Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #1 Skrevet 22. mai 2007 Hei! Jeg er tobarnsmor, hjemme med permisjon med minstemann, og skal begynne på studier igjen til høsten. Rakk akkurat å begynne på et semester før jeg ble gravid, men heldigvis har jeg jobbet nok tidligere (og klarte jeg også å jobbe nok under svangerskapet) til at jeg hadde rett på både vanlige fødselspenger og fødselsstipend. Har drevet og rota med studier før, og vil derfor ende med akkurat et semester for mye som lånekassen ikke vil gi meg penger for, derfor har jeg spart så mye som mulig av fødselsstipendet for å ha noe inntekt da også. Har likevel klart meg brukbart i løpet av permisjonstiden. Men i kveld har jeg drevet og betalt regninger, og nå plages jeg med en god dose angst for at vi ikke skal klare dette økonomisk... :-( Hvordan i all verden skal vi klare å overleve i flere år på min samboers håndverkerlønn og lånekassens "generøse månedslønn" til meg? Han tjener akkurat så mye at jeg ikke får forsørgerstipend, men ikke ei krone mer... I tillegg til en unge til, har vi jo også vært så "lure" å kjøpe oss hus nylig (vi MÅTTE uansett finne et nytt bosted snart) -og dermed raste de faste utgiftene rett til værs! I tillegg bor vi såpass landlig (har ikke råd til å bo mer sentralt) at vi MÅ ha to biler, samt at jeg får lang reisevei hver dag til skolen. Det siste betyr både mindre tid til barn og skole -og til ekstrajobb. Jeg må jobbe ved siden av studiene, men det må jo gå utover skolearbeidet? I tillegg er jeg usikker på hvor mye støtte jeg kan regne med å få fra samboeren. Han sliter med både sykdom og psyken, det blir langsomt verre, og de siste tre årene har han ikke taklet stort mer ansvar enn jobben sin. Jeg føler meg som alenemor -med barnas far boende i samme hus! Og nå skal han liksom takle begge ungene alene i helger og kvelder mens jeg jobber! Må vel håpe det går, jeg tror jeg må prøve å fullføre skolen og få en skikkelig jobb før "gubben" blir uføretrygdet! Hvis det er noen som har gode råd, oppmuntring eller noen skikkelige spark bak ( F.eks. "Jeg har det mye verre, men klarer meg! Slutt å syt"!) så mottas det med takk!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2007 #2 Skrevet 28. mai 2007 vi lever også bare på ei inntekt.. jeg har kun stipend delen fra lånekassa. Men fra høsten av tar jeg opp fullt lån og stipend. Har seriøst vært ett kjempetøft år. Dårlig økonomi. Mannen min har jobbet døgnet rundt nesten for å få ting til å gå rundt. Og vi har som dere vært lure og kjøpt hus.. som i tillegg trenger en del oppussing. har vel egentlig ikke noe råd, men alt går! vær flinke til å pleie parforholdet mens du studrerer.. tærer på forholdet å ha dårlig økonomi, stress o.l.
bareenlitenturinnom Skrevet 28. mai 2007 #3 Skrevet 28. mai 2007 Jeg skal studere til høsten, og vi har valgt å binde renta samtidig som vi har avdragsfritt lån i tre år..da blir det noen tusen ekstra i mnd:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå