Gå til innhold

Noen spm ang fast føde... 8mnd alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en jente på 8mnd, og lurer på noe ang fast føde. Eg leste et sted at når de var så store, burde de ha 4 faste måltider pr.døgn.

Hva får ditt barn som fast føde? Hvor ofte får det mat? Og blir det 4 måltider pr.døgn?

Slik er dagen til Serina:

Frokost rundt kl 9 (+ - en halv time): 1/2-1 skive med leverpostei

Lunsj, ca 4 timer etter frokost: 1 porsjon m grøt

Middag, ca 4 timer etter lunsj: spiser alt fra et halvt til et helt middagsglass.

Kvelds rundt kl 18.45: Enten grøt eller mme.. Ofte litt mme rundt kl 18, og så grøt kl 19.

Ellers får ho fruktmos mellom lunsj og middag, og vann til alle måltidene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Visste ikke at de burde ha ca 4 måltider med fast føde da.... Lillemor her har egentlig fått ca tre måltider (+ mm) pr dag, har økt på til fire sånn av og til (hun blir snart 9 mnd). Ved 4 måltider spiser hun ca:

* litt grøt til frokost (ca 8-9 tiden)

*brødskive/ grøt ca kl 12-13

*halvt middagsglass ca kl 15-16

*resten av halve middagsglasset ca kl 18

Frukt innemellom (banan hver dag);-)

Skrevet

Mina er snart 9 mnd.. Hun får 4 måltider i døgnet..

Frokost: mme

Lunsj: grøt +mme

Middag: middagsglass

Kvelds grøt +mme

Mina vil ikke ha noe fruktmos. Får vann til grøten og middagen..

Skrevet

Eg har bare lest d et sted... Det betyr ikkje at eg tror på alt eg lese eller høre... Men tenkte å spørre hs når vi skal dit neste gang :)

Skrevet

Ca 8- full posjon grøt

*9- 150 ml mme*

12- 1-1/2 brødskive + vann

*13- 200 ml mme*

16- 1 glass middag+vann

19- full posjon grøt+vann

*20- 150 ml mme*

Skrevet

Han spiser også fruktmos etter middagen, og får banan i grøten på morgenen. Får en bit banan i handa også etter lunsjen :-)

++ smaker på det meste :-p

Skrevet

E Lukas sulten igjen kl 13, eller bare gir du ham mme? Serina får kun mme 1 gang pr.døgn, noen dager får ho ikkje i d hele... Og når ho får, er det mellom 150 og 180ml...

Skrevet

Jørgen er 8,5 mnd, og får;

ca 6-7 tiden, mm i senga før vi står opp

ca 9; grøt + mm

ca 12.30-13 tiden, mm og fruktmos

ca 16; helt middagsglass og mm

Ca 19; grøt + mm.

Han får først en pupp, og så grøt/frukt/middag, og hvis han orker mer, får han tilbud om mer pupp.

Trodde at babyene bør drikke mm/mme til de er ca 1 år gamle og da begynner med vanlig kumelk, men mulig jeg har misforstått.

Skrevet

Det kan godt være at de bør drikke mme frem t de er 1 år. Men eg har lest på vitaminene på mme og grøtpaken, og grøt inneholde alle de viktige vitaminene som e i mme... Og så e Serina en storgulper, så vi har valgt å avslutte på grunn av det... Ho er også mer "happy" av å ikkje få så mye mme... Og velger vi å gi mme, får ho ikkje så mange måltider m fast føde... Så vi valgte fast føde...

Skrevet

Jeg skjønner det. Var ikke meningen å angripe, eller be om en forklaring. Jeg ble bare usikker selv. Har så vidt begynt å tenke på å avvenne han med puppen til måltidene. Men han vil ikke ha vann, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem...Men vi får vel bare prøve å gi han flaske med vann nå og da så kanskje han plutselig en dag vil ha det...til nå er det mer morsomt å tygge på smokken og leke med flaska....

Skrevet

E sikkert bare litt sårbar eg på dette området... For det er så mange fagfolk vi har vært borti som ikkje vil høre på oss når det gjaldt gulpingen...

Serina ville heller ikkje ha vann i begynnelsen, men så tok eg å blandet eplejuice i (Hipp 4mnd) og da likte ho det, og så tok eg mindre og mindre juice i, tilslutt bare vann :) Og så kan ho drikke litt av kopp, det tror eg hun er stas :o)

Skrevet

Kan skjønne det, men tross alt, det er foreldrene som vet best om sine barn og kjenner det best =) Synes du skal gjøre det du synes er riktig jeg.

Da skal jeg prøve å blande ut vannet og se om det virker. Takk for rådet =)

Kanskje prøve kopp også, mulig det er litt mer stas....

Skrevet

Jeg tilbyr han mme da, og han drikker :-) Prøver å få i han disse 3 flaskene på dagen pga hs sa at de skulle ha såpass med melk ennå! Er glad han spiser såpass, er en veldig aktiv gutt, så trenger det nok :-p

Skrevet

Eg ska t hs på tisdag, så da får eg høre ka ho sier om mme, men frem t da, får ho kun 1 flaske pr.dag... Det er jo de samme vitaminene i grøt som i melka...

Men det sies at fra de er 1år skal de introduseres for vanlig melk, og det er langt fra alle barn som vil ha melk..(Kan si dette fordi jeg har jobbet i bhg på småbarnsavd.) Og da må det jo kunne gå an å la vær fra 8mnd alder også... Men det er da min mening..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...