Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #1 Skrevet 22. mai 2007 ser det er så mange som ikke er bekymret for dette. en burde teste seg hos legen først for å se om en var vært utsatt for dette viruset først.
M&MH Skrevet 22. mai 2007 #2 Skrevet 22. mai 2007 Jordbær??Har jeg aldri hørt. Uansett er det ikke no stress så lenge du vasker det godt.
oktoberprinsesse *mamma* Skrevet 22. mai 2007 #3 Skrevet 22. mai 2007 JEG ELSKER JORDBÆR nam nam nam spiser det jeg føler for. det gjorde jeg med første mann også, både da han var i magen min og da jeg amma han. hvis han reagerte sluttet jeg heller med det.
ana baroma Skrevet 22. mai 2007 #4 Skrevet 22. mai 2007 Det kan vel være jord på jordbær. Er det det du mener? De fleste bærene er dyrket med plast inntil plantene, så det går nok helt sikkert bra. Man skal jo sjekke bær, frukt og grønnsaker litt nøye når man er gravid:)
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #5 Skrevet 22. mai 2007 BLIR DERE ALDRI FERDIG MED Å DISKUTERE ALT DETTE FANSKAPET MAN KAN SPISE ELLER IKKE SPISE???????????? er jo faen meg tråder her hver dag ang hva man ikke bør spise, spekemat, lax, ja gudene vite hva ikke man kan dø av! livet er farlig, du kommer til å dø uansett, ingen har hittil overlevd!
Reidis Skrevet 23. mai 2007 #6 Skrevet 23. mai 2007 Da sier vi takk til deg din teite hormonelle anonyme innlegger!!! (blir bare såååå irritert av og til!!!) Til anonym-hovedinnlegger: Jordbær bør skylles godt slik at evnt jord skylles av. Det er i jord det kan være toxo. Det er det samme som gjelder salat og grønnsaker. Så det er bare å nyte deilige jordbær - gleder meg sånn til de norske kommer )
gobop Skrevet 23. mai 2007 #7 Skrevet 23. mai 2007 Ifølge legen min er toxoplasmose så uhyre sjeldent i Norge at de stort sett har sluttet å teste for det. Han ville ikke teste meg selv om jeg har en katt på 6 mnd. Uansett skal alt av grønt og frukt vaskes før man spiser det, dermed er ikke jordbær noe skumlere enn purreløk...
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2007 #8 Skrevet 23. mai 2007 Tror det hersker en del uvitenhet om Toxoplasmose her på forumet BIM. Toxoplasma kommer fra katteavføring! Og er , som noen nevnte, utrolig sjeldent å få her i landet! Det er særlig ved Middelhavet og rundt der det er utbredt. Sjelden vi får katteavføring på maten her hjemme eller...? Så lenge man ikke har en katt som rusler rundt i huset og driter både her og der Jordbærene som vi spiser har blitt dyrket i drivhus og i plast etc, så nå må det bli slutt på dette hysteriet!
Reidis Skrevet 23. mai 2007 #9 Skrevet 23. mai 2007 Toxosmitte er uhyre sjeldent i Norge. Toxo kan finnes i katteavføring, jord og rått kjøtt (storfe, sau og sånne ting med en del ull/hår - parasitten kan leve i overhuden på sånne dyr - dvs gris har ikke toxo). Grunnen til at katter kan ha toxo er fordi de graver i jorda og kan ha blitt smittet derfra (innekatter er derfor 100% trygge). Føler meg ganske informert om toxo og hvor det finnes. Kjenner faktisk ei som ble smittet og hvor fosteret fikk misdannelser. Selv om det er sjeldent, så bør man uansett ta forholdsregler - spesielt etter å ha vært i utlandet. Føler meg overhodet ikke hysterisk (har katt som jeg skifter på doen til (og vasker hendene etterpå), har gravd som en gal i jorda og plantet blomster,men vasker godt etterpå. Jeg reiser til Tyrkia på lørdag og har bestemt meg for å bli testet etterpå. Smitte kan påvises ca 3 uker etterpå. Syns det er litt frekt å kalle det hysteri - det er forskjell på å være opplyst og litt forsiktig og det å være hysterisk!!
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #10 Skrevet 23. mai 2007 Legen min testa etter toxo når jeg ble gravid. Ho sa det var vanlig prosedyre å sjekke det i begynnelsen.
LynxLynx Skrevet 23. mai 2007 #11 Skrevet 23. mai 2007 Dæven. Hvis jeg ikke kan spise norske gode søte deilige jordbær i år kommer jeg til å bli gal. Fikk også sjekka for toksoplasmose på første sjekk, hadde inntrykk av at det er standar prosedyre.
Reidis Skrevet 23. mai 2007 #12 Skrevet 23. mai 2007 Du kan helt trygt spise jordbær ) Rens de og skyll de først så er du helt bombers. Jordbær har samme regler som frukt og grønt - skylles godt før spising ) Kos deg med jordbæra du!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2007 #13 Skrevet 23. mai 2007 Er ikke vanlig prosedyre å teste lenger. Det var det nettopp, men de har endret på det, såvidt jeg har forstått. Det er vel omtrent 10% i Norge som har smitten. Så det er sjeldent, dog ikke UHYRE sjeldent. Men, at det skal intreffe smitte akkurat de månedene du er gravid skal vel mye til, iallfall om man passer litt på (vaske frukt og grønt og ikke spiser rått kjøtt. samt er forsiktig når man tømmer kattedoen:) Risikoen er kanskje ikke så stor, men så er det så lite som skal til for å senke den enda mer:)
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2007 #14 Skrevet 23. mai 2007 10% som har smitten? HA. Det har jeg vanskelig for å tro.Hvor har du tatt det tallet fra? Løse luften?? Kom med en link så skal jeg tro det. Utrolig mange bedrevitere her. Irriterer meg.
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 23. mai 2007 #15 Skrevet 23. mai 2007 sikert ikke bra nok anonym, men her har du en link! http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&parentid=0&menuid=2139&documentid=1758
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 23. mai 2007 #16 Skrevet 23. mai 2007 fant flere jeg.....;-D http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/toxoplasmose.php og her : http://praksis.sir.no/PN/pn0208.htm, står det at det ikke anbefales og teste for toxo ved svangerskapskontroll......
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #17 Skrevet 23. mai 2007 Jeg har spist masse jordbær, spekemat osv....ringte legevakta og forhørte meg og de sa det var bare hysteri.....så fikk beskjed om og spise med k\god samvittighet...og det har jeg gjort =)=)=)=)
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2007 #18 Skrevet 23. mai 2007 Takker for hjelp, beklager jeg ikke tok med kilde på de 10% . Selv trodde jeg jo de prosentene heller skulle berolige enn hisse opp da:) Det er jo tross alt 90% av oss som har kost oss med katter, spist uvaskede grønnsaker, blodige biffer og kanskje litt jord i ny og ne og som IKKE har fått det. Men når det er sagt, er jeg enig i at det uansett er fornuftig å ta det som skrives her inne med en god klype salt, og sjekke slikt på egenhånd. Pleier passe meg for ikke slenge ut rykter selv, men når jeg er så dum å signere "anonym", så får jeg ta den!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå