Gå til innhold

Bærum sykehus. Noen erfaringer?


mamma og Mille HØYGRAVID

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilbud om å føde her. Noen som har noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobbet der i 9 mnd i 2003. Veldig mange hyggelige jordmødre, og dr Koss er en kjempeflink lege med lang erfaring (moren til den skøyte-Koss). De har omtrent 2000 fødsler pr år, hvilket vil si at de er en fødeavdeling i "full sving", men ikke like hektisk maskineri som på f.eks Ullevål. En venninne av meg fødte nylig for tidlig på Bærum og ble av den grunn flyttet til Ullevål (de tar ikke imot babyer før uke 35 på Bærum). Hun syntes det var helt okej begge steder, men roligere og mer oversiktlig på Bærum enn på Ullevål.

Jeg tror det er sånn at man alltid vil høre historier fra både fornøyde og misfornøyde uansett hvilket sykehus man snakker om, men det kommer av at en fødsel er en tøff opplevelse og alle kvinner og alle fødsler er forskjellige. Hvis Bærum ligger nærmest ditt hjem så tror jeg alle muligheter ligger til rette for at du vil få en fin fødselsopplevelse på Bærum sykehus. Lykke til uansett hva du velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fin tilbakemelding.Jeg bekymrer meg nok for mye for hvilke sykehus som er bra eller dårlig. Opplevelsene er jo ulike og har man en "lett" fødsel vil enn sikkert mene at sykehuset er bra, og omvendt dersom man har en lang og tøff fødsel. Takk for hjelp;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fødte på Bærum sykehus i 2005, og var veldig fornøyd. Det var helt stille på fødeavdelinga, så jeg hadde følelsen av å være helt for meg selv. Fikk til og med familierom, og syntes det var supert å få den lille (og far) for meg selv.

Men nå hadde jeg en lett og ukomplisert fødsel, så jeg ville sannsynligvis vært fornøyd uansett hvor jeg fødte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærum er et flott sykehus. Jeg fødte der i 1996 og skal gjøre det igjen i september. Da jeg fødte i mai 96, som er en av de mnd med høyeste fødselstall, men jeg følt like vel at alle ble tatt godt vare på. Jeg tror om man ønsker det så finnes det skrekk historier fra hvert sykehus. Og slik vil det alltid bli, for fødslene er forskjellig. Nå har jeg født på Ålesund sykehus også og det var og helt fint. Jeg har hatt to lette og ukokmpliserte fødsler, det hjelper litt. Men jeg opplevde også på bærum, der var ei med litt tøff start og ammeproblemer, hvor godt de tok seg av henne også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Gravid1976 og alle andre som har svart her. Spesielt til alle førstegangsfødende.....

Jeg fikk ei jente i `98 som jeg fødte på Bærum. Dette inlegget er ikke for å henge ut sykehus eller jordmor, men et lite tips til dere som aldri har født før og har fått plass på Bærum. Nettopp fordi at de har så mange fødsler og at det jobber godt vandte jordmødre på dette sykehuset, og at de kanskje ikke har vært borti komplikasjoner av forskjellige typer, (de blir sendt til riksen eller Ahus) er det ikke sikkert at de plukker opp alle situasjoner. Ikke vær redd for å si ifra at du føler noe er galt, eller at du er usikker på hva som skjer. Jeg opplevde nemlig det. Var ikke mer enn 21 år og helt uerfaren, ville ikke plage noen. Resultatet er en 8 år gammel jente som snart blir borrte fra meg. Hun er alvorlig syk som resultat av uoppmerksomhet fra "fødestuen" Jeg ble send hjem fordi jeg ikke hadde mer enn 2 cm åpning og "dette vil ta lang tid, ikke kom før det går 5-10 minutter mellom hver rie" Barnet mitt fikk ikke surstoff... noe var galt, men ingen plukket det opp. Ble bare sendt hjem, kom inn på natten over halvannet døgn etterpå, og da tittet jordmor inn "Ja her går det bra, lenge til enda" og gikk. Jeg trodde det skulle ta så lang tid... men 72 timer?????? Så kjære dere... ikke tie med tankene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes dessverre triste historier hvor ting ikke har gått bra, men er det virkelig nødvendig å fortelle slike historier til kvinner som snart skal føde? De har kanskje nok med sine egne tanker og bekymringer og trenger ikke å høre så mye om ting som kan gå galt synes jeg....

De fleste har normale fødsler og får friske barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fødte der i des. 05. Det var ikke den enkleste fødselen, men jeg kan anbefale sykehuset på det varmeste. Fikk utrolig god oppfølging og de ville ikke sende meg hjem før de var sikre på at barnet sugde skikkelig, da hun hadde problemer med dette. Jordmødrene var utrolig flinke. Venter et barn til nå og hadde lyst til å føde på Bærum denne gangen også, men har fått plass på Riksen da jeg bor like i nærheten. Dette kun på grunn av det praktiske med å slippe å reise så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du har vært gjennom en svært traumatisk opplevelse. Men så er det nesten ti år siden du fødte der, også. Jeg stiller meg undrende til hvorvidt de erfaringene du gjorde deg for nesten ti år siden, kan sies å være så gyldige at de gir grunnlag for å fraråde folk å føde der i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har bare gode erfaringer med Bærum sykehus. Skal ha tvillinger så jeg er der ute ganske ofte, hver uke nå. Får god oppfølging av samme jordmor og lege hver gang.

Eneste negative for meg er at jeg bor langt unna og bekymrer meg litt for reiseveien dit når jeg skal føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har født to barn på Bærum og har vært veldig fornøyd begge gangene. Under mitt første svangerskap var jeg innlagt på fødeavdelingen i over en uke pga komplikasjoner etter en operasjon, og møtte i den forbindelse de fleste som jobbet der. De er greie og hyggelige mennesker hele gjengen :)

Blir det flere barn skal de også definitivt komme til verden på Bærum sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg fødte på Bærum sykehus for to uker siden, og kan ikke få fullrost dem nok. Her ble jeg godt tatt vare på både på føden og barsel, og fikk eget flott fødestue med dobbeltseng så far og jeg fikk hvile før fødselen kom skikkelig i gang og badekar. Jordmødrene og barnepleierne var omsorgsfulle og dyktige, og jeg fikk, som førstegangsfødende, en flott opplevelse av fødselen og tiden på barsel etterpå. Så det er bare å tenke positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Fødte på Bærum August 04, og er ikke spesiellt fornøyd.

Men som det er nevnt her så henger det mye sammen med hvordan fødselen en har. Min var tøff og lang, fødte 4 døgn etter vannavgang for så med diverse instrumentell hjelp. Var også tungt å ligge på 4 manns rom etter en sånn fødsel og følte meg fryktlig alene. Var fullt på det tidspunktet og jeg mått være på barsel pga stort blodtap.

 

Det gikk jo bra, men er skeptisk til praksis om å la det gå så mange døgn etter vannavgang. Dette er ulik praksis fra sykehus ti sykehus, så denne gangen har jeg allerede sagt i fra at det ikke blir aktuellt. Noen ting kan man bestemme selv, men jeg visste ingenting første gangen.

 

Var også variasjon ettersom hvilken jordmor jeg hadde, noen hyggeligere enn andre. Og overlege Koss er veldig dyktig, var hun som tok action da det begynte å bli kritisk for meg.

 

søsteren min hadde en kjempe fin opplevelse derfra,så det er så individuellt. Tror de har god kompetanse der og at man er i trygge hender....men alltid greit å stole på seg selv å stå på krava om man blir uttrygg eller usikker på noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...