Gå til innhold

Hvordan blir man smittet.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, vet at man kan bli smittet av toxoplasma vi kattens avføring...Men hvordan blir man smittet? Er det slik at hvis jeg tar kattens avføring (har sin egen kasse) så kan det faktisk smitte ved at det er i lufta, eller er det sånn at jeg får det på fingrene og så tar meg til munnen osv?

Håper noen forstår hva jeg mener :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du må få det i deg på en elr anna måte:) Kan også få det fra grønnsaker.

Skrevet

Hentet fra matportalen.no

"Toxoplasma (Toxoplasma gondii) er en parasitt som forekommer i tarmkanalen hos katter. Mennesker kan bli smittet på to forskjellige måter:

Ved direkte eller indirekte kontakt med avføring fra katter. Direkte smitte fra katteavføring kan for eksempel skje ved at man gjør ren kattekassen eller klapper infiserte katter. Indirekte kan man bli smittet gjennom mat og drikke som er forurenset med avføring fra katter, for eksempel uvaskede grønnsaker eller frukt. Man kan også bli smittet gjennom kontakt med jord og sand der katter har gravd ned avføringen sin.

Ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med Toxoplasma. Parasitten finnes i kjøttet hos slike dyr, selv om dyrene ikke viser tegn til sykdom. Parasitten drepes ved at kjøttet gjennomkokes eller -stekes. Den drepes også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 ° C. Derimot overlever den trolig graving og kaldrøking av kjøtt"

Mer om dette inne på http://matportalen.no/Saker/1080642466.08

Håper det hjelper ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...