Anonym bruker Skrevet 23. mai 2007 #1 Skrevet 23. mai 2007 Venninnen min er gravid litt over halveis, og lurer på hvordan symptomer man får hvis man har mark i magen? Hun har en hund som akkurat har hatt det, og redd for at hun kan ha fått det også. Blir man tynn av å ha det? Og hvilke evt. andre symptomer får man? Hun lurer også på om evt. orm i magen bare er inni magen eller kan havne i livmoren og skade fosteret? Spør her fordi hun er for flau til å gå til sin mannlige lege med det her.
Kufiolilla Skrevet 23. mai 2007 #2 Skrevet 23. mai 2007 Dette trenger hun ikke være flau over, hun kan jo bare si at hunden hennes nylig har hatt mark i magen (spesifiser art; spolorm, bendelorm..) og hun lurer på om det er noen risiko for smitte, evt om det kan være skadelig for fosteret. Sannsynligvis vil legen vite om dette er noe å bekymre seg over. Hun kan jo forresten spørre veterinæren også, dersom det føles mindre flaut. Veterinærer har kanskje enda mer greie på slikt! Så noen fæle fakta: Hundemark kan være ufyselige greier, og direkte farlig for mennesker å få i seg. Hundemarken vil ikke finne frem til rett sted i menneskekroppen ettersom vi egentlig ikke er vertsdyr for den, og marken vil dermed begynne å vandre på ville veier... Symptomene vil vel variere litt valt etter som hvor marken vandrer, og ikke minst hvor mange det er av de. MEN jeg har aldri hørt om noen som har blitt smittet. Tenk så mange hundeeiere det er her til lands, som deler is med bikkja og lar den slikke seg i ansiktet! Om det var noen særlig risiko burde man jo merket det. Jeg har selv hund, og passer på å være renslig (litt mer enn de fleste hundeeiere tror jeg, etter alle uhumskhetene jeg lærte om på biologistudiet) og passer på at hunden får de markekurene den skal ha. Venninna mi derimot gir aldri sine markekur, og kan finne på å dele mat med de. Da grøsser jeg litt for å si det sånn. Men virker ikke som hun har fått mark av den grunn ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå