Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #1 Skrevet 22. mai 2007 Gutten vår på snart 4 har lagt seg til en skikkelig uvan. Han legger seg blid og uten protester ved 19:30. Ved 23-24 tiden skjer det ofte at han våkner og ikke vil ligge i sengen sin lengre. Han vil ligge i vår seng. Han hylskriker og roper. Først har han vondt i føttene, så i armene, så i hodet, så i magen osv. osv. og han roper hjelp og au,jeg er redd .... Slik kan han holde på i en time. Vi går inn til han jevnlig men han vil ikke roe seg. OM han roer seg, så begynner han på igjen når vi går ut. Han sier han ikke drømmer. Hva kan det være, og hva kan vi gjøre for at han skal slutte å mase om å få ligge i vår seng?
Ruske-Sara Skrevet 22. mai 2007 #2 Skrevet 22. mai 2007 Snakk med ham på dagtid om det. Få ham til å fortelle hvorfor han vil ligge i sengene deres, og hvorfor han skriker. Er han mørkeredd? Tenker han skumle tanker? Eller vil han bare ha kos? Er det noe dere kan gjøre for å bøte på det? Snakk litt om hvor stor gutt han er, og at han nå må øve seg på å ligge i sengen sin hele natta. Lag en konkurranse med klistremerke etter hver gang han ligger en hel natt på rommet sitt, og en fin premie etter f.eks. en uke. La ham delta i planleggingen ved å velge ut klistremerker, lage skjema etc.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2007 #3 Skrevet 23. mai 2007 hei hei! dette hørtes veldig kjent ut.. vi har en datter på snart tre som også våknet rundt samme tid som deres og skulle ligge sammen med oss..dette ble til slutt et stort problem, og løsninga for oss ble å ligge sammen med henne en stund til hun sovnet igjen.slik ble hun iallefall liggende i egen seng, og etter et par tre netter med dette, er ikke dette noe problem lenger.nå sover hun i egen seng alene hele natten..
Jules32 Skrevet 24. mai 2007 #4 Skrevet 24. mai 2007 Jeg er enig at jeg ville forsøkt å snakke med ham om dette på dagtid. Da vil han vel kunne svare mer konkret på hvor han har vondt, er det reelt, drømmer han, vil han egentlig bare til dere, hvorfor det? Kan det være at han plages med voksesmerter, det er ganske vanlig at det begynner i denne alderen? Jeg har ikke erfaring med det selv, men vet om en gutt jeg kjenner godt som bl.a. våkner flere ganger om natten og har vondt pga. dette. Foreldrene pleier å hjelpe ham ved å massere der det gjør vondt (ofte i beina) og forsøke å få ham til å sove med bena høyt. Men det kan jo også bare være at han spiller på å ha vondt, for å få deres oppmerksomhet. Hadde det vært mitt barn så ville jeg da sittet på sengekanten til han/hun sovnet igjen, enten stryke på rygg, synge litt eller bare være der. Det kan jo hende det er drømmer som vekker ham selv om han ikke husker det, og da kan det være litt ensomt og skummelt å skulle ligge for seg selv å forsøke å sovne igjen. Mitt råd er dermed å være å prøve å finne ut om han faktisk har vondt eller ikke, og uansett være hos ham til han sovner igjen. Min erfaring er ihvertfall at de sovner raskere med oss til stedet. Kan hende at ekstra oppmerksomhet ved legging også kan gjøre underverker, at han rett og slett trenger litt ekstra tid med dere? Kanskje dere kan gjøre en avtale med ham om at hvis han sover hele uka i egen seng hele natten, så kan han få komme å ligge hos dere en natt i helgen? Da får han litt gjennomslag for ønske om kos hos dere, men på deres premisser. Lykke til, håper han snart finner igjen den gode nattesøvnen sin:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå