Gå til innhold

Sliter med å slutte med bleie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har er ei jente på 3 1/2 år som ikke vil slutte med bleie, hun går litt på do men det kommer aldri noe. Har prøvd å la hu gå uten bleie, men da ble det truse og kles skift fire ganger på kort tid. Det hjelper ikke med lovnader om gode belønninger eller innkjøp av masse fine truser, hun sier hun er baby og skal bruke bleie lenge. Hun er veldig langt fremme med alt annet, kjempe flink og litt vesle voksen for alderen. Skal ha baby til høsten, kan det være derfor hun er så vrang, at hun er redd for at hun da ikke lenger får nok oppmerksomhet? Noen med gode råd til meg? :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Sliter med noe av det samme. Har en sønn på 4 1/2 år å han vil ikke helt slutte å tisse seg ut på dagtid. Blir en del klesskift, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Setter jeg på han bleie så går han ikke på do. Det rare er at han i perioder holder seg helt tørr, opptil tre uker for så å begynne igjen. Han er helt tørr om natten, det har han vært i 2-2 1/2 år, så skjønner ingenting.

Må vell ta tiden til hjelp, de slutter vell en dag:o)

Skrevet

Beste rådet er å vente.

Å mase på henne vil kanskje bare gjør det verre. Jeg trur ikke det hjelper å "tvinge" henne ved å ta av bleie hvis hun ikke vil eller klarer å få til noe på do.

Hver gang du skifter bleie kan du spørre henne om hun vil prøve doen, og rose henne for at hun prøver, selv om det ikke kommer noe. Har sett av erfaring at mine tisser/tisset i bleia ganske rett etter de våknet, og kanskje 1/2 time etter de hadde spist. Kan være lurt å skifte på henne da, kanskje det kommer noe. Minsten ble redd første gangen hun tisset på potta. Det var litt skummelt syntes hun nok.... Hun er 3 år og 3 mnd og har begynt så vidt å prøve litt med truse noen timer hjemme. Så kan hun faktisk kjenne at det er ganske behagelig uten....

Men det er ikke noe å stresse med, er ikke så ille med 2 bleiebarn som noen vil ha det til.

Skrevet

hei du.ja jeg vet hvordan du har det.gutten min på snart fire har helt sperre for å tisse eller bæsje på do.går uten hele tiden men må få på bleie når han skal tisse og bæsje.er kjempe fortvila selv så du er ikke alene.han kan holde seg i ti timer til han får på bleia så ikke skjønner jeg hvordan dette skal gå seg til.ringte faktisk legen og ho sa bare at han var ikke psykisk moden så da får vi vel bare ta tiden til hjelp.selv om de er kjempe frustrerende...men er nok flere som sliter med dette,men er nok litt tabulagt tema.virker som det er mange som heller vil få frem hvor tilig deres barn slutta med bleie.

Skrevet

Og eg som trudde eg var aleine med barn som ikkje vil slutte. eller nekte å gå på do.

Skrevet

Det var jammen godt å få svar fra dere, føler meg ikke helt alene nå om dette. Da får jeg nok bare ta tia til hjelp, og kanskje i sommer en gang når jeg kan la hu gå litt lettere kledd så skjer det helt av seg selv (ønsketenking) ;o)

Skrevet

Har akkurat vært gjennom det samme. Vi begynte for et år siden, og syntes det gikk bedre og bedre med tissing både på do og potte. Men hun bæsjet bare i bleien uten å si fra først. Hun hadde bleie på når vi var ute, på butikken o.l., men ellers truse (bleie om natten). MEN, hun sa omtrent aldri fra at hun måtte tisse, vi måtte følge henne på do, og etterhvert presse henne når hun ikke hadde tisset på mange timer. Ble etterhvert en ond sirkel, med flere uhell av begge slag... Kapitulerte og begynte med bleie igjen i høst. Har prøvd å ikke mase (ikke lett!), bare spørre om hun måtte/ville tisse, men hun ville bare ikke. Hun skulle slutte med bleier når hun ble stor jente og begynte på skolen...

Men så løsnet det for et par uker siden, hun klarte å si fra når hun måtte bæsje og gjorde det på potten først. Etter det hadde vi et uhell av hver type, så var hun helt tørr, dag & natt! Hun har egentlig vært tørr på natten lenge, men har tisset bleien helt full om morgenen (ville selvsagt ikke på do...). Har nok vært en inspirasjon at flere i bhg også har sluttet denne våren.

Så mitt råd - IKKE MAS, hun slutter når hun er klar!

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har en sønn på fem år, Vi sliter med mye av det samme. Han er kjempeflink til og gå på do og tisse, men bæsje er det værre med. Vi har prøvd belønningssytem og det har fungert, men han faller tilbake hele tiden med og bæsje i trusa. Prøver og ikke mase så mye på han , men det er ikke så lett. Er ganske fortvilende. Han vil ikke ha på seg bleier heller, noe som jeg også skjønner , da de andre i barnehagen vil erte han . Vet ikke hva jeg skal gjøre. Nå skal jeg ta han med til legen og snakke med de. B.hagen vil gjerne at vi skjekker det opp. Det vi merker med han er at når han er i lek eller driver med noe som opptar han , så er han redd for at noe skal bli borte. Merker at hvis han er ute og ikke driver med noe spes hender det at han faktisk sier fra at han må på do. Nå har det gått mange uker uten at han har sagt noe som helst til oss. Vi har merket lukten ...Noen som har noe råd eller tips ?

Skrevet

Kjære vene så godt jeg synes det er endelig å høre om at det er flere som har det som meg!!! Jeg har en sønn som akkurat ble 3 år, og han bruker bleie hele tiden fremdeles. Jeg har ikke stresset med det, for jeg har hørt fra flere steder at dette kommer når de selv er modne for det. Jeg har saktig men sikkert introdusert det å sitte på potte det siste året, men har lagt vekt på at det bare blir når han vil. Har ikke villet presse han. Jeg ser også at de som er gjevngamle med han i bhg, både guttene og jentene, også fremdeles bruker bleier. Men nå i det siste har jeg levd under ett nesten umenneskelig press fra svigermoren min som synes at han er alt for sent ute med å bli tørr. I helga så sa hun indirekte til meg at hun syntes jeg hadde feilet med å lære han å ville sitte på potten, og at jeg av denne grunnen ville få store problemer med å få han tørr. Da jeg forklarte henne de rådene jeg hadde fått, fra bl. a helsestasjonen, snyser hun bare av det. For som hun sa: "Da hennes barn var små var det hennes ansvar som dama i huset å sette barna tidlig på potta, og dermed skape en rutine som gjorde at de mer enn gjene ville sitte der. Og dermed ble de tidlig tørr". Jeg er litt fortvilet nå kjenner jeg. Desto bedre for meg å høre at vi er flere i samme båt.

Skrevet

Slutt å ta på han med silkehandsker å få på han bleia igjen. De andre i barnehagene vil erte han om han går med bleie sier du? Javel, men vil de erte noe mindre en gutt som liksom skal være stor men som allikevel går rundt å bæsjer i buksa? Barn er smarte, om de ser et barn som bruker bleier, så skjønner de at barnet ikke er tørr enda. De fleste vil da sympatisere med barnet som har bleie i buksa enn de vil mobbe. Dessuten er det lett å skjule dagens tynne bleier om man bare tar på litt lange gensere over buksa. Til slutt det viktigste, og det er at gutten din faktisk trenger å gå med bleie når han ikke klarer å gå på do.

Skrevet

Jeg jobber i barnehage på småbarnsavdeling, 0-3 år, og kan berolige dere alle med at dere langt i fra har barn som er store avvikere :o) Det er rett og slett helt normalt at barn på 3 år fortsatt bruker bleier. De fleste barna blir tørre i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år, så det er først når barnet nærmer seg 4 år at man kan si at hun/han begynner å bli sen med bleieslutt. Vi snakker da om dagbleier og en del barn må også ha bleie når de skal bæsje, og selvsagt nattbleier enda lenger.

Det mange glemmer når det gjelder bleieslutt, er at dette betinger 2 ting, fysisk og psykisk modenhet. Det første er som regel det alle fokuserer på, man ser jo at barna ofte er i stand til å holde seg i lange perioder og mener derfor at barnet er fysisk moden for å slutte med bleiene. Greit nok det, men faktum er at barnet allikevel ikke trenger å være psykisk moden. Og hvis barnet selv ikke vil slutte med bleier, så hjelper det lite hva foreldrene forsøker. Bleieslutt vil ofte være noe barnet ønsker å bestemme selv når hun/han føler seg moden fordette. Trådstarters datter er et godt eksempel på dette, hun sier helt klart at hun ikke er moden for å slutte med bleier enda, for hun er jo en baby må vite. Kanskje er hun fysisk moden, men mangler den psykiske biten. Kanskje er hun både fysisk og psykisk moden, men ønsker å ta avgjørelsen selv om når hun skal slutte med bleier. Om hun føler at dere som foreldre bestemmer dette i mot hennes vilje, ja så kanskje det medfører enda mer at hun bestemmer seg for å fortsette med bleier en stund til.

Hadde jeg vært dere, hadde jeg lagt det hele på is en stund. Si til henne at det er greit for dere at hun fortsetter med bleier, og at hun kan si i fra til dere når hun vil gå på do. Skift så på henne når det trengs uten å nevne dogåing og bleieslutt med ett eneste ord. Da skal du se at det nok ikke tar så mange ukene eller månedene før hun en dag vil si: "nei mamma, i dag vil jeg ikke ha bleie på meg, for jeg har sluttet med det skjønner du". Og fra denne dagen vil hun være tørr uten særlig mange uhell av noe slag.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei,

Tror det egentlig er veldig individuelt dette med å gå på do i stedet for å bruke bleie. Hos oss lot vi det gå av seg selv, maste aldri eller la noe press på henne. Hun synes det var morro å se at vi voksne gikk på do, og ved ca 2 1/2 års alder begynte hun å gjøre det også helt av seg selv. Vi skrøt av henne, sa hun var flink og stor jente osv, og hun ble kjempekry av det. Om hun gjorde noe på do eller ikke spilte ingen rolle, bare hun skjønte poenget og ville sitte der. Etterhvert som tiden gikk, ble det bare flere og flere do-turer om dagen, og hun valgte det helt selv. Det var aldri noe press fra oss om at hun måtte gå på do. Til slutt var hun så flink at vi bytta ut bleia med trusa. Et par uhell den første uka var det, men så var hun helt tørr. Vi har også vært veldig nøye på å lære henne at hver gang hun har vært på do, så vasker man hendene. Og det er hun heldigvis flink til :)

Nå har hun også vært tørr en hel uke på natten, så da kutter vi vel ut bleia der også snart. :)

Mitt råd; bare la det gå sin gang. Det kommer nok den dagen hvor hun vil gå på do selv. Noen er bare tidlig ute, andre litt senere. En tanteunge av meg er 3 1/2 år og har bleie enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...