Gå til innhold

Han er så trøtt og slapp! Jernmangel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det normalt at en liten gutt på 3 og 1/2 år til stadighet klager over hvor trøtt og sliten han er? At han ikke "orker å gå", eller at han "må sette seg og hvile seg" og at han "sov så dårlig i natt"?

Han kan leke og herje, bevares, men plutselig er all energi borte! Det er absolutt verst om morgenen/formiddagen. Jeg er hjemme med fødselspermisjon nå, og vi har bare deltid barnehage, (3 dager i uka), leverer sent og henter tidlig. Og bra er det, for så trøtt og sliten som gutten vår er nå, så hadde ikke heltidsbarnehage vært mulig! Fridagene blir stort sett brukt bare til å sløve innendørs, helst foran TV, mens jeg maser og maser for å prøve å få med den lille slappfisken ut!

Han er et skikkelig B-menneske. Sovner sjelden før kl 20:30 noen kveld, men så kan han jo ligge lenge neste morgen, så han sover vanligvis 11-13 timer hver natt. Skal egentlig ikke sove om dagen (for da vil han ALDRi sove om kvelden), men ofte så blir han så sliten, og sovner likevel. F.eks hvis jeg skal skifte bleie på minstemann og ikke kan være der og holde han våken. Sover han for lite? Har han "forskyvet" døgnrytmen?

Er VELDIG sær når det gjelder mat, og det blir bare verre! Spiser null grønnsaker, bare bitelitt frukt, og helst bare finbrød. Ikke kjøtt, ikke pølser, likte kjøttboller før, men nå vil han ikke ha det heller. Samme med fiskepinner og kylling. Det eneste han liker er fiskeboller og ris. Og masse ketsjup. Håper den inneholder masse vitaminer!! ;-)

Og så elsker han sjokomelk! Skulle aldri ha begynt med det! Nå vil han knapt ha mat, maser bare om sjokomelk. Men jeg skjønner jo at et stort glass sjokomelk metter mye og ødelegger apetitten, så jeg prøver å holde det på to glass pr dag - til frokost og kvelds. Problemet er at får han ikke sjokomelk vil han heller ikke ha annen mat -og så forsyner han seg selv bak ryggen min! Han har hittil gjennomskuet og overkommet alle gjemmesteder og hindringer for å finne sjokopulverboksen! DA er han sprek nok, da...

Så mye melk og så lite annen mat er vel ikke bra? Kan han ha jernmangel? Noen som har fått påvist det som kan fortelle hvordan deres barn reagerte på jernmangel? Hva skjer om jeg gir f.eks. flytende jerntilskudd som Neo-fer uten å ha fått påvist jernmangel først? Kan han få "overdose"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo be om legetime og få sjekket jernlageret.

Men en treåring kan være sliten uten å være sliten. Da får en jo oppmerksomher og kos, som er vel og bra, det kan hende han "lurer"dere litt. Hender minsten går opp trappa og stopper og setter seg og sier hun må hvile. 5 minutter senere springer hun rundt huset...

TV'n er det faktisk dere som bestemmer. Hvis dere sier kun barnetv, så bør det kun være det. Går an å finne på andre rolige aktiviteter hvis han er sliten. Han er sikkert ute i barnehagen, så han trenger ikke på "død og liv" være ute når han kommer hjem. Men hva med en koselig lesestund, lydbok, puslespill, tegne?.... De dagene han har fri kan han jo være med på en liten trilletur med babyen. Trenger jo ikke gå så langt, kanskje til en lekeplass.

kl 2030 er kanskje litt sent for han, lett at det forskyves litt lett den veien om våren/sommeren. Prøv å gjøre det mørkere på rommet hans med teppe over vinduet eller persienner eller rullegardin.

Er fortsatt en del på den alderen som trenger en liten dupp midt på dagen, hvis det bare ikke blir for lenge (men noen kan jo trenge en lang hvil...) Hender minsten sovnet sittende på en stol etter en dag i barnehagen der det har vært mye spennende som har skjedd. da får hun sove litt.

Et barn sulter seg ikke, men kan jo være ganske sær i den alderen når det gjelder mat. Her serveres litt av alt på fatet, med oppfordring om å smake. Ikke tvang, men hun får heller ikke noe annet om hun ikke vil ha det hun har fått. Minsten på 3 har likt det meste, men ville ikke ha potet. Jeg gir henne det likevel hver gang, og ber henne om å smake. Vil hun ikke får hun ikke påfyll av det andre. I dag spiste hun litt potetmos (det har hun merkelig nok likt enda mindre enn vanlig kokt potet) og sa det var godt!

Du vet nok løsningen selv på sjokomelka, den er jo enkel. Kast boksen! Det er ingen som "trenger" sjokomelk.... Melk hemmer jo jernopptaket, så jerntilskudd sammen med melk er ikke særlig heldig.

Håper dere finner ut av det hva som må til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...