Kreoline Skrevet 22. mai 2007 #1 Skrevet 22. mai 2007 Jeg leste her i et innlegg nedenfor angående mor og stemors ulike meninger om konfirmasjonsselskapet. Jeg for min del anser stemor som gjest i konfirmasjonen og at det er barnas foreldre som styrer med dette. Stemor anser jeg som en kvinne som baker en kake til konfirmasjonsselskapet og er gjest i selskapet. Mange er nok uenig med meg her, men det er en stor dag for en tenåringsmor å få stelle til selskap på sin måte sammen med barnets far. En stemor har selvsagt lov å protestere om foreldrene har tenkt å svi av en formue så det står på halv åtte hjemme resten av året. Noen som er enig eller uenig?
*Lissi* Skrevet 22. mai 2007 #2 Skrevet 22. mai 2007 Er ganske enig der. Her får iallfall stemor fint lite å si i jentenes komfirmasjon. Det har jo mye med at hun ikke er involvert i barnas liv. Blir nok jeg og sambo som ordner alt her, når den tid kommer. Hadde de bodd i nærheten, og giddet og involvere seg, så hadde de nok hatt mer å si.
ana baroma Skrevet 22. mai 2007 #3 Skrevet 22. mai 2007 Nå har jeg ikke tenkt så mye på hva som skal skje når jr (kanskje) skal til pers, men vil anta at vi kan samarbeide om dette også Det er jo greit med mange hender som kan hjelpe til, og her er vel ikke far den som er mest interessert i servietter og lys:)) Jeg vil nok la mor styre showet, og heller komme med innspill. Jeg er for eksempel en bedre kokk enn hun er, hehe. Hva som er naturlig er vel mer et spørsmål om hvor godt man kan samarbeide og dele oppgaver som foreldre! Og jeg vil nok like å bli inkludert på samme måte som stefaren blir det. Å være i en nyfamilie handler mye om å gi og ta, og å være raus, og det gjelder alle parter! Angående økonomi, så har jeg ikke de sterke meningene, har liksom ikke tenkt over det spørsmålet enda:)
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #4 Skrevet 22. mai 2007 Siden jeg er stemor og har ei stemor til mine er mine forventninger når dette kommer at mor ordner det praktiske og kan be om hjelp, men føler at stemor ikke skal presse seg på med div ting om hvordan hun ønsker det. Selv liker jeg å organisere slike ting men hadde ikke orket stemor over meg i denne tiden. Jeg ville heller aldri ha blandet meg med min stesønn annet enn å strekke ut en hjelpende hånd hvis det er behov for det. Hvis det evt skal være uenigheter mener jeg mor og far må ordne dette de to uten innblandinger av steforeldre.
*-* Skrevet 23. mai 2007 #5 Skrevet 23. mai 2007 Vi er to familier med en forelder og steforelder i hver og barna bor 50 %. Jeg antar at når den tid kommer så vil vi dele det mellom oss som vi gjør med andre ting. Jeg tipper jeg og min samboer vil ordne noe og biomor og hennes samboer noe annet. Det vil sikkert være viktig å passe på at man ikke tråkker over i forhold til biomor i en sånn situasjon hvor det kanskje er viktig for henne å markere at hun er mor, men vi er to familier i det daglige og har vært det lenge, så det vil være unaturlig å ikke være det under konfirmasjon. Selv om det kanskje vil være viktig at biomor føler at hun og min samboer offisielt planlegger dette sammen, så vil jo jeg og samboer samarbeide om vår del. Jo flere som hjelper til jo bedre, og hos oss er det naturlig at steforeldrene blir inkludert fordi vi en stor del av barnas liv. Hos oss vil kanskje også til og med mine foreldre også blir invitert - hvis det ikke blir for fullt da. Hvis man skal fungere som en familie og fullverdige familiemedlemmer i det daglige må man også gjøre det under store begivenheter syns jeg. Min samboer er sammen med meg, og vi er foreldre sammen i vårt hus. Men så klart - det er ting som kan være sårt og vankslig i blant i nyfamilien, og det skal man passe på og ha forståelse for.
~~DoraDora~~ Skrevet 23. mai 2007 #6 Skrevet 23. mai 2007 Men det er nok helt greit at Stemor blander seg inn når det gjelder å betale gildet tenker jeg... og bake kake kan hun få lov å driste seg til... Helt utrolig ! Dere biomødre klager dersom stemor ikke bidrar med å hjelpe til med ungen, dere vil at hun skal inkludere barna deres, men å ønske å bli inkludert selv... nei er du gal??? Du skriver at du behandler stemor som en gjest... kan hun da se på ditt barn som en gjest i sitt hjem? Eller skal hun da behandle barnet som sine egne barn? Blir litt forvirret av alle meningene deres jeg... Er det rart det er mye sjau mellom biomødre og stemødre? Stakkars unger... alt de må forholde seg til. Bl.a en mor som er redd for at barnet skal bli tknyttet til ei de faktisk skal tilbringe ca annenhver helg med, ferier osv... Dersom barna deres ser på sin stemor som en gjest, så må jeg si det er synd på de...
~~DoraDora~~ Skrevet 23. mai 2007 #7 Skrevet 23. mai 2007 dette er en grunn til at det burde holdes to konfirmasjonsselskaper.. det beste for alle parter. Mange av disse konfirmanter gruer seg nok til den dagen, pga dette. De vil nok nødig såre noen... ( Hadde de fått gavene uten å måtte ha selskap, hadde de nok valgt det... stakkars). Og de fleste av dem, ser nok ikke på sin stemor som en av gjestene...
Kreoline Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 23. mai 2007 Tull å holde to selskap mener jeg, da må samarbeidet være katastrofalt dårlig, men hva vet vel jeg. Jeg er nærmere en tilværelse som stemor enn mor, det blir jeg ikke på noen år ennå. Men vet med meg selv at når jeg får barn som skal konfirmeres vil jeg gjerne få lov å bestemme hvordan jeg vil markere dagen for mitt barn sammen med min mann. Det er er ikke så altfor mange år til min kjæres barn skal konfirmeres og da regner jeg med at han og hans kone ønsker å styre dette. Jeg som stemor skal bare nyte dagen med stebarnet som selvsagt ikke ser likt på sin stemor og andre gjester. Når jeg sier gjest, mener jeg mer å holde seg litt i bakgrunnen, med veto rett når far går amok med fellesøkonomien. Jeg ble inspirert av den tråden ang. krangling mellom stemor og mor om det skal pyntes med gule eller grønne servietter. Mor vil pynte slik og servere sånn, mens stemor er uenig. Når det kommer til økonomi får stemor protestere, men hvordn dagen legges opp bør hun holde seg i bakgrunnen så sant det ikke er et ønske om at hun skal delta i planleggingen.
~~DoraDora~~ Skrevet 23. mai 2007 #9 Skrevet 23. mai 2007 Jeg for min del synes det er mest naturlig at konfirmanten selv får velge servietter, pynt, hvilken mat som skal serveres etc. Og dersom h*n ikke ønsker det, kan h*n overlate det til den h*n selv ønsker. Men jeg ville vært med å bestemme vår del av budsjettet...
~~DoraDora~~ Skrevet 23. mai 2007 #11 Skrevet 23. mai 2007 jeg og min mann skal ha barnedåp for minsten snart... Da vi hadde det for de andre barna, var det helt naturlig for meg å ta stebarnet mitt med opp til døpefontenen, som en av min familie... skal jeg denne gang bare behandle henne som en av gjestene da? ... be henne sitte nede med feks besteforeldrene? Skal vi være hverandres "gjester" i fremtiden? Bare spør jeg...
Kreoline Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #12 Skrevet 23. mai 2007 Slapp av du behøver ikke å be meg som ukjent person på nettet om tillatelse til å ha din stedatter med ved døpefonda. Det er bare noen få år siden min søster konfirmertes. Da var det hun som valgte mat og bord dekking. Vi er en liten familie, så vi hadde plass til å ha det hjemme. Da var det jeg som stort sett serverte maten og jeg hjalp min mor med å ordne i stand en del av det praktiske rundt konfirmasjonen. Den nærmeste familie, trenger ingen innbydelse ei heller stemor/stefar, de er selvskrevne.
freebird Skrevet 23. mai 2007 #13 Skrevet 23. mai 2007 Det er et par år igjen til eldste stebarnet skal konfirmeres, men jeg antar at det blir mannen min og jeg som står for det meste av arrangeringen. Nå planlegges det at barnet skal flytte til oss og ha samvær med moren sin, så barnets tilhørighet vil nok være sterkere her. Vi er også mye flinkere til å arrangere sånne ting enn moren, i fjor ble hun ikke med i bursdagsselskapet til den eldste og gikk tidlig hjem fra den yngste sin fest. Hun blir nok sjeleglad om hun bare må betale for halvparten, rydde litt og så gå tidlig hjem fra en konfirmasjon. Dessuten er hennes familie veldig liten, mens min og min manns er mye større, da faller liksom ansvaret naturlig over på oss. Men jeg ser jo ikke på moren som "gjest" selv om jeg skulle være vertinne i en sånn fest, vi er jo alle de nærmeste rundt barnet og deler på regninga.
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #14 Skrevet 23. mai 2007 F.eks gutter er sjelden gidder å blande seg i hvordan bordet skal dekkes og servietter også sier du at barnet skal la den h*n ønsker å ta over??? For meg er det naturlig at den som bestiller, betaler og kjenner barnet tar over slike ting. Jeg kunne aldri i verden latt stemor ordne konfirmasjon til min sønn uten at jeg hadde gjort noe......... Mener du at hadde du og biomor vært uenig i hvordan servietter dere skulle ha hatt så ville du ha krevd å hatt dine servietter på deres side og biomor kunne valgt sine?
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #15 Skrevet 23. mai 2007 Jeg vil jo si stebarn og stemor er litt forskjell da. Stebarn bor deler av livet sitt hos den andre parten, ink i hjem og familie. Så et stebarn er en selvfølge i et stor selskap. MEN stemor er ikke en del av min familie her hjemme, er ikke ink i denne familien her hjemme, så når jeg som mor holder konfirmasjon blir stemor bedt på lik linje som resten av gjestene, jeg krever heller ikke far skal ta del i serviettvelg, men krever an kommer. Ønsker stemor å ta del i dette, gjerne i en begrensning ja, men hadde ikke vært aktuelt at jeg skulle stått å diskutert med stemor hvordan servietter min sønn skulle ha hatt på konfirmasjon. Klart far og stemor er en selvfølge, men her hadde ikke stemor kommet uten innvitasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå