bildet, har vi fått ordnet det... ( han hadde flere hundre tusen i bidragsgjeld... og har nå ingenting). Han tjener veldig lite, og har en veldig usikker jobb. Det jeg vil frem til, er at det i bunn og grunn er jeg som har betalt bidrag for ungen ( jeg som har betalt ned gjelden hans), og når konfirmasjonen kommer, blir hans del dekket av "mine" penger. Så det blir ikke aktuelt at jeg bare skal være en "gjest". ( Må bare understreke at konfirmanten skal få bestemme meny , bordpynt etc selv. Men vi skal være med å bestemme budsjettet. ( Skal ha eget selskap da... ikke med morssiden)

Skrevet

Jeg synes ikke det:) man må nesten samarbeide med far iallefall, og som stemor håper jeg far (når den tid kommer) bruker pengene med vettet og ikke tar helt av. Nå er exen hans en nokså jordnær person, men det vil nok føles urettferdig at hun og hennes mann med største selvfølgelighet skal bruke OGSÅ fars penger og styre showet alene.

Jeg trenger strengt tatt ikke blande meg, men far må involveres:)

Summen bør man bli enige om i god tid på forhånd, så blir det ingen overraskelser for noen:)

Skrevet

Jeg må bare si det at min stesønn skal konfirmeres om noen år og som stemor føler jeg ikke at jeg kan komme å sette ned beinet, jeg tar det som en selvfølge at vi blir bedt og jeg hjelper helt klart til hvis det er ønsket til mor, men personlig vet jeg at mor vil ha et godt selskap til sin sønn som jeg med min, å føler derme ikke at jeg må ha et ord i spillet.

Jeg føler også det er feil å tenke at "jeg" betaler bidraget til far, for det er en frivillig handlig fra deg, men det er jo ikke noe du kan komme å si.Far er pliktig til å betale bidrag uansett hvem som betaler.

At alle kan sammarbeide på et normalt plan er helt klart det beste, men er det knuss i bildet føler jeg det feil av stemor å trenge seg på med bestemmelser, det vil jo gå utover barnet det også. Nå snakker jeg generelt ut ifra mine egne erfaringer og er fult og helt klar over at mange kan ha det forferdelig med andre parten på forskjellige måter.

Nå snakker jeg ut ifra hvordan jeg og biomor har det og hvordan jeg forventer når det er min tur å være mor til en konfirmant.

Skrevet

Dette er det nok veldig delte meninger om. Jeg har en god venninne med særkullssønn som syns det var helt greit at de betalte halvparten og at mora styrte alt. Trodde også at det kanskje var litt slik at der barnet bor, der organiseres også konfirmasjonen.

Hos oss ble vi såpassa uenige tross god tid med planlegging og intensjoner om ett selskap, og i enighet med konfirmanten var det veldig greit med to selskaper. For det er klart at det er ikke lett å bli enige dersom man har sterke meninger om hvordan ting skal gjøres og ikke gjøres, ikke minst økonomien må man være enige om. Når nestemann skal konfirmeres håper jeg at økonomien er så knall(!) at jeg kan betale alt selv, og at det da kanskje kan gå mot et selskap. Konfirmanten hos oss syns det var kjekt med to selskaper, men ble litt sliten av selskap helg etter helg. Forståelig nok.

Skrevet

Vi har flere andre barn, og dermed er det helt uaktuelt å legge opp til superselskap for en og vanlig selskap for de andre. Så hva angår prislapp synes jeg mor må komme til enighet med far. Selv har jeg en eks som har store nok problem med å betale egne regninger, og som aldri hadde gått med på å betale noe ekstra. Så jeg synes faktisk at mødre som har en far som stiller opp, både økonomisk og sosialt, bør være veldig velvillige til samarbeid.

Med oss blir nok ikke dette noe problem, da samarbeidet så langt har gått smertefritt. Og mor er en super dame.

Skrevet

Og med åpne lommeboka så mener jeg at det går jo av felles kapital.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...