Millapril Skrevet 22. mai 2007 #1 Skrevet 22. mai 2007 Heisann jenter. Trenger noen tips og råd ang leggerutiner for babyen. Nå har vi henne i sofaen mellom oss og hun sover og våkner litt hele kvelden. Siste spisings er ved 23 tiden og da legger vi henne i sengen sin. Da sover hun gjerne 5-7 timer i strekk før neste mating. Men nå tenker vi å endre litt på dette, både for å få kvelden for oss selv sammen og også fordi det kan bli mye grining ved 21 tiden (som nå..). Hva gjør dere med deres små? Og hva gjør dere evnt med siste mating og pumping (for de som ammer da..). Hvis jeg legger henne i sengen ved 21 tiden må jeg vel kanskje pumpe en gang før jeg legger meg eller? Har lyst til å få igang gode rutiner på dette. Alle tips og erfaringer mottas med takk!
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 22. mai 2007 #2 Skrevet 22. mai 2007 heisann Her så er snuppa stuptrøtt mellom 19 og 20, så da har det blitt naturlig å legge henne i sengen sin. Jeg ser det litt ann på formen hennes, men når jeg ser hun begynner å bli trøtt og sulten så går vi og tar kveldsstellet. Da ligger hun alltid naken på magen og prater med oss på stellebordet, det synes hun er kjempegøy og det markerer også skillet på at nå er det snart natta. Så får hun litt mat og rap, noen ganger ammer jeg henne litt på senga også slik at hun blir ordentlig mett og god. Så er det rett i seng, selv om hun noen ganger ser forferdelig våken ut så gir jeg henne kos og nuss, og sier natta til henne. Må ofte inn å gi smokken, men hun er flink til å sovne av seg selv :-) Noen ganger så sover hun helt til klokka 06, men om hun våkner for mat så ammer jeg bare i senga mi. Og om hun er veldig urolig og ikke finner søvnen sin så hender det at jeg tar henne opp for å amme i 23 tiden når vi går og legger oss, men det er sjelden jeg må det. De siste to dagene har hun vært litt grinete på kvelden, våkner nesten hver halvtime. Jeg tror det kan være mareritt eller at hun vokser??? Da hjelper det ikke med pupp heller....jaja, det går seg nok til...skal iallefall ikke klage, hun er så flink atte :-) Jeg pumper ikke selv om hun kan finne på å sove i 11 timer, men det er klart at jeg da våkner med to svære meloner som trygler etter et møte med snuppa hehe, da hender det også at jeg pumper etter frokosten slik at jeg har melk i fryseren :-) Så de eneste rådene jeg kan gi er: prøv å starte kveldsstellet før hun blir overtrøtt. Ha iallefall en ting som er spesielt for kveldsstellet, og som dere ikke gjør resten av dagen (her er det å ligge naken på magen på stellebordet) Ta god tid med kveldsmåltidet slik at hun roer seg ned for natta. lykke til :-)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 22. mai 2007 #3 Skrevet 22. mai 2007 Heisann sveisann! Vi gjør det sånn som det her; Etter turen sover hun som regel en times tid til. Mating er ca kl 17/18 et sted, alt ettersom når hun våkner. Så er det våkentid resten av kvelden. Om vi får til det er neste mating ca 20:30, og etter det er det bad/dusj/stell, så liten klunk til med melk og rett i seng. Hun sovner lett nå fordi vi aktiviserer henne (ikke helt texas da, men hun sitter litt i vippestolen og ser på tv hehe, vi spiser middag og hun sitter med oss, så leker vi litt og ler etc) helt fra hun har våknet fra turen, så hun er temmelig klar for senga når klokka runder 21:30. I dag ble hun trøtt litt tidligere, så nå skal vi prøve kl 21. Etter hvert prøver vi 20:30. Hun sover uansett til 07:30, det virker som om hun gjør det uavhengig av når hun la seg, er det tilfelle skal vi prøve å legge henne tidligere. Men det skal sies at vi ikke fikk til dette før hun var et par måneder da. Den gang da jeg var en pumper, da pumpet jeg en runde før jeg la meg, så seint som mulig for å opprettholde produksjonen siden hun ikke våknet på natta. Funka greit, ikke noe spreng på morran. Tror dere bare må begynne å sette en tid for når dere vil ha henne i seng, og så jobbe mot denne tiden. Hold henne litt våken så hun blir trøtt tidligere, det funka her ihvertfall. Lykke til :-)
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 22. mai 2007 #4 Skrevet 22. mai 2007 Hei, Ja her jobber vi også veldig med rutinen om kvelden. Har bestemt oss for å begynne leggingen ved halv ni/ni tida. I dag sovnet hun før kvart på ti. Det vi merker er at dersom hun rekker å bli overtrøtt så bruker vi opp mot to timer på å få henne til å sovne. Så her gjelder det å begynne leggerutinen med en gang sutringen begynner. De siste kveldene har vi startet med kveldsbad rundt 20.00. Litt kos med leker og annet for å få henne trøtt. Deretter opp på soverommet. Ned med rullegardinen for å få det mørkt. Deretter prater vi minst mulig. Gir henne en god runde med masse mat. Så har hun litt å holde henne mett på om natten. Når hun har roet seg ned og nesten sovnet legger jeg henne i senga si. Hvis hun klynker eller gråter gir jeg henne smokken og stryker henne litt på panna. Så går vi ut av rommet og dersom hun gråter går vi inn og roer henne før hun begynner å skrike. Gir henne smokken og stryker henne over panna på nytt. Det ser ut til å fungere her. Alt etter når hun sovner så har vi mat nok en gang mellom 5 og 7 på morgenen. Så sover hun ett par timer til. Så litt mat igjen. Deretter sovner hun litt på magen min en time eller to. Dette er mest kos for begge to og jeg klarer å drøye litt før vi må stå opp. Lykke til! Gleder meg til å høre neste uke hvordan det går.
Bellen^2 Skrevet 23. mai 2007 #5 Skrevet 23. mai 2007 Da vi begynte å introdusere leggerutiner for Sebastian så var det som regel ikke natta før rundt kl 21-22, men etterhvert har det blitt tidligere og tidligere og nå er han som regel i seng mellom kl 19.30-20.00, og det er kjempedeilig å få litt av kvelden for seg selv. Han får en pupp i løpet av kvelden, gjerne rundt kl 05, og så er det morgen en gang mellom kl 07 og 08.30. Vi begynte ganske tidlig med leggerutiner, men var litt mer fleksible og prøvde oss frem til vi fant ut hva som passet for oss. Sebastian får gjerne ligge og sprelle naken på teppet (på et tisselaken for å unngå for mye søl) en stund, og han synes dette er kjempestas og har jo mye større bevegelsesfrihet ute den store bleia. Av og til så benytter jeg anledningen til å smøre han litt med krem på kroppen hvis han er tørr, og maserer litt forsiktig. Så er det opp på stellebordet for bleie, pysj og en tørk av ansikt og hender. Så blir det gjerne litt kos på fanget til pappaen, og så inn på soverommet. Jeg har prøvd å ta han på fanget for å lese nattabok, men tålmodigheten hans strekker som regel ikke til akkurat da så lesestundene våre tar vi foreløpig litt tidligere på dagen. Inne på soverommet får han så mye pupp han vil ha, og så er det over i senga. Noen ganger sovner han ved puppen, andre ganger er han sprell våken, det kommer litt an på hvor sliten og trett han er. Uansett så legger jeg han ned, brer dynen godt over, stryker og kysser han på pannen og sier god natt og går ut av rommet. Hvis han er sprell våken så må vi gjerne inn et par ganger og bre på han igjen og gi smokken, stryke, kysse og si god natt igjen. Ved et par anledninger (hvis han har spist dårlig) har jeg måtte ta han opp, men prøver å roe han i sengen. Da vi først begynte var vi veldig tydelig på skille mellom natt og dag. På dagen er det lyst og vi snakker og ler, på natten er det mørkt, litt kjølig og stille. Vi tok han ikke ut av rommet hvis vi ikke måtte bytte bleie eller skifte på han fordi han hadde gulpet over hele seg. Siste måltid for Sebastian blir i 19.30-20.00 tiden. Jeg pumper meg nå en gang om kvelden ret før jeg går og legger meg, men det er fordi vi øver på å gi han flaske og det er enklere å pumpe da enn på dagen da han spiser litt mer uregelmessig. Du må ikke pumpe, melkeproduksjonen vil etterhvert regulere seg, men den første stunden da jeg ikke pumpet meg på kvelden så fikk jeg veldig spreng i løpet av natten og måtte opp å håndmelke litt får å bli kvitt det verste sprenget, men det går seg til. Lykke til! Det kan være litt frem og tilbake i begynnelsen til dere finern hvilke rutiner som passer for Erica og dere, men det er kjempedeilig når ting begynner å gå seg til:)
Millapril Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 23. mai 2007 Takk for mange gode tips! Har prøvd litt her i dag. Matet kl 19 og la henne kl 1930. Pappa´n tok nattstellet og vi hadde litt gråt før hun sovnet. Men dette var nok altfor tidlig, for nå våknet hun kl 21 og ville ha mat igjen. Så da matet jeg og la henne stille tilbake i sengen. Men hun er jo en liten luring, som ligger der og smiler til meg da jeg synger nattasang...må jo le. Så var det inn med smokk og litt stryking på pannen. Hadde noen runder med litt gråt før hun sovnet nå. Vi begynte nok litt tidlig i dag, og vi skal gjøre om på rekkefølgen i morgen. Med stell først og så mating og så legging. Prøver det i morgen.
Bellen^2 Skrevet 23. mai 2007 #7 Skrevet 23. mai 2007 Hehe, kjenner meg godt igjen her ja. Må noen runder med prøving og feiling før mann finner den ultimate leggerutinen:) Åh, så lille Erica har begynt å bruke skitne triks som å få mammaen sin til å smile og le selv om det er natta. Sebastian gjør også det:) Her i går var det fullt spetakkel nedi senga og da lå han og vifta med kaninskosekluten sin høyt i været mens han borret nesen inn under pleddet vi har rullet til en pølse rundt hodet hans, og dyna hoppa og spratt i alle retninger for beina gikk som trommestikker:) Tror han prøvde å overbevise oss om at han ikke var trøtt, men han holdt ut i ca 5 min så sloknet han helt og sov sine 8-9 timer før han skulle ha mat. Håper han snart lærer at mamma vet best:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå