Gå til innhold

Fødselshistorien min..... like lang som fødselen;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen, ser noen av dere her inne har spurt etter meg...

Så derfor en liten oppdatering med påfølgende fødselshistorie...

Vært hjemme i to dager nå, og ting har roet seg littegranne, så da prøver jeg å sitte litt her mellom soving og "pupping"...

*16 mai 2007*

Som dere vet ble jeg satt i gang med modningspille 16 mai, 12.40. Dro hjem en liten tur på "perm" for så å dra tilbake på sykehuset. Fikk ingen ny pille, da det ble registrert regelmessige men svake sammentrekninger på CTG-registreringen. Disse utviklet seg ikke til noen sterkere kynnere eller rier. Måtte bli natten over på føden, og pappan fikk også sove sammen med meg=) Fikk en stikkpille (smertestillende) for å sove. Men kan ikke si jeg sov så innmari godt for det...

*17&18 mai 2007*

Da jeg våknet 17 mai, hadde jeg ikke NOEN kynnere igjen. De hadde gitt seg. Ble tatt en CTG, og INGEN sammentrekninger lenger nei...

Etter samtaler mellom jordmor og lege ble tatt en beslutning om å ta vannet. Fikk klyx før de tok vannet, men med ett heller dårlig resultat. Vannet ble tatt 10.20, og deretter ble jeg satt på drypp 11.30.

Begynte å kjenne sterkere og sterkere kynnere, som gikk over til rier.

Ble ganske vonde etterhvert, og jeg ba om å få lystgass.

Åhh, gud det var en utrolig deilig følelse. *susete og drita følelse*

Utrolig glad for at jeg valgte lystgass i hvertfall, hjalp veldig godt på=)

Stod og så på 17.mai toget fra vinduet på fødestua, med gassmasken godt plassert over nesa=) *haha*

Brukte så og si lystgassen i ett strekk fra 12.00-01.00 ca. 13 timer.

Ble satt elektroder på hodet til Andreas, og tilsammen ble disse byttet 9 ganger... Og jeg kastet opp 3 ganger, ikke pga gassen, men pga vonde rier som gjorde meg kvalm, uvell og svimmel.

Hadde rier fra ca. 12.00 og ble lovt at anestesilegen skulle komme å sette epidural 16.00. Men etter 1 1/2 time med venting og vonde rier, kom legen. Fikk beskjed om å sette meg opp i sengen og krumme ryggen, og IKKE røre på meg! M-m ikke sant, jævelig lett når du får en ri....

Men ikke nok med det, denne legen traff ikke. Og prøvde sikkert å sette epiduralen 10 ganger. Når hun tilslutt greide det, traff hun en nerve og jeg fikk ett jævelig støt i hele venstre siden. Og hun måtte ta ut epiduralen igjen... Kom tilslutt en ny lege, som traff med en gang...

Og tok ikke lange stunden før jeg greide å slappe av!

Takk til han som oppfant epiduralen liksom;)

Så var det bare å slappe av...... etter en stund begynte svake pressrier/nedpress...

Fikk ikke større åpning enn 6-7 cm, og hodet gikk skjevt ned i bekkenet.

De satt opp dryppet på full guffe, men riene ble ikke sterkere eller hyppigere.

Så tilslutt.... etter 13 timer med rier ble det bestemt at de skulle ta han med keisersnitt. Så bar det inn på opperasjonsstua.

Var samme lege som tok i mot meg da jeg ble tatt med ks. for 20 år siden som forløste Andreas. Litt spesiellt=)

Så hadde en laaaaaaaang fødsel som tilsammen tok godt og vel 39 timer, nesten 40... fra jeg ble satt i gang, til han var ute.

Fikk så vidt se han før de tok han med seg. Jeg ble sydd, og kjørt på oppvåkningen. Fikk en rimelig stor dose med morfin...Og etter 4 timer kom de med Andreas til meg, hvor jeg fikk se han ordentlig. Før de igjen tok han med seg etter 10 min. Opp på barsel avdelingen! Etter 5 timer på oppvåkningen ble jeg kjørt opp på barsel.

Var fort oppe å gikk dagen etter, og mandagen dro jeg hjem. Da hadde jeg fått nok av sykehuset. Hadde tross alt vært der siden onsdag, og han ble født natt til fredag...

Koser oss hjemme, første natten var TØFF, med lite søvn. Men i natt sov vi alle tre til HALV TI.....!!! Og Andreas var kun våken en gang i natt, får håpe han har ett like godt sovehjerte som sine foreldre.

Spiser som en gud gjør han også=)

Men han kom da ut tilslutt...

Natt til 18 mai klokken 02.45 var han ute.

Veide 4080 gram, var 53 cm. lang og 35 rundt hodet.

Og er den nydeligste og "gulligste" lille gutten<3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så masse med gutten din! Godt du kom til mål tilslutt. Hørtes ut som en laaang tøff fødsel ja...

Kos dere masse ;-)

Lykke til videre...

Skrevet

uff ja noen popper ut med unger, noen av oss andre sliter........

Gratulerer så mykje iallefall :) å kos deg med gutten!

Skrevet

Hørtes ikke så moro ut det der! Gratulerer så mye med gutten da og nyt tiden som kommer. Må være fantastisk å være i mål:-)))

Skrevet

ÅÅÅÅh gratulerer sååå masse med gutten =) Ble nesten litt redd for dere her jeg. men endelig kom dere=) kos dere masse =) Gratulerer alle som en =)

Skrevet

Gratulere med den flotte gutten, Anniken!

Håper ikke fødselsopplevelsen forhindrer deg i å få flere. Du har vært utrolig tøff! Lykke til videre til deg og din lille famile! Klem.

Skrevet

Kan ikke si jeg sitter igjen med noen traumatiske opplevelser i det hele tatt. Var en laaaaang fødsel, men ble innmari godt tatt vare på av jormødrene. Var gjennom 6 vaktskift, og alle var like hyggelige, søte og snille;)

Heller det at fødselen var kjedelig, i og med at ikke noe skjedde... Hadde rier og sånn, men det utviklet seg ikke til noe mere...

Kjedelig å vente så lenge...

Men hadde forberedt meg på alt jeg... Sa til mamma to dager før jeg ble satt i gang...

"jeg vet jeg kommer til å ende opp med ks" og det gjorde jeg...så var på en måte forberedt...

Men det som irriterte meg, var at de ventet så lenge med å sette meg i gang... og at de ikke hørte på hva jeg sa ang. mamma sin fødsel med meg, og at vi hadde hatt ett så og si likt sv.skap... og det at de ventet så lenge med å ta beslutningen om å gjøre et keisersnitt...

Ellers kan jeg bare si at jeg koste meg på føden, tross kjedsomheten og den lange ventingen;)

Skrevet

Gratulerer så mye!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...