MammaDilla Skrevet 22. mai 2007 #1 Skrevet 22. mai 2007 Da er det avgjort! Jeg skal levere oppgave og prøve meg som ammehjelper. Ble inspirert til det i melkebanken i dag da jeg leverte noen få dyrebare dråper. (pumper meg hver kveld til melkebanken) Jeg vet det er mange her inne som av forskjellige grunner ikke ammer, og er ikke ute etter å lage kvalme. Men hvis det er noe dere som ammer lurer på, så kan dere spørre meg, for jeg er begynt å lese, øg trenger problemstillinger
m@rie82 Skrevet 22. mai 2007 #2 Skrevet 22. mai 2007 så gøy da!! jeg kunne også tenke meg å bli ammehjelper. har forresten en problemstilling til deg: vesla er to måneder, jeg ammer med brystskjold, og av og til (oftere og oftere) når jeg legger henne til brystet ligger hun bare å "biter" på skjoldet (noe som er forferdelig smertefult for mine såre brystvorter). hva gjør jeg?
MammaDilla Skrevet 22. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 22. mai 2007 hmm. Godt spm. Da må jeg spørre; bruker du brystskjold kun i perioder eller hele tiden? Hvis hun bare begynner å bite når du legger henne til så er hun kanskje mer kosesyk enn sulten? Et annet moment er at ved bruk av brystskjold så risikerer man at den diende får i seg mindre morsmelk enn om du ammer uten brystskjold. Så det kan være hun gjør det fordi hun ikke føler hun får nok melk. Prøv å stimulere utdrivningsrefleksen før du legger henne til , og se om det hjelper at melke strømmer litt mer til når hun blir lagt til. Dette vet du nok, men når du skal legge på brystskjold, så brett skjoldet utover før det settes på, slik at mest mulig bryst "suges" inn i skjoldet. Det er også viktig at brystvorten kommer godt inn i munnen og opp i ganen på babyen når du legger henne til. Hvis du greier det så vil det bli vanskeligere for henne å bite på selve brystvorten. Hvilke ammestilling bruker du?
m@rie82 Skrevet 22. mai 2007 #4 Skrevet 22. mai 2007 joda, som den "erfarne" brystskjoldbruker jeg er så er jeg klar over dette med at barnet kan få i seg mindre mm enn når man ammer uten. men det virker absolutt ikke slik! (hun er veldig fornøyd etter måltidet.) bruker brystskjold hver gang jeg ammer, men vil etterhvert prøve uten. dette med bitingen er noe nytt hun har begynt med nå, men som regel når sprengen kommer så drikker hun fint. etterpå kan hun begynne å bite igjen. så kanskje det er som du sier at hun bare vil kose. men jeg lurer på om det kan være at hun klør i munnen også (tenner)? hun sutter mye på hendene sine for tiden så... (jeg ammer som regel sittende på dagtid, og liggende om natten.)
MammaDilla Skrevet 22. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. mai 2007 Ja, det er godt mulig hun klør. Inne på www.ammehjelpen.no står der noen greie tips om avvending av brystskjold. Er ikke alltid like enkelt å avvende de søte små med det. Men når hun begynner å bite så prøv å koble henne av puppen. Virker hun mett og fornøyd så er det jo greit. Da trenger hun ikke ligge der lenger
Bellen^2 Skrevet 22. mai 2007 #6 Skrevet 22. mai 2007 Så flott! Jeg har sendt spørsmål på mail til ammehjelpen ved et par anledninger og alltid fått gode og utfyllende svar som har vært til stor hjelp. Skryter av dem til alle:) Lykke til!
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 22. mai 2007 #7 Skrevet 22. mai 2007 Jeg lurer på hvor grensen går for hva man kan spørre ammehjelper om? Jeg synes for eksempel det er vanskelig å vite når han er sulten (4 uker) og når han sutrer for noe annet. Han kan ta brystet selv om det ikke er lenge siden han spiste sist dersom han blir tilbudt det. Ofte ender dette i gulping. Derfor har jeg sluttet å tilby ham brystet dersom jeg ikke er sikker på om han er sulten, men så er det dette med økedager også... Har du et svar på dette, eller bør jeg spørre HS?
selfangerkjerringa Skrevet 22. mai 2007 #8 Skrevet 22. mai 2007 Hei! Så flott at du vil bli ammehjelper Dere trengs!!! Her er en problemstilling til deg: Knøttemor på 4.5 mnd har en tendens til å bite på slutten av måltidet. Hun ser på meg, gliser, og biter brystvorta flat mens hun smiler... hva kan jeg gjøre for å få henne til å slutte med det? De små tennene hennes er rett under overflatta, og når de bryter fram så vet jeg ikke helt om jeg tør å amme i det hele tatt... :/
MammaDilla Skrevet 22. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 22. mai 2007 Tussi og tigergutt: Nå er jeg jo ikke blitt ammehjelper enda, men leser i pensumboken. Det erfaringene viser er at dersom du i en periode helt konsekvent ammer hver tredje time så lenge barnet er våkent, så skal du etterhvert klare å skilne mellom sult og annen grunn for at barnet er urolig. Og etterhvert vil du jo lære barnet å kjenne. Vektøkning og våte bleier er jo også en grei måte å finne det ut på. Vet ikke hva mer jeg kan si. Men spør hs dersom du synes det er vanskelig Ka-ping: Hehe.. du har en rampejente! Prøv å finn ut på måten hun spiser når ca hun er ferdig. Kobl henne av før hun biter til. Vet igrunn ikke sånn ellers.. Har hørt mange som har det problemet. Når hun får tennene frem og biter seg fast, så kan det være greit å "kvele" småen inntil puppen. Dvs, du bare presser henne litt inntil puppen så hun gyver litt etter pusten med munnen, for da slipper hun taket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå