Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #1 Skrevet 22. mai 2007 Hvor mye hjelper deres barn til hjemme? Jeg har ei på snart 7, hun tar av bordet etter seg, ordner seg frokost selv av og til (knekkebrød), dekker på om jeg ber om det, legger skitne klær i skittentøyskurven og hjelper til med å legge sammen klær av og til. Går også ut med søppel noen ganger. Det eneste faste er altså å ta av bordet etter seg. Burde hun ha flere faste plikter? Hun er ellers grei å be om hjelp.
blond Skrevet 22. mai 2007 #2 Skrevet 22. mai 2007 Jeg har ikke så store barn selv, men synes dette høres passelig ut for en 7-åring.
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #3 Skrevet 23. mai 2007 Rydder kanskje rommet sitt skikkelig en gang i uka? (i tillegg til vanlig ryding av rommet)
Learning to fly Skrevet 23. mai 2007 #4 Skrevet 23. mai 2007 Jeg synes godt at en 7 åring kan ha mere faste plikter, og gjerne få ukelønn for det. -Reie opp senga si hver dag -Kan hun f.eks hente posten hver dag? -Rydde rommet hver lørdag, og tørke støv der. -Og ansvar for pådekking av f.eks middagsbordet Viss det er noen dager hun ikke gidder, for du skal slippe å mase om disse tingene, så blir det litt trekk i ukelønnen, Dvs lønn for det arbeidet en gjør. Synes det er viktig at barn lærer litt ansvarsfølelse fra tidlig av. Og en annen viktig ting er følelsen av at ett barn er viktig i familien, at familien er avhengig av at hun gjør en innsats også, for at dagene skal gå greit. Tror det kan øke selvtilliten til barn.
Learning to fly Skrevet 23. mai 2007 #5 Skrevet 23. mai 2007 Glemte å si at min 5 åring og 4 åring har flere faste plikter enn din 7 åring. Mine trives med oppgavene sine, og får ukelønn som de kan bruke på leker, etter å ha spart en god stund. De gjør hver dag: -rer opp sengen sin -henter post -dekker middagsbord Hver lørdag rydder de rommet sitt. I tillegg elsker de å hjelpe til med både klær og støvsuging, støvtørking, ta inn og ut av oppvaskemaskinen. Dette er alt på frivillig basis.
monztah Skrevet 25. mai 2007 #6 Skrevet 25. mai 2007 Bare en refleksjon på det med trekk i ukelønna. Man får vel ikke betalt for å hjelpe til å dra lasset hjemme? (Dvs, det er vel en selvfølge å hjelpe med oppgavene, og dermed ikke noe man får betalt for?) Og i sånne fall kan man jo ikke få trekk i den ukelønna, hvis dere forstår hva jeg mener. Bare et innspill! Skjønner at man må gjøre som man synes passer best for sin familie.
Learning to fly Skrevet 25. mai 2007 #7 Skrevet 25. mai 2007 Synes att viss de har faste oppgaver, som de skal gjøre. Så er ukepenger en fin ting. Viss de noen ganger sluntrer unna, fordi de er opptatt med andre ting, så får de mindre, fordi de har gjort en mindre innsats. Det er jo slk det fungerer i voksen livet også. Man får jo stort sett betalt for jobben man gjør. At de er med og hjelper til med alle de andre tingene, det er ett pluss og dette får de bare skryt for. Og for så små barn som mine, så kan man ikke vente allverden. De kan ikke få noe særlig større oppgaver enda. Når de blir eldre, så er de forhåpentligvis så innkjørt med disse tingene, att det går av seg selv. Da får de ikke ukelønn for disse tingene (som faktsisk er en selfølge at større unger bør gjøre), da kan oppgaven være f.eks å vaske badet. Ha ansvar for støvsuging to ganger i uken e.l. Da får de ukelønn for disse tingene, som er større. Tingen med å gi ukelønn nå, er jo for at det blir en gullerot for å gjøre jobben. De lærer seg at det går an å spare mange småbeløp til ett større, så de kan kjøpe seg noe selv. Å lære å håndtere penger og få ett fornuftig forhold til penger, er viktig fra tidlig av. Så tidlig som de begynner om å mase etter leker faktisk. De lærer seg på virkelig att det koster, og at mor og far ikke er noen "naut" som alltid sier nei. Mange tror jo att foreldrene tryller penger:)
mamma1980 Skrevet 24. september 2007 #8 Skrevet 24. september 2007 høres jo helt flott ut Anonym (som startet tråden) jeg har en søn på 3,5 år som har oppgaver. vel IKKE KREVER dem av han men han gjør det FRIVILLIG hehe... *søtt* så nå vet jeg enkelte ting han klarer etter frivillighet så da har jeg satt oppgaver etter det jeg vet han klarer. han er veldig føre seg. oppgaver : - tar ut av oppvaskmaskinen sammen med meg (bare noen tallerkener og kopper ) - tar ut og inn klær i vaskemaskinen - vasker kjøkkenbordet ( en bitte liten del av det) - rydder litt av rommet selv og støvsuger litt av det - henger opp små sokker og trusene hans ++ på en sånn liten snor med mange armer på liksom - gi kattene tørrfor - støvsuger litt i huset når jeg skal støvsuge. - med å dekke bordet og ta av bordet dette er ting han liker å gjøre også. jeg har alltid latt han få gjøre ting fra starten når han frivillig gjorde det FØR jeg spurte og han bare gjorde det. siden da jeg vet han kan gjøre det så lot jeg han få ukepenger hver gang han gjør det nå. jeg krever ikke han gjør det men han gjør det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå