Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at det i Norge er amming for alle penga.... Jeg ammer selv, men har lyst å slutte når baby er 3-4 måneder. Kommer sikkert til å få mye pepper, kommentarer som dårlig mor og egoist osv, men har bestemt meg. Føler at jeg bare sitter her og ammer hele dagen, + melkelekkasje, digre bryster og ømme brystvorter. Dessuten med erstatning kan også far hjelpe til med matingen og mor kan ta seg en tur ut av hjemmet, uten å ha angst for at baby plutselig skal bli sulten igjen.

Er det noen andre som føler det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Småen min er 6 mnd nå, og jeg har lyst å slutte.. Han har bare fått mm i disse mnd, så jeg føler at han har fått sitt av antistoffer nå.. Så snart han begynner å spise annen mat, så skal jeg gradvis gå vekk fra ammingen.. Sikkert mange som synest dette er helt feil, men jeg bestemmer selv når jeg vil slutte..=o)

Skrevet

Hva!!!!!!!!!!!!!!!! Du må da amme til barnet er minst to år! Hehe... Ja, det er ganske mye fokus på amming, det er jo godt ment, men det kan bli litt i det meste laget av og til. Husk at ting er litt slitsomt i begynnelsen, men det blir ofte enklere når du får inn litt rutine i puppene.. Såre brystvorter går som regel over etter en liten stund, og lekkasjene blir mindre etterhvert, og melkemengden stabiliserer seg. Da blir det ofte enklere.. Og det er selvfølgelig ikke noe problem å gi flaske, viktig at mamma får komme seg ut litt:) Husker det kjentes som om vettet ble sugd ut med melka i begynnelsen...

Har du vurdert delamming etterhvert? Altså både amming og flaske? Fordelen med det er at du får gitt antistoffer (de konsentreres utrolig når du ammer lite, så verdifull amming!!), og du har friheten i mme på flaske.

Skrevet

bergensjente med keiser:

husker følelsen, slik hadde jeg det også ved 6mnd-alder, var så lei! Men så begynte det å bli mer mat, og det var spennende!!! Og plutselig følte jeg at jeg ammet så lite, savnet det nesten litt. Det blir gjerne mye mindre amming etter 6 mnd uansett, pga maten:)

Skrevet

Kan ikke si det nei. Har stor forståelse for de som må gi mme av varierende grunner, men å ikke amme mer enn 4 mnd bare fordi at det er til besvær, det skjønner jeg ikke. Ut av hjemmet, var ute mye jeg, borte fra sjarmøren over helga var jeg og, men jeg hadde da satt igjen mm på flaske og mme i tilfelle det ikke var nok. Så jeg føler ikke at han led noen nød av den grunn, ble bare mer besvær for meg med pumping og greier.

Synes ikke du er dårlig mor, muligens litt egoistisk, men det er så. Har aldri vært amme fanatiker, men jeg skjønner ikke hvorfor en ikke skal amme i de 6 mnd det er anbefalt da det er så mange dokumenterte grunner til det. Her sluttet sjarmøren selv med puppen på dagtid da han var 6 mnd, noe jeg syntes var veldig trist, men han om det.

Så nei, jeg kan forstå mange grunner til å gi mme og respekterer de som velger det, men jeg synes kanskje dine grunner er litt egoistiske ja.

Skrevet

Sitter akkurat og er fortvilet selv. Har tette melkeganger for 3.gangen og baby er bare 6 uker... Blir det bedre tro? Eller er det dette som er ammingen...

Skrevet

Joda, vurderte det allerede på sykehuset. Men da fikk jeg klar beskjed fra denne ammehjelpen at det burde jeg ikke gjøre. Dersom jeg delammet (flaske + amming), ble jeg fortalt, kom jeg til slutt til å ikke he mer melk (tilbud/etterspørsel). Derfor har jeg ikke tenkt mer på det.

Skrevet

Ja, kommer nok til å savne det også.. Men det skal bli godt når han begynner å spise annen mat, og at han ikke er så avhengig av meg hele tiden.. Skrev jo at jeg skulle slutte gradvis, så jeg kommer nok til å amme noen mnd enda..=o)

Skrevet

Så lenge du delammer, ammer du jo - og dermed vil jo produksjonen opprettholdes. Men selvfølgelig, produksjonen vil jo gå ned i forhold til nå som du fullammer.

Skrevet

Det blir enklere etter hvert - ser du har en baby på under 1 mnd. Jeg syntes det var kav de første 2 mnd - jeg lakk som en sil og følte jeg bare ammet konstant.

Nå er hun 6 mnd og jeg synes det er så kjekt. Puppene lekker mye mindre, brystvortene er ikke noe særlig ømme og rutinen har virkelig gått seg til. Det med digre pupper synes jeg er positivt jeg da - kvir meg til de blir tomme og hengete...

Man kan pumpe seg og lære babyen å ta flaske, og etterhvert så er matingen såpass rutine at man vet når h*n blir sulten.

Datteren min har nettopp begynt med grøt og jeg syntes det nesten var litt fælt å ikke skulle være den eneste matkilden hennes...

Så bare vent litt, så synes du nok det blir bedre du også .

Men om du synes det er kav om en stund også så er det helt greit å begynne med mme. Jeg tror ikke det er så mange som vil tenke at du er egoist og dårlig mor . Jeg tenker ikke det når jeg ser folk bruke flaske. Det er mange grunner til at man ikke kan amme,og det burde folk vite..

Skrevet

Synst ikke ammepresset er så stort som jeg hadde trodd jeg. Selv har jeg ikke kunne ammet i det hele tatt så småen har fått mme og litt mm som jeg har fått pumpet ut siden fødselen.

De fleste er vedlig forståelsesfulle og støttende, både gamle og unge faktisk.

Hadde faktisk ventet å få mye mer pes pga at jeg ikke ammet. Men har blitt positiv overrasket:D

Mulig det blir annerledes mottat om man slutter å amme pga at "det er mer lettvindt", enn at man slutter, eller aldri begynner fordi man ikke kan. MEN du kan og bli positivt overrasket over forståelsen blant andre;) MAnge har faktisk tenkt de tankene du har og ikke turdt å gjøre noe med det;)

Om du vil slutte så slutt, ikke slit deg ut om du føler det er nok nå.

Skrevet

Så hva med alle de friske barna som har vokst opp på MME? Det er jo kun i Norge det er slik en fokus på fullamming. Og synest ikke jeg er egoistisk i det hele som vurderer å slutt å amme event delamme etter 4 mnd, det er mitt valg, det er mine såre brystvorter, det er min kropp og mitt liv. Jeg elsker min lille sønn av hele mitt hjerte, men hvorfor er det bare i Norge det er slik fokus på MM? Har ikke troen på at MME er så mye dårligere enn MM. Er klar over antistoffene i MM, men hva med miljøgiftene som oppkonsentreres i MM'en?

Skrevet

Jeg ammet de første seks månedene og det ble massevis av tid til å gjøre andre ting også! Begynte med idrett igjen etter 6 uker og det gikk kjempefint. Småtten tok flaske og fikk det av pappaen de få gangene i uka det gjaldt. Vi hadde han også borte på overnatting noen ganger og det gikk glimrende med flaska hver gang. De første par månedene kan det føles som om man sitter og ammer hele tiden og når baby skal ha mat er så uforutsigbart, men det stabiliserer seg etterhvert.

Hvis du ikke føler deg helt oppslukt av amming, så ville jeg ha prøvd å fortsette til de anbefalte 6 mnd. Det er jo anbefalt av en grunn. Dessuten (og jeg vet dette ikke er noen trøst), det er folk som hadde gitt mye for å få til amminga sånn som du gjør.

Skrevet

Ja, sant det med tilbud-etterspørsel, men spørsmålet er jo da hvor mye mme du evt supplerer med. Risikoen ved delamming, er at man gir for mye mme og ammer for lite.

Men hvertfall; jeg følte det slik jeg også på den tiden, lille kleggen som hele tiden hang i puppen! Det tok litt tid å venne seg til mamma-rollen, ammingen osv. Og etter noen uker testet vi flaske med pumpemelk og flaske med mme, og jeg tok et etterlengtet glass vin. Det var gull verdt, etter dette likte jeg ammingen mye bedre, for jeg visste at jeg/puppen kunne erstattes:)

Jeg har gitt noe mme fra ganske tidlig alder forresten, men ikke fast før 6 mnd.

Skrevet

ja føler akkurat det samme, men mitt problem er at Miriam ikkje tar flaske... (heller ikkje smokk) har prøvd å prøvd å prøvd osv...hadde ho d gjort hadde e slutta m puppen før lenge sia. føle e må være der 24/7, mens pappan kan fare å farte uansett ti på døgne... urettferdi...d lengste e har vorre borte fra ho e 2,5 time.

Skrevet

Det er jo en grunn for at dette ammetyraniet har oppstått. Det er fordi at det viser seg å være veldig lansigtig lurt å amme til barnet er minst 6 mnd. Men det er jo opp til hver enkelt hva de vil. Men synes at hvis man vil slutte å amme rundt 3-4 mnd alder fordi man er lei, så er det en dårlig grunn. Men du er ikke en dårlig mor fordi om ;)

Skrevet

Jeg synes du skal gi f i de kommentarene som at du er egoist etc, og gjøre akkurat som du vil. Trist at det skal være sånt press og at alle rundt deg skal synes ditt og datt om din situasjon. Håper rett og slett du ender opp med å gjøre det som funker for dere to, jeg. Lykke til ;-)

Gjest sug lut usle kjøter
Skrevet

Vel, du påtok deg en del besvær da du valgte å få barn. En ting er å være forbigående lei og sliten.Men er du så lei allerede nå at du vurderer annenrangsløsninger av bekvemmelighetshensyn er jo det synd.

Det er heller ikke bare Norge som fokuserer på amming, men vi er faktisk ett av verdens mest opplyste land i tillegg til at vi er et av de vestlige landene med minst tabu- og skambelegging av alt som har med kroppslige funksjoner å gjøre, inkludert nakenhet og amming.

Skrevet

Ville bare si at jeg syns det var helt forferdelig å amme de to første månedene. Og de to månedene virket som en evighet... melkespreng, lekking, vonde, digre pupper, kjempesåre brystvorter, en baby som sugde så hardt at han gulpa blod, hyppige måltider... Men nå er det bare kosli, puppene lekker ingenting lenger, det er ikke vondt og går som en drøm! Pumpinga går greit når jg skaffa meg elektrisk pumpe, så da kommer jg meg ut uten han oxo. Så ting kan ta litt tid...

Ville bare dele det med dem som syns d er ille, men som faktisk ønsker å amme.

Uansett er det jo DITT valg hva du gir babyen din, mme'en nå til dags er jo veldig bra, ikke bry deg om ammepresset rundt deg!! Gjør det du har lyst til, du trenger jo ikke bestemme deg for det nå, ta det som det kommer :o) Du har ingen plikt til å måtte forsvare valget ditt til noen heller! Dette er opp til deg, og hva du ønsker! Lykke til!

Skrevet

HI-fatt mot!! Følte mye det samme selv de 3 første mnd. De sier jo på sykehuset at vi skal tilby pupp når babyen vil ha- men mi ville ha konstant! Det gikk ikke en time i mellom en gang. Jeg tenkte selv å slutte når vesla var rundt 3-4 mnd, men så ble hun 3 mnd og ting begynte å gå seg til. Vi begynte å få noe som lignet en rutine. Hun ville fortsatt ha mye pupp,men nå kunne det gå 2 timer mellom hver gang:) Nå er vesla snart 9 mnd og jeg ammer fortsatt, men bare før 12 og etter 18.00 (må ha faste klokkeslett så ho vil ha annen mat).

Men- du skal ikke føle deg noe negativt hvis du velger å slutte. Det er du som bestemmer-ikke vi.

Skrevet

Tror det verste ammepresset sitter i hodet til en del mennesker der ute.

Jeg kjenner mødre som har ammet til barnet var to år, og mødre som ga seg tidlig med ammingen av ulike grunner og gikk over til mme. De eneste som får negative kommentarer er de (vi) som ammer utover ett år. Har aldri opplevd at noen har kalt mødre som gir flaske for egoistiske eller dårlige mødre (bortsett fra forumtroll her inne som hetser alt og alle). Hva er egentlig egoistisk med å gi barnet sitt mat?

Det største ammepresset man opplever der ute er i grunnen antiammepresset føler jeg. (Det er jo helt akseptert å si at det er ekkelt å amme barn over ett år, eller komme med negative kommentarer om offentlig amming. Men straks noen sier noe som helst positivt om amming kaster folk seg over dem med beskyldninger om ammepoliti og ammepress)

Skrevet

Vet ikke om noen har sagt dette før meg, men trøst deg med at det blir lettere etterhvert! Jeg sleit den første mnd med ammingen.. Hadde en baby som sugde dårlig, det tok lang tid før jeg fikk melk osv.. Satt med pumpa mens tårene rant.. Gav mme i tillegg til mm i begynnelsen. Babyen fikk pupp, så mme og så pumpet jeg ut det som var igjen puppene... Heldigvis så har det blitt enklere etterhvert!

"puppeguri"

Skrevet

Prinsen 29.04.07: jeg har ikke tenkt å fordømme, kritisere eller bjeffe, vil bare komme med en liten kommentar: Amming SUGER den første mnd. Enkelt og greit. Det er melk og gulp overalt, brystene er hovne, brystvortene såre, man har mest lyst til å drite i hele greia. MEN fra knotten blir et par mnd stabilseres melkeproduksjonen, man kjenner ungen bedre, og det er lettere å få rutine på måltidene. Knotten har kanskje lært seg å ta flaske, slik at pappa'n (eller andre) kan gi flaske (og den kan det da godt være mme på) mens du forlater dem for kortere eller lengre perioder. Rent personlig syns jeg de to første månedene med baby er bare pes, amming inkludert. Nå er Knøttemor 4.5mnd, og det er mye bedre :) Mitt råd er å ikke bestemme deg midt i den krøllete perioden for å slutte, vent til det går seg til litt, så kan det hende du syns det er greit likevel :)

Skrevet

Da pia mi va 3 mnd ville ho plutselig ikke ha mer pupp. Prøvde lenge å få ho til å ta den igjen,men det nytta ikke. Pumpa mæ ei go stund så ho skulle få mm men det kom bare mindre å mindre ut,så til slutt måtte æ bare gi opp. Trudde æ kom til å få masse kommentara på det(har lest at en del her inne har fått det) men har ikke fått en eneste en.

Va litt skuffa over mæ sjøl,følte at æ gjorde nåt feil å at det va min skyld,men har etterpå innsedd at det va det beste. Sia æ begynnte med mme har ho forandra sæ ganske mye.Va plaga mye med magen ei stund,men det blei mye bedre etterpå.Har sovet hele natta igjennom sia. Har mer tid til overs,men æ må si at æ iblant savne kosen med å amme.

Skjønne at du føle det sånn at du bruke nesten all tid på å amme,men ka med å begynne å pumpe dæ da å gi flaske? Spare peng på det,samt at du behold melka. ;)

Skrevet

Dessverre r det slik at ammesluttpresset for barn på over ett år er større enn det som kalles ammepress!

Om man vil amme - hvor lenge man vil og og når man vil slutte må da være opp til en hver......

Men akkurat her inne skal dessvere folk blande seg borti og synse noe om alt og alle....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...