Kummin&Lillesel Skrevet 23. mai 2007 #1 Skrevet 23. mai 2007 Jeg har, nå og da, gjennom graviditeten diskutert nødvendigheten av svangerskapskontrollene.. Mannen er nok temmelig sjokkert, over at jeg kan mene det her (og egentlig setter jeg bare ting på spissen for å provosere frem litt ekstra engasjement), men jeg synes ikke det er nødvendig å gå så ofte til kontroll, som helsevesenet vil ha meg til. Sånn jeg ser det - så er det tilstrekkelig med en kontroll for å fastslå graviditeten, utarbeide journal, osv. Ultralyd for å se om ikke alt vokser og er som det skal. ca 30.ukers-kontroll for å se etter at den lille har vokst og ligger som den skal. 38.ukers kontroll for å sjekke at den ligger med hodet ned Og så er man vel all set - og kan føde.. Altså, klart, man skal gå til lege eller jordmor om noe indikerer at noe er galt.. Som at magen plutselig ikke vokser, man merker ikke liv, svangerskapsforgiftnings-symptomer og alt det der. Men, OM man skrider frem i graviditeten, uten noen tegn på at noe er galt (og kontrollene understøtter dette), er det da nødvendig å gå noe mer til kontroll enn det jeg har skissert over? ER ganske spent på hva dere sir til dette. Mannen er ustyrtelig negativ, og mener at "er det kontrolltilbud, så skal man benytte seg av det, slik at man vet at alt er i orden". Men jeg sier så litt: men.. vil man ikke selv merke om noe ikke er i orden? Hvorfor gå til kontroll på faste tidspunkt - når man heller kan gå ved behov?
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #2 Skrevet 23. mai 2007 Så hvis babyen din ikke vokser som den skal, så regner du med at du ville oppdage det selv? Urinprøver/blodprosent- ingen grunn til å få disse tingene sjekket heller? UVI er ofte symptomfri når en er gravid. Babyens hjerterytme utvikler seg tilfredsstillende- heller ikke greit å kontrollere? Sjekk av leie først i uke 38...altså innenfor tiden som regnes som normalt å føde og ganske sent å måtte forsøke snuing/omstille seg til keisersnitt eller vurdering av setefødsel? Dette er bare eksempler som jeg kommer på uten å anstrenge meg stort.
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #3 Skrevet 23. mai 2007 En av de største grunnen til at de har svangerskapskontroller er for å sjekke etter svk.forgiftning og svk.diabetes og dette er ting man slett ikke alltid vil oppdage selv og svk.forgiftning er faktisk ikke en het uvanlig dødsårsak for både mor og barn i u-land, dette kan altså bli dødlig farlig for dere begge om det ikke oppdages i tide og gjøres noe med. Spesielt svk.forgiftning kan komme svært fort, i mitt første svangerskap hadde jeg på siste kontroll BT på 130/85 (altså nomralt blodtrykk) og fin urin, kun tre dager etter var blodtrykket mitt på 170/11 og masse proteiner i urinen, ble innlagt på flekken og fødselen satt i gan få dager etterpå. Jeg var ikke i risikosonen for å utvikle svk.forgiftning i mitt første svangerskap (noen er mer utsatt enn andre, jeg var ikke i denutsatte gruppen i det hele tatt) og hadde ikke legen sagt at jeg måtte være på vakt mot pannehodepine hadde jeg ikke reagert den dagen jeg gjorde, men ventet helt til neste kontroll, og skulle jeg da hatt så lenge mellom hver kontroll som du skisserer kunne det gått veldig galt... Derfor synes jeg det er kjempeviktig å gå til de kontrollene som anbefales, det er ikke alt man kan oppdage selv og derfor må en få noen som er eksperter på området til å gjøre det for oss.
Marolla Skrevet 23. mai 2007 #5 Skrevet 23. mai 2007 Det er jo ikke bare det å bli kontrollert fysisk... Jeg syns det er veldig greit å få svar på en del spørsmål som dukker opp underveis.
Kummin&Lillesel Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 23. mai 2007 Nå har jeg vært til to glukosebelastninger, for å sjekke for svangerskapsdiabetes, og jeg "bestod" begge to med glans. Og, nå skriver du jo, at du "selv" oppdaget svangerskapsforgiftningen din.. Det var jo ikke noe på kontrollen som indikerte det, tydeligvis, men din egen "oppvakthet".. Og, jeg skrev jo at hva om man heller stakk til kontroll når man følte behov for det - heller enn skjemakontrollene som foregår nå?
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2007 #8 Skrevet 23. mai 2007 det er en grunn til at man får disse kontrolene gratis. nemlig fordi man burde benytte seg av dem og erfaringer viser at det er positivt med kontroller... det er mange barn som blir reddet pga kontrollene. du kan jo ikke selv sjekke blodtrykk, urinen, veksten til babyen og deg. jeg har faktisk vært på kontroll 14 ganger allerede, og det er en grunn til det. så 8 kontroller er da ingenting å syte for...
Kummin&Lillesel Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 23. mai 2007 Jeg regner med - at jeg nok hadde lagt merke til om den ikke vokste så mye som den burde. Om den la for mye på seg ... det hadde jeg kanskje ikke visst noe om. Blodprosent har jeg ikke fått målt siden jeg var til legen i uke 10. Urinprøver kan man levere inn med jevne mellomrom uten å gå inn og bli trykt på magen. Særlig om man har mistanker om at noe er galt. Jeg hadde jo symptomfri uvi - men hadde likevel selv på fornemmelsen at den ikke var ferdigbehandla da kuren var over (selv om jeg var like symptomfri etterpå som før). Setefødsel/keisersnitt.. tjah. Snuing kan de jo prøve på, uansett, regner jeg med. Omstilling til keisersnitt.. Her er det mulig jeg bare er en smule ufølsom, men jeg klarer ikke helt se hva det er å omstille seg til/for. Sånn rent psykisk, som noen nevnte, så har jeg aldri fått noe ut av å stille spørsmål til min jordmor. Jeg har bare fått vite "det er ikke noe å bekymre seg for". Så den psykiske støtten synes jeg ikke er et gyldig argument. Jeg føler meg mer avfeid enn noe annet.
Ane** Skrevet 23. mai 2007 #10 Skrevet 23. mai 2007 Ser absolutt poenget ditt jeg altså! Og tror nok heller ikke det hadde vært så himla farlig å droppe noen av kontrollene som noen skal ha det til... Men du MÅ jo ikke på alle kontrollene da.... Så det er jo bare å si fra så utsetter de den om du selv føler alt er bare bra...
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #11 Skrevet 23. mai 2007 Ja jeg oppdaget det fordi jeg ble gjort oppmerksom på det, men ikke alle som får det merker noe til det, har flere venninner osm har hatt svk.forgiftning og to av dem merket ingenting før det ble oppdaget på en kontroll. På hun ene var det veldig alvrolig, de måtte ta hastekeisersnitt samme dag! Synes du virkelig at det er greit å utsette barnet ditt for potensiell fare fordi du synes det er stress å gå til kontroll så ofte som det anbefales?
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #12 Skrevet 23. mai 2007 Om babyen vokser som den skal eller ikke, kan da ikke du klare å vurdere uten videre? hvordan iallverden skulle du bedømme det selv? Nei det er greit det at du synes det er unødvendig, men det blir jo en rent personlig vurdering utifra risiko du er føler deg i stand til å vurdere selv og handler kun om deg og dine behov. Du kan ikke generalisere utifra dette. Heldigvis, synes jeg ,er det ikke slik de som har utarbeidet retningslinjene for svangerskapskontroll har tenkt:-)
Kummin&Lillesel Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #13 Skrevet 23. mai 2007 Nå har jeg vel ikke skrevet hvor mange kontroller jeg har vært til, så det er kanskje litt vanskeilg for deg å vite? Jeg har faktisk vært til: egen lege x4 ultralyd x3 sykehuslege x2 jordmor x2 glukosebelastning x2 spesialist + 4 blodprøvetakninger = 15 kontroller + blodprøver Og jeg er glad for den ekstra oppfølgingen jeg får, tross alt. Men jordmorkontrollene får jeg ingenting ut av.. Så, hvorfor skal jeg gå til dem? Blodtrykket kan man i øvrig godt sjekke selv. Jordmora mi bruker en sånn elektronisk dippedutt - som hun bare setter på armen og trykker på en knapp. Hadde jeg hatt det apparatet jeg også - så kunne jeg ha sjekket blodtrykket mitt hver dag, jeg.
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #14 Skrevet 23. mai 2007 Det apperatet er desverre ikke så veldig troverdig, på meg måler det som oftest helt feil blodtrykk, vet om flere som har samme problem. Synes vi kan unna babyen i magen å følge opp det tilbudet de mener vi trenger jeg. Går oftere til kontroll enn retningslinjene nå pga fare for gjentagelse på svk.forgiftning og nå ser det desverre ut til å gå den veien igjen :-(
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #15 Skrevet 23. mai 2007 Nå er jeg kanskje litt ekstra "skevtten" da pga mine egne erfaringer og ikke minst ene venninnen min (er ikke sikkert hun hadde overlevd hadde hun ikke gått til kontroll den dagen, hun hadde truende eklampsi, altså den tilstanden man før før det kan gå over i eklampsi (kramper) og det er det ikke alle som våkner opp igjen av...), men når man har slik oppleveser får man virkelig se hvor utrolig viktig det er med de kontrollene man har og blir vel litt ekstra forkjemper for dem også!
Kummin&Lillesel Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #16 Skrevet 23. mai 2007 Men, hva hjelper det da, om jeg går til jordmor og sjekker blodtrykket? ... Her hos oss, så skal vi faktisk stixe urinen selv, også. Og det blir kun sjekka for protein og sukker, altså ikke UVI. Hva om jeg så lot være å stixe.. Eller gjør det feil? Det er det tilbudet de har i forhold til urinprøver.. Og om jeg kan gjøre det selv på jordmorsenteret - hvorfor kunne jeg så ikke bare få en haug med meg hjem - og så teste med jevne mellomrom? PS: jeg håper den svangerskapsforgiftingen forgifter seg selv, slik at du slipper det igjen!
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #17 Skrevet 23. mai 2007 Takk for det :-) Joda, ser tankegangen din, men jeg mener nå likevel at det er til det beste å gå til kontroller når det er tilbud om det. Ikke alle er så orienterte som du og blir det trend å skippe kontroller er jeg redd flere kan oppleve en uheldig utgang av svangerskapet.
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #18 Skrevet 23. mai 2007 Er jo valgfritt om en vil gå til jordmor da. Ingenting i veien med å ta alle kontrollene hos legen:-) Er enig i at hvis en ikke har behov for å "prate" med jordmor, så er det ikke så mye vits i jordmortimene. Men da ville jeg gått til legen og ikke droppet kontroller.
Kummin&Lillesel Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #19 Skrevet 23. mai 2007 Jeg kan godt forstå deg, jeg Alva. Hadde jeg ikke fått ekstra oppfølging hadde jeg vært.. sint og frustrert. Men, det har jeg fått, og det får jeg videre. Og jeg går til alle kontroller, og jeg gleder meg også. Men, til første jordmorkontroll .. så skjedde det ingenting. Jeg fikk gleden av å stikke en stix i urinen min på toalettet og rapportere resultatet, og så sa hun "lev som normalt" og gav meg en brosjyre om jern og svangerskapsdiabetes. Så fikk jeg gå. Siste gangen her hadde jeg vært til kontroll på sykehuset dagen før.. Ergo var hun ikke spesielt interessert i annet enn å si: "lev som normalt", og så sende meg ut igjen. Neste gang jeg skal - så skal jeg til legen uka etter. Men kjæresten vil ikke at vi dropper jordmora til tross for at kontrollene ligger så tett.. Jeg tror mange ønsker seg kontrollene fordi det gir dem "glede", heller enn noe annet. Synes alle svarene som har kommet har vært interessante og gode å lese!
Kummin&Lillesel Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #20 Skrevet 23. mai 2007 Her er det ikke valgfritt, så jeg må nok pent forholde meg til at jeg "skal" til jordmor, uansett hva. Legen min er uansett en kløn når det kommer til magetafsingen.. "tja.. jeg klarer ikke å bedømme om den ligger opp eller ned", så jeg hadde nok dratt til en jordmor uansett hva - for å få vite hvordan den lå. Men, jeg synes ofte man møter den her innstillingen i helsevesenet, at "du er helt normal, til det motsatte er bevist", og kontrollene inneholder stort sett bare "fastslåing av normalitet".. Ja, tja. (er litt vanskelig å leke ihuga kontrollmotstander, når man egentlig ikke er det )
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #21 Skrevet 23. mai 2007 Da forstår jeg godt at du ikke vil gå! "Min" jordmor er fantastisk. Setter seg ned og prater med meg, spør om det er noe jeg lurer på om fødselen, nå i forhold til de to forrige siden dette er tredje og virkelig bryr seg føler jeg. Nesten litt som en psykolog om akkurat svangerskap og fødsel, hehe... Hun får meg til å føle meg ivaretatt. Utrolig synd at du ikke har fått den opplevelsen, unner alle å få en god jordmor opplevelse, det skaper litt ekstra trygghet synes jeg. Og så klart sjekker hun det hun skal sjekke om vekst, BT, urin osv. For meg er kanskje det psykiske litt av det å gå til kontroll, bli beroliget og få svar på det jeg lurer på av en som er "ekspert"?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå