ღTyrkiskPepperღ Skrevet 23. mai 2007 #1 Skrevet 23. mai 2007 Har noen spørsmål her som jeg håper noen kan svare på =) 1.Hvem er det som estimerer( er ikke helt sikkert på om det er det det heter) fødeselsvekten? Er det jordmor? 2.Og hvordan gjøres det? Blir det tatt ultralyd eller kjenner hun på megen og ser ut ifra SF-målene? 3.Og i hvilke uke kan man får estimert(?) fødselsvekten?
*Muffin* og mini Muffin * Skrevet 23. mai 2007 #2 Skrevet 23. mai 2007 JM sendte henvisning til ekstra UL til sykehuset for å sjekke størrelsen på babyen...(på UL måler de magen, hodet, lårbein og liknende) Jeg ble sjekka i uke 34 tror jeg det var, tror ikke det er noen bestemte uker man kan få estimert fødselsvekt i. Veit noen får ekstra UL helt på slutten også..
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2007 #3 Skrevet 23. mai 2007 Blir fulgt opp pga risikosvangerskap, og er jevnlig inne til måling av livmorhalsen. Dette skjer ca hver 4. uke. Da tar de samtidig utvendig ultralyd og måler størrelsen på hode, mage og lårben og ut fra dette kan de finne fosterets antatte vekt. Så blir dette satt inn i et skjema med kurver (tilsvarende SF-skjemaet som jordmor bruker), og da ser man om fosteret vokser i takt med en bestemt kurve. Hvis den følger en bestemt kurve, vil man kunne lese av hvor mye babyen vil veie i uke 40 og dette er altså estimert fødselsvekt. Tror ikke de gjør denne undersøkelsen hvis det ikke er noen spesiell grunn til det, eller kanskje du kan få gjort det på privat klinikk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå